به نوشته روزنامه 'رای الیوم' آزادسازی شهر باستانی تدمر موفقیت و دستاورد بزرگی برای ارتش سوریه و نقطه تحول عظیمی در روند بحران سوریه و شکست داعش به شمار می رود پس از آنکه این گروه شهرهای 'کوبانی'، 'رمادی'، 'تکریت' و دیگر شهرهای عراق را از دست داد.
کد خبر: ۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷        28 March 2016
رأی الیوم در سرمقاله امروز خود افزود: پس از نبردی سه هفته ای نیروهای ارتش عربی سوریه وارد شهر تدمر شدند و عناصر گروه تروریستی داعش که تقریبا یک سال پیش این شهر را به اشغال خود درآورده بودند را از این شهر بیرون کردند و فرماندهان ارتش سوریه وعده دادند که رقه و دیرالزور و دیگر مناطق خارج از کنترل دولت را نیز بازپس می گیرند.
واضح است که ائتلاف بین المللی شامل شصت کشور که آمریکا آنها را با هماهنگی ائتلاف روسیه- سوریه - ایران هدایت می کند، در حال حاضر برای از بین بردن داعش ، جبهه النصره و سایر گروه های تروریستی موجود در فهرست تروریسم طرحی را اجرا می کند.
به گزارش ایرنا, این اتفاقی نیست که حمله برای بازپس گیری تدمر با آغاز عملیات نظامی گسترده ارتش عراق با حمایت نیروهای ویژه و پوشش هوایی آمریکا برای بازپس گیری شهر موصل همزمان شده است.
موفقیت نظامی ارتش عربی سوریه و هم پیمانانش باعث تقویت موضع دولت سوریه در مذاکرات و جایگاه منطقه ای و بین المللی دمشق خواهد شد زیرا هم اکنون به قدرت اصلی در مبارزه با گروه های تندرو که در فهرست جهانی تروریسم قرار دارند تبدیل شده است . 
علاوه بر آن، در نبرد بیرون راندن داعش از تدمر 400 نفر از نیروهای این گروه و 180 نظامی سوری کشته شدند که این خود پاسخ مستقیمی به اتهام مخالفان سوری است که نظام حاکم بر سوریه را به تاسیس داعش و حمایت از آن متهم می کنند و مدعی هستند که این گروه به مصلحت دولت سوریه و برای رسیدن به اهدافش می جنگد.
بازپس گیری شهر تدمر توسط ارتش سوریه بر دو امر اساسی دلالت دارد:
نخست: حضور نظامی روسیه در سوریه همچنان ادامه دارد و به اهدافش برای تقویت ارتش سوریه و حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در رأس قدرت می رسد. 
دوم: تفاهم آمریکا و روسیه بر سر ترک مخاصمه در سوریه همچنان به قوت خود روی زمین باقی است؛ تفاهمی که هدف از آن دادن اولویت و تمرکز تلاش ها و اقدامات بر از بین بردن داعش است تا پس از آن طرف ها برای مذاکرات سیاسی وترسیم نقشه 'سوریه جدید' آماده شوند.
بی تردید بشار اسد که طی پنج سال گذشته با فشارهای زیادی مواجه بود اکنون خودش را در موضعی قوی نه فقط در رویارویی با معارضان سوری مورد حمایت ریاض و واشنگتن بلکه در رویارویی با ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش می بیند که در ابتدا خواستار کناره گیری وی از قدرت بودند و در آغاز بحران گمان می کردند که بزودی سرنگون خواهد شد .
هر کسی که لبخند اسد هنگام استقبال از هیأت پارلمانی فرانسوی در دمشق را دیده باشد به خوبی میزان آسودگی خاطر رئیس جمهوری سوریه را به دلیل این موفقیت و دستاورد نظامی بزرگ درک می کند موفقیت و دستاوردی که عنصر اصلی در روند بحران سوریه است .
هیأت مذاکره کننده دولت سوریه که طی روزهای آینده به ژنو می رود تا در مذاکرات مستقیم شرکت کند در موضع قوی تری خواهد بود امری که باعث می شود بر خطوط قرمز پافشاری بیشتری کند و بارزترین این خطوط قرمز رئیس جمهور سوریه است و آن چه این دیدکاه را تقویت می کند اظهارات 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه پس از دیدار سه روز پیش با 'جان کری' وزیر خارجه آمریکاست که گفت واشنگتن قانع شده است در مورد آینده بشار اسد حرفی نزند. تازه این موضوع مربوط به قبل ار پیروزی ارتش سوریه در تدمر است حالا اوضاع پس از این تحول چگونه خواهد بود؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: