رکود به ارث رسیده از سال 92 همچنان بر بازار مسکن سایه انداخته است.
کد خبر: ۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹        28 March 2016
سال 92 روزگار سخت مسکن آغازشد دورانی که از سرچشمه های کاهش خرید وفروش آغاز و به رکود چند ساله مسکن ختم شد و با وجود آنکه مالکان تصمیم به فروش واحدهایشان را داشتند اما خریدار در بازار کمیاب بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ این رکود در سال 94 شدت بیشتری به خود گرفت به طوری که برخی کارشناسان بر این باورند که مسکن بدترین روزهای خودش را درسال 94 تجربه کرد؛ این شرایط طاقت دولت یازدهم را طاق کرد بطوریکه در این سال  نسخه های درمانی مختلفی را برای درمان حال بد مسکن تجویز کرد تا جانی دوباره به این بازار نیمه جان بدهد.

وام  80 میلیونی مسکن که پس از چند ماه 160 میلیونی شد یکی از همین مُسکن ها بود که به دلیل بالا بودن میزان اقساط انتقادات زیادی از سوی کارشناسان این حوزه به آن وارد شد؛ آنها معتقد بودند که شرایط دریافت آن برای متقاضی مشکل و متقاضیان واقعی را تحریک نمی کند.

اقدام دیگر دولت برای گرفتن نفس رکود که بر بازار مسکن هم سایه انداخته بود، کاهش نرخ سود بانکی بود.بر همین اساس بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که بالا بودن نرخ سود بانکی به رقیبی نابرابر در مقابل ساخت و ساز مبدل شده و به علت بالا بودن این نرخ، سرمایه های مردم به سمت بانکها سوق داده می شود اما نتیجه این اقدام دولت هم تاکنون تاثیری بربازار مسکن نداشته است.

تحریم رفت؛ رکود همچنان هست!

برخی افراد معتقد بودند که با رفح تحریم های اقتصادی یخ مسکن آب می شود اما اجرای برجام هم نتوانست رکود مسکن را تکان دهد.

از سوی دیگر گره خوردن ناف دولت به منابع نفتی هم دردسرساز شد به گونه ای که افول شدید قیمت نفت هم تاثیر منفی خود را بر این بازار گذاشت.

لازم به ذکر است که بسیاری از کارشناسان مسکن  معتقدند که زنجیره ای از عوامل برخروج بازار مسکن از رکود تاثیرگذاراست و تا زمانی که بستر رشد اقتصادی و کسب و کار و اشتغال فراهم نمی توان شاهد رونق مسکن باشیم.

با این حال نظر برخی کارشناسان و فعالان مسکن آن است که یخ این بازار در سال 95 شکسته می شود و تا حدودی فعال خواهد شد اما این امر نیز در گرو گذر از شرایط خوب پیش بینی شده است به گونه ای که مُسکن ها و سایر شرایط به نحو احسن صورت بگیرند.

*** رکود مسکن در سال 94 همچنان پابرجا بود

حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: وضعیت بازار مسکن از سال 92 تا کنون وارد رکود سنگین و سهمگمینی شد که این رکود تا به امروز ادامه داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 یخ سرد بازار مسکن آب نشد اظهار داشت: حجم معاملات در سال 94 نسبت به سال گذشته خصوصا درمقایسه با شش ماهه دوم سال افزایش را نشان می داد، اما به میزانی نبود که به توان گفت بازار مسکن از رکود خارج شده است.

***خروج از رکود در شش ماهه اول 95

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک  تهران معتقد است در شش ماهه اول سال 95 فاز اول خروج از رکود را تجربه خواهیم کرد و شاهد افزایش حجم معاملات مسکن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: افزایش تعداد قرادادها طی شش ماهه اول توام با ثبات قیمت خواهد بود یعنی در شش ماه اول قیمت مسکن افزایش خاصی نخواهد یافت اما در شش ماهه دوم با اجرایی شدن بسیاری از طرح های دولت با رویکردی که در حوزه مالی و بانکی و سودهای بانکی وجود دارد شاهد خروج از رکود خواهیم بود.

*** رونق همراه با افزایش قیمت سونامی گونه نیست

عقبایی با بیان اینکه همیشه رونق در کشور ما همراه با گرانی است گفت: در این حوزه رونق مترادف با گرانی نخواهد بود و پیش بینی می کنیم در شش ماهه دوم با توجه به وضعیتی که بازار مسکن دارد و رشدی که قیمت مسکن در سال های گذشته داشته ظرفیت افزایش قیمت مسکن به صورت سونامی گونه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اظهار داشت: البته حالت بدبینانه این است که حداکثر رشدی که قیمت مسکن می تواند در شش ماهه دوم سال 95 داشته باشد کمتر از تورم حاکم بر سال 95 خواهد بود.


*** اجاره بها افزایش نخواهد یافت

عقبایی در خصوص وضعیت بازاراجاره نشینی در سال آینده گفت: در شش ماهه اول افزایش قیمتی مشاهده نمی شود و اصلی ترین شاخص اجاره بها قیمت خود مسکن است لذا قاعدتا ظرفیت افزایش اجاره بها در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ اجاره در سال 95 نسبت به سال 94 نباید تغییرچندانی صورت گیرد، افزود: قیمت اجاره بها نباید نسبت به سال 94 تغییر پیدا کند و توقع ما از مالکین این است که نرخ اجاره بها ملک خود را نسبت به سال 94 افزایش دهند.

*** وام های مسکن موثر اما نامناسب 


رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در ادامه تاکید کرد: ما از طرفداران تسهیلات بانکی هستیم و اعتقاد ما بر آن است که افزایش این تسهیلات می تواند موجب تحریک تقاضا در بازار شود.

وی ادامه داد: در کنار تحریک تقاضا باید به تولید هم توجه شود اما در مجموع می تواند بخش زیادی از دهک های جامعه را تقویت کند و موجب خانه دار شدن و در نتیجه رونق بازار شود.
عقبایی در پایان اظهار داشت: اما اقساط این وام ها باید به گونه ای متناسب با درآمدهای جامعه مخصوصا دهک های ضعیف و متوسط باشد تا امکان بازپرداخت آن فراهم شود.

*** مسکن در سال 94 پررونق نبود 

علی نعمت چهاردولی عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسکن در سال 94 رونق نداشت و رکود واضح و چشمگیر بود گفت: علیرغم اینکه هفتاد کارخانه در ارتباط با صنعت ساختمان است اما متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی، مشکلات تسهیلاتی و عدم پرداخت تسهیلات کم بهره و پرداخت دراز مدت موجب شد که فضای خاص در آن رقم بخورد.

وی افزود: البته این امر برگرفته از تحریم های اقتصادی و بانکی کشور هم بود زیرا این وضعیت موجب شد که نقدینگی لازم در اختیار بانکها و دولت نباشد در نتیجه توان پرداخت تسهیلات وجود نداشت و بازار مسکن با افول خاصی روبرو کرد.

این نماینده خانه ملت تصریح کرد: در حال حاضر علیرغم آنکه دولت و وزارت راه و شهرسازی تلاش های خود را انجام می دهند تا وضعیت مسکن را از حالت موجود خارج کند.

*** برجام بی تاثیر بر رونق بازار مسکن

چهاردولی در ادامه در خصوص تاثیر برجام در بازار مسکن گفت: تا کنون اتفاق خاصی در بازار نیافتاده است.

این عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدواریم کشورهای آمریکایی و اروپایی به تعهدات خود عمل کنند و فضایی ایجاد شود تا مشکلات اقتصادی حل شده و رونق برای سال 95 به مسکن بازگردد.

در پایان باید متذکر شد دولت باید برای جلوگیری از تشدید رکود تلاش خود را بیشتر کند زیرا اگر این مُسکن ها پاسخگو نباشند بازار مسکن به ناکجاآبادی خواهد رفت که کسی از انتهای آن خبری نخواهد داشت.

برچسب ها: بازار مسکن ، مالک ، مسکن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: