مرگ ۸ نفر و مسمویت ۷۰۰ نفر دیگر در روز‌های اخیر؛
در بسیاری از مواقع اشخاصی که قارچ سمی مصرف می‌کنند، به دلیل اختلالات کبدی ایجاد شده نیاز فوری به پیوند کبد پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۳۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲        19 May 2018
قارچ‌های سمی پادزهر ندارند
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

با شنیدن واژه «قارچ» به احتمال زیاد تصویری از یک خوراکی خاص و سفید به ذهن می‌آید، ماده‌ای خوراکی که در ۲۰ سال اخیر پا به سفره‌های ایرانی باز کرده و امروز به یکی از مواد اولیه‌ی غذا‌های روزمره مردم مبدل شده است به طوری که در هر لیست خرید شبانه می‌توان آن را دید.

اما همین ماده خوراکی خوب و خوشمزه، همیشه خوب نیست. چراکه نمی‌توان از روی ظاهر قارچ یا مزه آن وحشی، خوراکی و یا سمی بودن آن را تشخیص داد و تنها در شرایط آزمایشگاهی دقیق می‌توان نوع و مشخصات آن را تعیین نمود؛ قارچ‌های مختلف می‌توانند به دلیل ساختار ساده زیست خود در شرایط محیطی گوناگونی رشد کرده و تکثیر شوند، اکثر قارچ‌های خوراکی موجود در بازار در حالت کلی یا در کنار مزارع گندم کشت می‌شوند و یا در محیط‌های گلخانه‌ای که زیر نظر مجوز‌های بهداشتی و صنفی فعالیت می‌کنند.

شباهت کلی گونه‌های مختلف قارچی به یکدیگر بسیاری از دوستداران این ماده‌ی ساده زیست را در تشخیص سالم بودن یا نبودن آن به اشتباه می‌اندازد. چرا که بسیاری از قارچ‌های غیر خوراکی و سمی در جای جای طبیعت به صورت خودجوش قابل رشد و تکثیر هستند. یک قارچ در دمای حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه می‌تواند شرایط مطلوب رشد خود را به دست آورد. از آنجایی که امسال دمای هوای بسیاری مراتع جنگلی و طبیعی کشور به مدت طولانی در این دما باقی مانده و شرایط بارندگی را نیز تجربه کرده‌اند شرایط خوب و مناسبی را برای رشد گونه‌های مختلف قارچی را فراهم آورده‌اند. در حالی که بسیاری از این قارچ‌ها در شرایط محیطی خودجوش و خودسر به صورت سمی و غیرخوراکی رشد می‌کنند. بر اساس اعلام جهاد کشاورزی اکثر قارچ‌های سمی در زیر و پهلوی درختانی، چون بلوط، کاج، سنوبر یافت می‌شوند.

رشد این قارچ‌های خودرو در نقاط وسیعی از غرب کشور به ویژه کردستان، کرمانشاه و لرستان باعث شده تا در روز‌های اخیر ۸ نفر به واسطه خوردن این قارچ‌ها جان باخته و حدود بیش از ۷۰۰ نفر نیز راهی بیمارستان شوند.

موضوع بسیار مهم این جاست که حجم بسیار زیادی از قارچ‌های سمی موجود در کشور دارای پاد زهر نیستند و تنها راه مقابله با آن بعد از مصرف مراجعه بسیار سریع و فوری به مراکز درمانی است.

مهم‌ترین علایم تشخیص مسمومیت با قارچ‌های سمی به واسطه اختلال در سیستم گوارشی انسان نمایان می‌شوند، به طوری که فرد مسموم در مدت کوتاهی پس از مصرف دچار اسهال و استفراق شدید شده و در ادامه با درگیری کبدی رو به رو می‌شود که با آزمایش‌های خونی اولیه می‌توان به مسمویت ناشی از قارچ سمی در کبد و سیستم گوارش پی برد. همین‌طور عوارض ناشی از مصرف قارچ‌های سمی می‌تواند بسیار مرگبار نیز باشد. به طوری که در بسیاری از مواقع اشخاصی که قارچ سمی مصرف می‌کنند، به دلیل اختلالات کبدی ایجاد شده نیاز فوری به پیوند کبد پیدا می‌کنند.

همان‌طور که عنوان شد قارچ‌های سمی، بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و اشتباه در تشخیص آن‌ها به قیمت مسموم شدن و حتی مرگ افراد تمام می‌شود، بنابراین هنگام چیدن و مصرف قارچ‌های وحشی، باید دقتی بسیاری زیاد لحاظ کرد و درصورت عدم اطمینان تشخیص قارچ سمی از خوراکی از خوردن آن پرهیز نمود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: