با ورود به چهارمین روز؛
کامیون‌دارانی که نسبت به افزایش هزینه‌ها و ثبات درآمد‌های خود اعتراض دارند، از ابتدای خرداد ماه دست به اعتصاب زده‌اند.
کد خبر: ۳۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷        25 May 2018
کامیون‌داران کشور حق خود را می‌خواهد
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

کامیون‌داران مناطق مختلف ایران در اعتراض به مشکلات صنفی از روز سه شنبه اول خردادماه امسال دست از کار کشیدند و در برخی استان‌ها، از جمله خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، لرستان، کرمان، اصفهان، قزوین، سیستان و بلوچستان، کرمان و تهران از حمل بار خودداری کرده‌اند.

افزایش قیمت بیمه‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، عوارض اتوبان‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودرو‌ها از جمله مواردی است که کامیون‌داران به واکنش واداشته است، در حالی که نرخ کرایه حمل بار و تعرفه کار آن‌ها هم‌چنان بدون تغییر و ثابت مانده و به گفته برخی از فعالان این صنف میزان بار مجاز کامیون‌داران حدود چهار تن در هر بار کاهش یافته است.

آنها همچنین به ضعف در نظارت دولتی و نیز بی توجهی به سیستم های توزیع بار و نوبت دهی به ویژه در پایانه های بندری اشاره کرده و می گویند این مسئله موجب شده تا برخی افراد صاحب نفوذ با داشتن چندین کامیون مرتب بار دریافت کنند، اما افرادی که صاحب نفوذ نیستند مدت ها در صف تحویل بار قرار بگیرند.

اولین زمزمه‌های این اعتصاب غروب ۳۱ اردیبشهت‌ماه امسال در بندرعباس به گوش رسید و به گفته مردم بومی، اعتصاب‌کنندگان سایر کامیون‌دار‌های ساکت و بی‌توجه به اعتصاب را مورد نظر قرار داده حتی شیشه‌های کامیون‌هایشان را شکستند. این موضوع یک روز بعد با بستن پلیس راه سعادت شهر شدت گرفته و به تدریج در بخش‌های دیگر کشور فراگیر شد.
 
بسیاری از کامیون‌داران کشور روز ۱ خرداد را «روز اتحاد و اعتراض رانندگان ناوگان حمل نقل برای اجرای عدالت» نام گذاری کردند، به طوری که این روز معین را در بسیاری از نقاط بارگیری و تردد خود به واسطه‌ی بنر‌ها و پارچه‌نوشت‌های متعدد در معرض دید عموم گذشته و توجه رسانه‌های مختلف را به واکنش‌های خود جلب کردند. بخش عمده‌ای از فعالان این صنف معتقد هستند که حق مسلم آن‌ها در روند کار خود همواره از سوی دولت و کارفرمایان نادیده گرفته شده و اکنون زمان گرفتن حق فرا رسیده است.
 
در همین خصوص داریوش امامی معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور روز چهارشنبه با حضور در اصفهان در خصوص مشکلات این صنف از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعرفه‌های حمل بار برای کامیون‌داران خبر داد و علاوه بر این به مشکلات بیمه‌ای بسیاری از کامیون‌داران اشاره کرده که در حال پیگیری است. هرچند، به نظر می رسد که این پیشنهاد مورد پذیرش کامیون‌دارها قرار نگرفته و اعتراض آنها کماکان ادامه دارد.

بدیهی است که با افزایش نرخ بسیاری از کالا‌های اولیه مورد نیاز برای بهره‌برداری از یک کامیون باربری باید تعرفه‌های دریافتی آنان نیز افزایش پیدا کند، در حالی که بسیاری از مسئولان موثر در این تصمیم‌گیری با غفلت خود آرامش روانی کامیون‌داران کشور را برهم ریخته و باعث شده‌اند تا یک موضوع بدیهی و قابل حل به نقل حاضر رسانه‌های معاد مبدل شود.
 
این اعتصاب صنفی که امری معمول در سراسر جهان، حتی کشورهای توسعه یافته است، به خوراک تبلیغاتی بسیاری از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور تبدیل شد و خبرهای شهروند محور را به تناسب اهداف خود و بدون پوشش ماجرای اصلی در ادامه دیگر اعترضات موجود دانسته و بازار رسانه‌ای خود را به راه انداختند تا اندازه‌ای که بسیاری از افراد و سرکرده‌های گروه‌های مخالف نظام اسلامی این اعتراض سراسری را به مثال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود به نام خود زده و از آن حمایت‌ کردند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: