به مناسبت سالگرد درگذشت «مرد تنهای شب»؛
بازگشت حبیب، خواننده لس‌‍‌آنجلسی، به ایران این امید را برای دیگر خوانندگان و بازیگرانی که در خارج از کشور بودند زنده کرد که روزی به زادگاه خود بازگردند، اما هنوز چشم اندازی روشنی در این زمینه وجود ندارد.
کد خبر: ۳۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳        13 June 2018
مورد معمولی «حبیب»: چهره‌هایی که هنوز رویای بازگشت به کشور را دارند

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

حامد کشاورز: دو سال از درگذشت حبیب محبیان، خواننده‌ای که بیشتر او را با نام کوچکش می‌شناسند می‌گذرد. او که روزگاری برخی آهنگ هایش رنگ و بوی سیاسی داشتند این شانس را داشت که سال‌های پایانی عمرش را در خاک کشورش بگذارند. ماجرای ورود حبیب به ایران بار دیگر مسئله بازگشت خواننده‌ها و بازیگرانی را که در پی پیروزی انقلاب اسلامی به خارج از کشور رفته بودند زنده کرد؛ موضوعی که بار دیگر و پس از فوت ناصر ملک مطیعی در ماه جاری مطرح شد.

این مسئله حتی در نشست خبری محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه هم مطرح شد و او در پاسخ گفت: هر ایرانی می‌تواند به کشور بازگردد، اما اگر احیانا مرتکب جرمی شده و جرمش قابل گذشت نباشد و شاکی خصوصی داشته باشد باید پاسخگو باشد.

البته اژه‌ای مشخص نکرد که منظورش از «جرم غیرقابل گذشت» چیست، اما مورد بازگشت هنرمندان خارج نشین تنها به حبیب محدود نمی‌شود. آبان ماه سال ۱۳۹۵ حجت الله ایوبی، رئیس وقت سازمان امور سینمایی، در برنامه «متن حاشیه» با بیان این که ۱۲ نفر از بازیگران شبکه «جم تی‌وی» به کشور بازگشته اند، درباره این موضوع گفت: «چند نفر از این افراد از مدتی قبل با سازمان سینمایی تماس داشتند وبخش حراست برخورد خوبی با آن‌ها داشت تا راه بازگشت به خانه پدری را روی آن‌ها نبندیم. همکاری خوبی در بخش‌های مختلف نظام انجام شد که برگردند چراکه ما یک نظام اسلامی هستیم.

اگر بازگشت بازیگرانی که با سر و صدای بسیاری در همین سال‌های نه چندان دور ایران را به مقصد ترکیه ترک کرده بودند به کشور ممکن است، چرا نباید راه برای بازگشت افرادی که سال هاست در خارج از ایران فعالیت می‌کنند و نقشی هم در تضعیف امنیت ملی و پرستیژ کشور نداشته اند باز نباشد؟

سامان یکی از خواننده‌هایی است که همواره صحبت از بازگشتش مطرح بوده و حتی شایعه برگزاری کنسرت او در قشم هم منتشر شد. او سال ۱۳۹۲ در گفتگویی با خبرگزاری آریا با بیان این که دو سال است در ایران زندگی می‌کند اظهار داشته بود: «من یک ایرانی وطن پرست هستم و دوست دارم در وطن خودم به فعالیت بپردازم. نه اهل کار سیاسی هستم نه مسائل دیگر». البته او هیچگاه موفق نشد فعالیت هنریش در ایران را به طور رسمی دنبال کند.

فرآمرز آصف، قهرمان و رکورددار سال‌های پیش در پرش ارتفاع، از دیگر کسانی است که مایل است به ایران بازگردد و گفته می‌شد خواهرش لیلی برای بازگشت او تلاش می‌کند.

جهان و قیصر هم خوانندگان دیگری بودند که خبر حضور آن‌ها در ایران منتشر شد. اولی پیش از آن که بتواند برای انتشار آلبوم در ایران مجوز بگیرد از دنیا رفت، و دومی هم پس از آنکه گذرنامه اش در فرودگاه امام خمینی ضبط شد، با پرداخت جریمه ۲۵۰ هزار تومانی به خاطر غیراخلاقی بودن موزیک ویدیوهایش توانست از کشور خارج شود.

بیژن مرتضوی، خواننده و آهنگساز، هم چند سال پیش برای گرفتن مجوز به تهران آمده بود، اما او هم دست از پا درازتر مجبور شد بار دیگر کشور را ترک کند.

اما در انتهای این فهرست نباید از یک نام ویژه گذشت: بهروز وثوقی. بازگشت این بازیگر فیلم فارسی‌های پیش از انقلاب، پس از مرگ ناصر ملک مطیعی بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و این بار هنرمندان داخل ایران، از جمله پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، جعفر پناهی، تهمینه میلانی، کیانوش عیاری، باران کوثری، جهانگیر کوثری، رامبد جوان، رضا عطاران و فرهاد آییش با امضای نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور، خواهان هموار شدن مسیر بازگشت او شدند. مسعود کیمیایی هم در مراسم تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی گفت: «من دلتنگ بهروز وثوقی هستم».

اگرچه واکنش محسنی اژه‌ای به درخواست‌ها برای بازگشت بهروز وثوقی با کمی ملایمت همراه بود، اما محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، با تندی نسبت به مطرح شدن این موضوع پاسخ داد و آن را «اقدام حساب شده ای» دانست که از عوامل پنهان آن اطلاع دارد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: