آخرین اخبار
برنده بهترین فیلمنامه کن چه دارد؟
فیلم سینمایی سه رخ نمونهای بارز از اثری مستقل، ارزان قیمت و خالصانهای است که به صرف انتقال پیام شخصی فیلمساز تولید شده است.
اطلس خبر به نقل از پارسینه:
فیلم «سه رخ» چهارمین عنوان از ساخته های جعفر پناهی است که بعد از منع او از فیلمسازی در ایران شکل میگیرد، این فیلم همانطور که از ناماش پیداست به شخصیت سه بازیگر زن فیلم که نمود زنان گذشته، حال و آینده هستند، اشاره دارد. با تکیه به نقدها و صحبتهای پیرامون این فیلم نمایان است که سه رخ با آثار قبلی پناهی فاصله زیادی دارد، اما به وضوح نشان میدهد این کارگردان همواره به موضوع جامعهشناسی در آثار خود بیشتر از زیباییشناسی و ساختار اثر اعتقاد دارد.بسیاری از ساختههای جعفر پناهی بدون در نظر گرفتن محدودیت این کارگردان برای ساخت فیلم در داخل کشور نمونهای بارز از سینمای مستقل، ارزان قیمت و خالصانهای هستند که پیام صرف مورد نظر فیلمساز را منتقل میکنند، به طوری که این پیام در اثر زندگی شخصی و دریافتهای منحصر به خود کارگردان شکل گرفته است.
رخ اول
رد و اثر کارهای عباس کیارستمی در فیلمهای پناهی همواره موضوع بحث برانگیزی است که توجه بسیاری از منتقدان سینمایی را به خود جلب میکند، در حالی که سه رخ برای اولین اکران در جشنواره کن حاضر میشد صحبتهای بسیاری در خصوص شباهت آثار او از نظر انتخاب سوژه، پیام و ساختار به عباس کیارستمی مطرح شد و بلافاصله پس اکران این فیلم تعداد عظیمی از منتقدان حاضر در جشنواره کن سه رخ جعفر پناهی را شکل دیگری از فیلم سینمایی «زندگی و دیگر هیچ» کیارسمتی دیدند. اگر چه پناهی به عنوان دستیار سالها در کنار کیارستمی بود، اما این همنشینی باعث نشده تا وجوه شاعرانگی و طنازانه آثار کیارستمی در فیلمهای پناهی نمایان شود، چرا که اکثر آثار او بدون توجه به وجوه تماشایی و احساسی انسان بیشتر اوقات جنبههای اجتماعی و فرهنگی را در برمیگیرند.
رخ دوم
پناهی در این فیلم نقش خودش را بازی میکند و سوار بر ماشین شاسی بلندش که شاید وام گرفته از طعم گیلاس باشد راهی مناطق شمال غربی ایران و مرز ترکیه و آذربایجان میشود. به گفته مخاطبان و منتقدان فیلم با یک ویدئوی سلفی از یک دختر آشفته و عصبی (مرضیه رضایی) شروع میشود که از بهناز جعفری به دلیل نادیدهگرفتهشدن خواستهاش از سوی خانواده تقاضای کمک میکند و بزرگترین آرزوی او این است که بازیگر شود در حالی که در کنکور و دانشگاهی در تهران نیز قبول شده است. اما خانوادهاش مخالف ترک خانه و رفتن او به تهران هستند و در پایان ویدئو که در یک غار فیلمبرداری شده با طنابی که دور گردنش آویخته خودش را حلقآویز میکند.
این ویدئو ناراحتکننده توسط دوست مرضیه که ظاهرا برای نجاتش دیر رسیده بود، برای جعفر پناهی فرستاده میشود. پناهی و جعفری برای این که بفهمند این دختر واقعا مرده است یا نه، سفر شبانه و طولانی را به سمت منطقهای کوهستانی و ترک زبان آغاز میکنند.
رخ سوم
نکته مهم اینجاست که سه رخ با روایت تلخی که دارد به خوبی توانسته با مخاطب خود همراه شده و تاثیر مورد نظر خود را در ذهن و قلب آنها بگذارد و مهمتر از این فعالیت وی در این حوزه نمایان میکند که جعفر پناهی با شناخت دقیق از قالب کار خود یعنی سینما دست به پرداخت و پردازش موضوع و محتوا میزد، به طوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سینما وی با آثار خود توانسته مرز بین واقعیت و سینما را کم رنگ کرده و از این رسانهی بیبدیل در جهت بیان هر چه سادهتر دغدغههای خود بهره ببرد.
نظر شما