سال ۱۳۹۴ را می‌توان یکی از سیاسی‌ترین سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران دانست.
کد خبر: ۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴        28 March 2016
در این سال پرونده هسته‌ای ایران پس از سال‌ها فرازونشیب با تصویب و اجرای برجام، بسته شد. کليد دولت تدبير و اعتماد با در پيش گرفتن گفتمان اعتدال، نه تنها در به سرانجام رساندن اين پرونده کارگر افتاد بلکه توانست درهاي خانه ملت در انتخابات هفتم اسفند را نيز به روي حاميان اين گفتمان بگشايد. هر دو اين رخدادها با مخالفاني روبرو بود که السابقون دولت گذشته قلمداد شده و عنوان «دلواپس» را در فضاي سياسي و رسانه‌اي يدک مي‌کشند.

به گزارش خبرآنلاین, از این رو در انتخاب چهره‌های خبرساز سال گذشته باید این دو اتفاق مهم سیاسی را در نظر داشت چراکه سیاستمداران و بازیگران سیاسی کشور در جریان برجام و انتخابات هفتم اسفندماه حواشی بسیاری را رقم زدند. البته ديپلماسي ایران در مقابله با تروریسم هم روزهاي موفقي را در سال گذشته پشت سرگذاشت که مديون زحمات چهره‌های خبرساز ديگري بود که در ادامه با این چهره‌ها آشنا می‌شوید.

آیت‌الله یزدی؛ رئيس ناکام در انتخابات خبرگان

آخرین خبر در سال 94 از آیت الله‌ محمد یزدی این بود که پس از رأی‌نیاوردن در انتخابات خبرگان در آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان گفت: «خوشبختانه برای دوره پنجم خبرگان من رأی نیاوردم و در آینده درخدمتتان نیستم و از این اتفاق خوشحالم و خوشحالم که این بار از دوش من برداشته شد». دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که از دوره دوم مجلس خبرگان در آن حضور داشت ودر سال پایانی در رقابت با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست این مجلس رسیده بود، به اين ترتيب با عضويت در اين مجلس خداحافظي کرد. البته حذف وي از ترکيب مجلس خبرگان آتي با تحليل‌هاي رسانه‌اي مختلفي روبرو شد.


پايان نقش خبرگاني آیت الله مصباح

سال 94 برای آیت‌الله محمدتقی مصباح سال خوشایندی نبود. رهبر معنوی جبهه پایداری که در انتخابات 92 طعم شکست را چشیده و نامزد موردنظرش رأی نیاورده بود، در اسفند 94 طعم شکستی دوباره را مزه کرد و از جمع خبرگان رهبری کنار گذاشته شد. استاد مصباح که کتابِ «آموزش فلسفه»اش از آثار قابل توجه علمی در حوزه است، رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) است و شاگردان بسیاری دارد که برخی از آن‌ها از چهره‌های فرهنگی، سیاسی معاصر هستند. اما حتي نامزدهاي مورد حمايت او هم در انتخابات مجلس دهم نتوانستند در دو حوزه مهم تهران و قم، وارد خانه ملت شوند.

رکورد زني آيت الله در انتخابات خبرگان

آيت الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی ازجمله چهره‌های انقلاب است که هر سال می‌توان درباره او نوشت. چراکه او همیشه خبرساز است. هاشمی‌رفسنجانی 81 ساله که زمانی سنش را عاملی برای تایید نشدن صلاحیتش برای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرده بودند امسال نه‌تنها توانست برای مجلس خبرنگان رهبری کاندید شود بلکه توانست با کسب بیشترین آرا از سوی مردم تهران و به‌ عنوان سرلیست خبرگان مردم به پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برود. اگرچه این حضور بی‌حاشیه هم نبود. چراکه از پیش از انتخابات هفتم اسفندماه برخی رسانه‌های منتقد داخلی، او را نامزد مورد حمایت انگلیس معرفي مي کردند. البته طبق معمول آیت‌الله به این حواشی توجهی نکرد و حتی پس از انتخابات در پیام تشکر خویش به مردم ایران گفت: «رقابت‌های انتخاباتی باید تبدیل به رفاقت‌ها و درجهت ساختن ایران و تحکیم پایه‌های نظام باشد». او حالا یکی از گزینه‌های جدی برای ریاست پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری است.

آيت الله جنتي؛ ناظر و بازيگر انتخابات

سال 94، سال خوبی برای آیت‌الله احمد جنتی نبود. ابتدای سال با فوت همسرش آغاز شد. عکس‌های گریان آیت‌الله در مراسم تشییع پیکر همسرش بیانگر علاقه ایشان به همراه زندگی‌اش بود. او روزهای آخر سال را نیز با استرس به پایان رساند. نتیجه انتخابات خبرگان در تهران باب میل او نبود. او توانست به عنوان منتخب شانزدهم مردم تهران و آخرین نفر به مجلس خبرگان راه یابد. اظهارات او در جریان برگزاری انتخابات نیز حاشیه‌ساز بود. زمانی که ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود، از تعدد نامزدها ابراز تاسف کرد. او در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت که برخی افراد که حتی سواد از رو خواندن یک صفحه متن عربی را هم ندارند در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که کار آنها جز ایجاد زحمت چیزی نیست. او برخي ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس را نيز قمارباز و مشروب خوار معرفي کرد! آيت الله جنتي در آخرين اجلاسيه چهارمين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي، از فشار زيادي که بر شوراي نگهبان براي بررسي بيش از 6 هزار نامزد انتخابات در مدتي محدود اعمال شده بود، سخن گفت و خواستار اصلاح قانون انتخابات شد.

آخرين برگ از زندگي آیت الله واعظ طبسی

از آغاز انقلاب تا زمان مرگ، آیت‌الله واعظ طبسی به خاطر حکمی که از سوی امام (ره) داشت تولیت آستان قدس رضوی و نمایندگی ولی فقیه در خراسان را بر عهده داشت. وى علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوى در نهادهایی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبرى، عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان مسووليت داشت. نقش و وزن قابل توجه ایشان در خراسان رضوی تعادلی را در فضای سیاسی این استان ایجاد کرده بود. آیت‌الله واعظ طبسی که در 4 دوره مجلس خبرگان رهبری حضور داشت، برای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام نکرد و علت آن را وجود فضلا، علما و دانشمندانی جوان و خوشفکر در این دور از انتخابات عنوان کرد. او عصر 7 اسفند و پس از آنکه در پای صندوق رای حاضر و رای خود را به صندوق انداخته بود، دچار حمله تنفسی و در بیمارستان امام رضا(ع) بستری شد و در 14 اسفند دعوت حق را لبیک گفت.

حجت الاسلام علم‌الهدی در سمت جديد

حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی که به خاطر برخی موضع‌اش‌همچون « ائمه جمعه هر شهر امام‌زاده زنده آن شهر است»، «کسی که در انتخابات شرکت نکند، مسلمان نیست» و حمایت از حمله کنندگان به سفارت عربستان توجه افکار عمومی را به خود جلب می‌کرد، همزمان با درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان خراسان، به عنوان گزینه‌ای برای جانشینی ایشان مطرح شد. البته بسیاری گزینه‌های دیگر هم مطرح شده بودند و حتی برخی رسانه‌ها از «شورایی‌شدن» تولیت  خبر می‌دادند. اما در آخر، امام جمعه مشهد درتاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ باحکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه درخراسان رضوی انتخاب شد. او در مراسم معارفه خود در سمت جدید گفت: «آرزوی دیرینه من برای همجواری با امام هشتم(ع) در سال‌های آخر عمرم محقق شد. لذا از عنایت مقام معظم رهبری برای انتصاب به عنوان نمایندگی ولایت فقیه تشکر می‌کنم».  

حجت الاسلام رئیسی در توليت آستان قدس رضوي

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور است و  قبل از آن، معاون اول قوه‌قضاییه، رئیس سازمان بازرسى كل كشور و دادستان انقلاب اسلامى تهران بود و تولیت آستان مقدس امامزاده صالح تجریش تهران را نیز بر عهده داشت. او در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم از سوی آیت‌الله هاشمی شاهرودی مامور شد به همراه آیت‌الله دری نجف‌آبادی و مصطفی پورمحمدی ادعای حجت الاسلام مهدی کروبی در مورد تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان کهریزک را بررسی کند که در نهایت در گزارش خود با رد این ادعا خواست با تهمت‌زنندگان برخورد قاطع صورت گیرد.  وی در روز 17 اسفند با حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد تا جای آیت‌الله واعظ طبسی را پر کند.

وقتي نوه بنيانگذار انقلاب از ورود به انتخابات منع شد

سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، یکی از سال‌های پرخبر خود را پشت سر گذاشت. صلاحیت او برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری احراز نشد. همه داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری باید در آزمون علمی شورای نگهبان شرکت می‌کردند مگر نامزدهایی که از اعضای فعلی مجلس خبرگان بوده یا در گذشته در آزمون خبرگانی که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت کرده بودند. سید حسن خمینی یکی از غایبان این آزمون بود. او در زمان برگزاری آزمون مشغول تدریس بود و دفترش اعلام کرد که هیچ دعوتی از سید حسن خمینی برای شرکت در امتحان نشده است. نامزدي او در اين انتخابات، عدم شرکتش در آزمون و واکنش‌هاي پس از آن که برخي ردپاي هاشمي رفسنجاني را در آن جستجو مي کردند از خبرسازترين رخدادهاي سال گذشته بود.

نجات‌الله ابراهیمیان؛ سخنگوي مستعفي

در کشور ما که استعفا کمتر معنی دارد، سال 1394 با یک استعفای پرمعنا همراه بود. دی‌ماه امسال و همزمان با روز اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات هفتم اسفندماه، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان استعفا داد. این استعفا با گمانه‌زنی‌های بسیاری همراه بود اما گمانه‌زنی‌ها چندان به طول نیانجامید و خود ابراهیمیان که ابتدا قرار نبود دلایل این استعفا را شرح دهد در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد پرده از برخی مسائل داخلی شورای نگهبان برداشت. جملاتی مانند «متاسفانه مساله بررسی صلاحیت‌ها برای من خاطره خوبی نیست»، «اختلاف سلیقه با دبیر شورای نگهبان دارم»، «آیت‌الله جنتی به حقوقدانان شورا، روی خوش نشان نداد»، «در بحث آزمون شاید خیلی متفاوت با کاندیداها برخورد شد، در همین خبرگان کسانی بودند که بدون آزمون وارد انتخابات شدند اما سید حسن خمینی مستثنا شد و شورا تاکید داشت که به دلیل عدم شرکت در آزمون صلاحیت علمی ایشان تایید نشده است. این تبعیضات چگونه توجیه‌پذیراست؟»، از فرازهای مهم گفت‌وگوی او بود.

سردار سلیمانی؛ کابوس داعشي‌ها

نام سردار قاسم سلیمانی را بیشتر در جنگ با داعش در دو جبهه عراق و سوریه شنیدیم، هر چند کارنامه سردار به این دو جبهه خلاصه نمی‌شود. سازمان‌دهی نیروهای شیعی که در کنار ارتش بی‌انگیزه‌ عراق (به‌ویژه بعد از سقوط تکریت) وارد نبردهای نامنظم با داعش شدند، چنان اثرات شگرفی بر جای گذاشت که نه تنها وزن نیروهای مبارز شیعی را تا حد نیروهای پیشمرگ کرد بالا برد بلکه توان و انگیزه ارتش را نیز دوچندان کرد. سهم حاج قاسم و همرزمان ایرانی‌اش در این روند چنان بزرگ بود و چنان اثری بر عقب‌راندن داعش داشت که بازار شایعات درباره شهادت یا زخمی‌شدن سردار را داغ کرد و واکنش‌های بسیاری برانگیخت.سال 94 برای سردار، سال تلاش‌های توان‌فرسا در جبهه دفاع از حریم اهل بیت (ع) در عراق و سوریه و مبارزه علیه نیروهای تکفیری داعش بود.

سردار شهيد؛ حسین همدانی

سردار شهید حسین همدانی از سرداران برجسته مدافع حرم در سوریه و فرماندهان اثرگذار بر نیروهای مبارز سوری، در 16 مهر در نزدیکی حلب به شهادت رسیدند. سردار از سال 1390 در سوریه حضور داشت و نقش مهمی را در سازمان‌دهی مردمی علیه داعش و جبهه‌النصره بازی کرد. یکی از همرزمانش سردار ابووهب می‌گوید: «این شهید صرف نظر از امنیت در حرم حضرت زینب (س)، سازماندهی، برنامه‌ریزی برای ارتش سوریه وتشکیل بسیج مردمی در سوریه را عهده دار بود و نیروهای 16 استان سوریه را به تفکیک سازماندهی کرد. سردار شاه رگ حیاتی دشمن در نوار حماس را که از طریق آن صهیونیسم و جبهه النصره تامین مالی و تجهیزاتی می‌شدند از بین برد». تکفیری‌ها و جبهه‌النصره یک بار محل سکونت وی را که به همراه خانواده در سوریه به سر می‌برد، به گلوله بستند.

مولاوردي؛ بانوي حقوقدان کابينه

شهیندخت مولاوردی چهارمین حقوقدان کابینه دولت تدبیر و امید است. تلاش و حمایت‌های او به عنوان معاون زنان و امور خانواده رییس جمهور برای احقاق حقوق زنان و دختران ایرانی برای برخی خوشایند نبود. از همان زمان که برای حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات والیبال تلاش کرد، برخی رسانه‌ها برای او شمشیر را از رو بستند. در دی ماه سال گذشته نیز هفته نامه یالثارات ارگان خبری انصار حزب‌الله در مطلبی از سیاست‌های معاونت زنان انتقاد و از لفظی رکیک برای مولاوردی استفاده کرد. پاسخ مولاوردی به این نشریه و هتاکی مجدد این نشریه نسبت به معاون رییس جمهور، هیات نظارت بر مطبوعات را مجبور ساخت علیرغم تذکرات قبلی، این نشریه را لغو مجوز کند.

زاکانی؛ رئيس هميشه مخالف کميسيون برجام!

نماینده مجلسی که در دوران احمدی‌نژاد به معروفیت رسید، در سال 94 بیش از همه با هیاهویی که بر گرد مسأله برجام ایجاد کرد، شناخته می‌شود. دبيرکل جمعيت رهپويان که ریاست‌اش بر کميسيون ويزه بررسی برجام را باید با چهره‌ در حال  نیشخندش به ظریف به یاد آورد، از کسانی بود که به همان اندازه که برای حمایت از احمدی‌نژاد انرژی سیاسی صرف کرد؛ در مخالفت پوشیده و آشکار با دولت روحانی نيز از هیچ تلاشی دریغ ننمود. او در کميسيون بررسی برجام چنان عرصه را بر تلاش‌های تیم‌ مذاکره‌کننده تنگ کرد که صدای همه در آمد. ایرادات این کمیسيون و بعد اتهام به قرارداد نفتی عقدشده در دولت روحانی چنان پرسروصدا بود که همه را به تعجب وا داشت. در پایان سال 94، دبیرکل جمعیت رهپویان و مدیر نشریه «پنجره» در انتخابات مجلس دهم از سوی مردم تهران رای لازم را به دست نیاورد و از مجلس دهم کنار گذاشته شد.

خداحافظي مرد لابي‌هاي مجلس

محمدرضا باهنر با 7 دوره سابقه نمايندگي مجلس که به او عنوان «شيخ الوکلايي» را داده بود، از حضور در رقابت‎‌هاي دهمين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي خودداري کرد. او که گفته بود ترجيح مي دهد در اوج از سياست خداحافظي کند، به جاي آنکه بازيگر اين دور از رقابت‌ها باشدف کوشيد تا بازيگرداني کند. او به عنوان دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبري، نقش خلف صالح خود حبيب الله عسگراولادي را در همگرايي اصولگرايان ايفا کرد اما همچون او در اين کار ناکام ماند، چرا که باز هم شاهد ليست هاي موازي در اين دور از انتخابات بوديم. بدتر آنکه علي رغم پيش بيني او درباره پيروزي اصولگرايان، اين طيف سياسي در تهران شکست سنگيني خورد و حتي يکي از نامزدهاي اين ليست هم نتوانست به مجلس دهم راه يابد! اينجا بود که معني «خداحافظي در اوج»، براي تحليل گران تصميمات مرد لابي هاي مجلس، عيان شد.


بهرام بیرانوند و حريف طلبي در مقابل ظريف

یکی از پربازتاب‌ترین اتفاقات سال گذشته دست دادن تصادفی محمد جواد ظریف با باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در جریان شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. این اتفاق باعث اعتراض شدید برخی از اعضای جبهه پایداری مانند بهرام بیرانوند در مجلس شد. او در اولین جلسه کاری مجلس پس از این اتفاق با داد و بيداد در صحن علني مجلس گفته بود «ظريف با اجازه چه کسي با اوبامادست داده است؟ دقيقا زماني که هزاران حاجي در منا در آغوش مرگ افتادند آقاي ظريف هم در آغوش اوباما و وزيرخارجه آمريکا افتاد! آقاي ظريف غلط زيادي کرده اگر به عنوان وزير خارجه چنين کاري کرده و دلش خواسته با رئيس‌جمهورآمريکادست بدهد!» اگرچه رئيس آن جلسه از مجلس -حجت الاسلام حسن ابوترابی‌فرد- میکروفن او را قطع کرد و از او خواست که شأن وزیر امور خارجه را نگاه دارد، اما بيرانوند با صدای بلند به اعتراض‌های خود ادامه داد و گفت: «آمريکا قصد ريشه‌کني ملت ايران را دارد، به اندازه يک جوجه خروس غيرت داشته باشيد! ملت غيور ايران اين رفتارها را نمي پسندند». این سخنان پای او را به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باز کرد. بيرانوند در اين دور از انتخابات، راي لازم را کسب نکرد و از ورود به مجلس دهم بازماند.

تهديدهاي روح الله حسینیان

بی‌شک مهمترین رویداد سال 1394، تصویب و اجرای برجام بود. اما خود برجام هم بی‌حاشیه نماند. یکی از حواشی مهم این اتفاق تهدید علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران توسط روح‌الله حسینیان، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی بود. حسینیان که به صحبت‌ها و نطق‌های تند در مجلس و بیرون از آن معروف است این بار به شهادت دیگر نمایندگان صالحی را تهدید کرده بود که او را در قلب راکتور آب سنگین اراک با سیمان دفن مي کند. غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضوکمیسیون ویژه بررسی برجام، درصفحه اش دراینستاگرام درباره این اتفاق نوشت: «شیخ روح الله حسینیان دکتر صالحی را تهدیدکرد « تو رو بتن می گیریم». تهدیدی که صالحی را عصبانی کرد. از حسینیان پرسیدم چرا این حرف را زدی ؟ گفت میخواستم عصبانیش کنم که موفق شدم.» اگرچه حسینیان خود درباره این اتفاق نظر دیگری دارد و گفته که حرفش جدی نبوده است.  همان روز  حسینیان به علت حمله قلبی در بیمارستان بستری شد و علی‌اکبر صالحی از اولین افرادی بود که بر بالین او حاضر شد.

نادر قاضی‌پور در تيررس شکايت نمايندگان زن مجلس

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حواشی بسیاری در برداشت اما هیچ‌کدام از آنها به پای حواشی ایجادشده درنتیجه انتشار فیلمی از یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی «نادر قاضی‌پور» نمی‌رسد. در این سخنرانی نماینده مردم ارومیه در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از الفاظي درباره زنان و فضاي مردانه مجلس استفاده مي کند که هيچ رسانه اي قادر به انتشار متن کامل سخنانش نبود. اتهاماتي که او در اين سخنراني عنوان کرد هم منجر به شکايت قدرت الله عليخاني نماينده قزوين در مجالس ششم و هفتم شد و هم جمعی از نمایندگان زن مجلس از او  به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و قوه قضاييه شکایت کرده و منتظر بررسي اين شکايات در سال جديد هستند. برخي نيز پيشنهاد رد اعتبارنامه وي در مجلس دهم را عنوان کرده اند.

مهدی هاشمی در چهار ديواري اوين

نام بزرگترين پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از حواشي انتخابات سال 88 بر سر زبانها افتاد. کسی که رسانه‌های جناح اصول‌گرا، او را یکی از تهییج‌کنندگان اختلافات پس از انتخابات می‌نامیدند. او پس از پشت سر گذاشتن چندين محاکمه، از سوي دادگاه در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ به جرم‌ اختلاس، ارتشاء و مباحث امنیتی به ۱۰ سال زندان محکوم شد. وی در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ برای اجرای حکم روانه زندان اوین شد. اما خبرسازي درباره او حتي در چهار ديواري اوين نيز پايان نيافت و برخي گفته‌هايش در ملاقات با اعضاي خانواده و مرخصي‌هايش همچنان از سوي رسانه‎ها دنبال مي شود.

متهم نفتي در معرض اعدام

در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی سال 1394 سال مهمی محسوب می‌شود. در این سال دادگاه بابک زنجانی یا همان متهم نفتی برگزار و درنهایت برای او حکم اعدام صادر شد. حکمی که اگرچه قطعی نشده اما به باور بسیاری چوبه دار، مقصد نهایی زنجانی است. شاید سال پیش رو برای زنجانی نقطه پایان باشد، اما شاید نتوان امسال را نه سال نقطه پایان بر مفاسد اقتصادی و نه سال نقطه پایان برای بازگشت پول‌های حاصل از فروش نفت توسط زنجانی به کشور دانست. چه آنکه به گفته امیرعباس سلطانی، از اعضای کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در مجلس گفته است که 12 نفر از اعضای دولت قبل شریک جرم زنجانی هستند درصورتی‌که آنها همچنان از حاشیه امن برخوردار هستند. همچنين هنوز از 2 میلیارد یورو پول نفتی که زنجانی باید به کشور برگرداند خبری نیست و محاکمه او هم کمکی به این قضیه نکرد چراکه بخش بزرگی از دفاعیات او صرف اتهام‌زنی به دیگران ازجمله بیژن زنگنه، وزیر نفت شد. حالا اموال او به مزایده گذاشته شده و خودش منتظر رای قطعی دادگاه است باید دید سال 1395 سرنوشت زنجانی را مانند شهرام جزایری رقم می‌زند یا مه‌آفرید امیرخسروی.

باز هم محمود احمدی‌نژاد

گویا قرار نیست حواشی و خبرسازی‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق کشورمان تمام شود. برای احمدی‌نژاد که چندي است کمتر اظهارنظر می‌کند، سال 1394 سال سرنوشت‌سازی بود. او قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، چندين بار اعلام کرد که نقشي در اين انتخابات نخواهد داشت اما بيش از نيمي از اعضاي کابينه‌اش در اين انتخابات نامزد شدند. او که يکبار به طنز درباره نامزدهاي مجلس گفته بود، «نامزدها هم در دوران نامزدی و هم پس از آن با هم مهربان باشند»، در جمع طرفدارانش شکست اصولگرايان در اين انتخابات را پيش بيني کرده و در سخناني که بعدا تکذيب شد، گفته بود: چهره‌های درجه سه اصلاح‌طلبان، اصولگرایان را در انتخابات شکست خواهند داد. آخرين سخنراني وي در سال 94 درجمع مردم ورامین و بدون کسب مجوز از وزارت کشور بود که ضمن انتقاد به توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گفته بود: «خاک بر سر آن سیاستمدار که فقط از راه دور دستور می‌دهد و انگار نه انگار که مردمی نیز وجوددارند».



برچسب ها: چهره ، خبرساز ، سیاسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: