پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و کشورهای عربی صورت گرفت؛
دبیر کل سازمان ملل متحد از دولت لبنان خواسته است تا از ادامه مسلح شدن حزب الله جلوگیری کند.
کد خبر: ۳۸۵۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵        20 May 2018
درخواست گوترش از دولت لبنان برای اعمال فشار به حزب‌الله
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» مدعی شد به نسخه‌ای از آخرین گزارش آنتونیو گوترش درباره اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد دست یافته است که در آن از دولت لبنان خواسته شده «تمام اقدامات لازم برای ممانعت از تداوم دستیابی حزب الله به سلاح» را پیش گیرد.

قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت از تمام نیرو‌های خارجی می‌خواهد که لبنان را ترک گویند و همچنین خواستار خلع سلاح گروه‌های شبه نظامی است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این گزارش خود هشدار داده است که گسترش سلاح‌های خارج از کنترل دولت در کنار شبه نظامیان به شدت مسلح کنونی، امنیت شهروندان لبنانی را تضعیف می‌کند.

گوترش همچنین درباره ادامه عملیات حزب الله خارج از کنترل دولت و کسب سلاح توسط این گروه «به شدت ابراز نگرانی» کرده است.

او همچنین نسبت به مشارکت حزب الله در جنگ سوریه هشدار داده و گفته است این مداخله نشان دهنده «شکست خلع سلاح حزب الله و نپذیرفتن مسئولیت در مقابل نهاد‌های دولتی لبنان است».

گوترش با اشاره به حضور رهبران گروه عصایب اهل الحق و دیگر شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی گفت: «دیدار غیرمجاز اعضای شبه نظامی خارجی از مرز جنوبی لبنان، اقتدار دولت را تضعیف کرده و در تضاد با روح سیاست تفکیک است».

دبیرکل سازمان ملل متحد از حزب الله و تمام طرف‌های دیگر خواسته است تا فعالیت‌های نظامی خود در داخل و خارج از لبنان را متوقف کنند.

هفته گذشته آمریکا و کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله و شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان را تحریم کردند. علاوه بر حسن نصرالله و شیخ نعیم قاسم، چهار نفر دیگر نیز مورد تحریم قرارگرفته اند.

رویترز نوشت، این سومین دور تحریم‌هایی است که آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، اعلام می‌کند. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد این تحریم‌ها شورای رهبری گروه حزب الله را هدف قرار داده اند. حسین الخلیل، ابراهیم امین السید و محمد یزبک از اعضای رهبری حزب الله لبنان مورد تحریم قرار گرفته اند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: