در گفتگو با اطلس خبر اعلام شد؛
یک مقام مسئول بانکی،جزئیات چگونگی هماهنگی منابع و مصارف طرح‌ تسهیلات مسکن را اعلام کرد.یک مقام مسئول بانکی،جزئیات چگونگی هماهنگی منابع و مصارف طرح‌ تسهیلات مسکن را اعلام کرد.
کد خبر: ۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹        28 March 2016
یک مقام مسئول بانکی،جزئیات چگونگی هماهنگی منابع و مصارف طرح‌ تسهیلات مسکن را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، مهر ماه سال گذشته مسئولان پولی کشور از اجرای طرحی به نام کاهش نرخ سپرده قانونی نزد بانک مرکزی خبر دادند تا از محل اعتبارات آزاد شده آن رونقی هرچند کوتاه‌مدت در اقتصاد ایجاد شود. از محل این اعتبارات آزاد شده سهم بانک مسکن 1.5 هزار میلیارد تومان اعلام شد که تماما به طرح افزایش تسهیلات مسکن تخصیص می‌یابد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیات مدیره بانک مسکن در گفتگو با اطلس خبر علام کرد: از محل کاهش نرخ سپرده قانونی نزد بانک مرکزی که از 13 به 10 درصد رسید، حدود یک هزار و 50 میلیارد تومان برای بانک مسکن آزاد شد که این مبلغ به طرح افزایش تسهیلات مسکن اختصاص داده خواهد شد. 

او در خصوص برنامه بانک برای جبران عقب ماندگی اقساط پرداخت شده صندوق پس انداز نسبت به تسهیلات اعطا شده در سال‌های سوم به بعد فعالیت این صندوق گفت: در ممتاز امکانی به عنوان ضریب تخصیص اوراق وجود دارد، یعنی هر سال  بر اساس عملکرد منابع و مصارف بانک، این ضریب را افزایش و یا کاهش می‌دهیم، بنابراین ضریب تخصیص اوراق یک عامل کنترلی است که تاکنون از این ابزار برای هماهنگی بین منابع و مصارف استفاده کرده‌ایم. 

او افزود: در صندوق یکم نیز یک استمهال هفت ساله برای بازپرداخت خط اعتباری به بانک مرکزی گرفته‌ایم که کسری مربوط به صندوق یکم را نیز از طریق استمهال مزبور تامین می‌کنیم. 


رحیمی تاکید کرد: تصویب تمام طرح‌های ما منوط به این است که کسری نداشته باشد و از لحاظ منابع و مصارف خودکفا عمل کند و نهایتا به منابع بانک مرکزی مراجعه نشود. بنابراین در مدل‌هایی که طراحی می‌کنیم و به بانک مرکزی ارایه می‌دهیم این موضوع لحاظ شده است. 

عضو هیات مدیره بانک مسکن همچنین اضافه برداشت از بانک مرکزی برای تامین منابع مسکن مهر را حدود 450 هزار میلیارد ریال در دولت نهم و دهم عنوان و تصریح کرد: در دولت یازدهم حتی یک ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی صورت نگرفت و ما از محل استمهالی که داده شد توانستیم تا سه سال رقم را برنگردانیم و رقم اعتبارات مسکن مهر را از 450 هزار میلیارد ریال به 550 هزار میلیارد ریال رساندیم، یعنی 100 هزار میلیارد ریال به اعتبارات مسکن مهر اضافه کردیم اما نه خط اعتباری از بانک مرکزی گرفتیم و نه اضافه برداشتی در این زمینه داشتیم. در عین حال سقف تسهیلات مسکن مهر را توانستیم از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش دهیم.

او در پایان نسبت کفایت سرمایه بانک مسکن را با مهر ماه 200 درصد عنوان کرد و افزود: البته در مهر ماه خطوط اعتباری داریم که در منابع نمی‌آید اگر آن را نیز لحاظ کنیم نسبت کفایت سرمایه بانک مسکن زیر 100 درصد خواهد شد. 
برچسب ها: مسکن مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: