اخبار انتخابات پارلمانی عراق
در حالی که منابع غیررسمی از پیشتازی ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق خبر می‌دهند، کمیساریای عالی انتخابات، زمان اعلام نتایج رسمی انتخابات را فردا (دوشنبه) اعلام کرده است.
کد خبر: ۳۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱        13 May 2018
مردم عراق، شنبه (دیروز ۲۲ اردیبهشت) در نخستین انتخابات پارلمانی پس از شکست داعش شرکت کردند. این انتخابات از ساعت ۷ صبح به وقت محلی بغداد آغاز شد و تا ساعت ۱۸ عصر ادامه یافت. کمیساریای عالی انتخابات، پس از شمارش ۹۲ درصد آراء، نسبت مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرد این در حالی است که در دوره انتخاباتی پیشین در سال ۲۰۱۴، نسبت مشارکت ۶۰ درصد اعلام شده بود.

بیش از ۷ هزار نامزد انتخاباتی در ۱۸ استان عراق برای دستیابی به ۳۲۸ کرسی پارلمانی با یکدیگر به رقابت پرداختند و ۲۴ میلیون عراقی مجاز به شرکت در این انتخابات بودند که چهارمین انتخابات پس از سقوط صدام به شمار می‌رود. در این دوره از انتخابات عراق، نظام رای‌دهی الکترونیک بود و همین مسئله امکان اعلام نتایج طی ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت پس از پایان انتخابات، را میسر می‌ساخت.

در حالی که اعلام نتایج انتخابات عراق در دوره پیش یعنی سال ۲۰۱۴، دو هفته طول کشید، کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرده است که نتایج رسمی را ۴۸ ساعت پس از پایان انتخابات اعلام خواهد کرد.

تاکنون اخباری غیر رسمی از نتایج انتخابات منتشر شده است. روزنامه «الحیات» چاپ لندن به نقل از منابع آگاه در کمیساریای عالی انتخابات عراق نوشت که بر اساس آمار اولیه، ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» پیشتاز است و این پیشتازی در استان‌های نینوی، صلاح‌الدینو الانبار کاملا محسوس است و در مقابل ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر» در شهر‌های جنوبی پیشتاز است و با فهرست‌های ائتلاف «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» و ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» رقابتی نزدیک دارد.

از سویی دیگر، «احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف «الفتح المبین» به ریاست «هادی العامری» رئیس سازمان بدر، در گفتگو با شبکه المیادین اعلام کرد که «نتایج اولیه از پیشتازی ائتلاف الفتح حکایت می‌کند. ما نگرانیم که در نتایج دستکاری شود».

الاسدی همچنین اعلام کرد که میزان مشارکت در حد انتظار نبود و بسیار پایین است. روند شمارش باید کاملا در سلامت انجام شود. او ابراز امیدواری کرد که همه به وعده‌های انتخاباتی خود متعهد باشند و دولتی قوی شکل بگیرد نه دولت سهم‌خواهی.

همچنین گفته می‌شود که در میان احزاب کُرد، فهرست «الجیل الجدید» از سایر رقبایش مانند «التغییر» و جنبش «العدالة» به رهبری «برهم صالح» در استان‌های کرکوک و اربیل پیشی گرفته است و دو حزب اصلی اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان مانند دوره‌های پیش انتخابات، همچنان در راس قرار دارند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: