ظریف در جمع خبرنگاران:
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برآیند نشست بروکسل با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه را حامل پیام سیاسی مهمی توصیف و تصریح کرد که برای شروع اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
کد خبر: ۳۸۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸        16 May 2018
نشست بروکسل حامل پیام سیاسی مهمی بود

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

محمدجواد ظریف در مسیر برگشت از بروکسل به خبرنگاران گفت: اروپایی‌ها فهرستی از کار‌هایی که بایستی برای حفظ برجام انجام شود، تهیه‌کرده‌اند. 'این فهرست نیاز است که عملیاتی، جزئی و ریز شود و بر اساس آن بتوان تصمیم‌گیری کرد که چه مقدار از منافع ایران را تضمین می‌کند.

وی افزود: شروع خوبی بود و مشخص شد که برجام یک مجموعه مستقل است و ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد. تعهدات کشور‌ها در برجام مستقل از سایر موضوعات است و بایستی این تعهدات انجام شود.

ظریف تاکید کرد اگر قرار باشد که برجام ادامه پیدا کند برای شروع اقدام مناسبی بود و پیام سیاسی مهمی را ارسال کرد، اما این پایان کار نیست؛ اروپایی‌ها امروز اجلاس سران دارند و یکی از موضوعات این اجلاس برجام خواهد بود و در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند. از هفته آینده جلسات فشرده کارشناسی در اروپا آغاز خواهد شد. کار را آن‌ها (اروپا) بایستی انجام دهند، ولی با ما مشورت خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنیم اقداماتی که انجام می‌دهند ازنظر ما کفایت می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: جمعه آینده اجلاس کمیسیون مشترک با حضور ۵ کشور - بدون آمریکا - تشکیل خواهد شد و مکانیسم کمیسیون مشترک از این مسیر به جریان می‌افتد؛ متعاقباً هفته بعد نیاز خواهد بود که در سطوح بالاتر بررسی شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در نشست دیروز در باره بی‌اثر کردن اقدامات اروپایی‌ها توسط آمریکا بحث شد اظهار داشت که اروپایی‌ها متحد آمریکا هستند و آن‌ها قرار نیست روابط خود را با آمریکا کنار بگذارند.

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت که بر هم زدن روابط اروپا و آمریکا خیال‌بافی است و امکان‌پذیر نیست. اروپا و آمریکا در مسائل مختلف اشتراکات و اختلاف‌هایی دارند. مساله ایران موضوع اختلاف بین ایران و آمریکا است و بدین معنا نیست که دو طرف با یکدیگر درگیر شوند. ظریف تصریح کرد که ایران به دنبال آن است که اروپا از منافع خود دفاع کند.

ظریف در پاسخ به سؤال دیگری درباره تحریم شدن رئیس بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا گفت: این مساله به دلیل عصبانیت آمریکا از شرایطی است که پیش آمده. ما بایستی توقع داشته باشیم که آمریکایی‌ها از این حرکات، بیشتر نشان دهند. این اقدامات خلاف قانون، مغایر عرف روابط بین‌المللی است و نشان‌دهنده ضعف آن‌ها است.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود. این اقدام وی با مخالفت شدید طرف‌های دیگر برجام روبرو شد.

طرف‌های اروپایی اعلام کرده اند که به توافق هسته‌ای پایبند هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری‌های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان رایزنی‌های خود درباره توافق هسته‌ای را که به دستور روحانی صورت می‌گیرد، از شنبه شب آغاز کرد.

محمدجواد ظریف ابتدا به چین و روسیه رفت و دوشنبه شب وارد بروکسل شد. وی دیشب در این شهر با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت: وگو کرد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: