رئیس مجمع تشخیص گفت: با اطمینان می‌گویم آنچه در مذاکرات به دست آوردیم، بسیار فراتر از امتیازاتی است که معمولاً در مذاکرات سیاسی می‌دهند تا امتیازات بیشتری بگیرند.
کد خبر: ۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱        25 March 2016
آیت­‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در پنجمین روز بهار به منطقه عسلویه پایتخت انرژی ایران سفر و از شرکت‌های ساخته شده و در حال ساخت مربوط به صنایع گوناگون پتروشیمی بازدید و با کارکنان، کارگران و مدیران مجموعه بزرگ پارس جنوبی دیدار کرد.

به گزارش فارس رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این بازدید که از 10 صبح شروع شد و تا 5 بعدازظهر ادامه داشت، در هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی، مسئولان مربوطه گزارشی از کارها و برنامه‌ها ارائه می‌کردند.

هاشمی‌رفسنجانی در دو دیداری که صبح و بعدازظهر (روز گذشته) با کارکنان و مدیران داشت، از تدوین سیاست‌های کلی آمایش سرزمینی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأیید رهبری نظام گفت و افزود: نتایج اجرای آن سیاست‌ها، خلق تمدنی جدید در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان است.

وی با اشاره به سوابق تمدنی ایرانیان در جنوب کشور، به ویژه در منطقه سیراف، تصریح کرد: مردم این منطقه که آن سابقه درخشان را در تاریخ تمدن خویش دارند، در آینده صاحب منطقه‌ای خواهند بود که به خاطر منابع نفت و گاز و هزاران صنعت زیر مجموعه پتروشیمی، به اشتغال پایدار جوانان و رفاه نسبی می‌رسند.

هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش به شروع کارهای مربوط به تأسیسات دریایی، ساخت و به کارگیری لوله‌های بزرگ در زیر دریا و ساخت سکوها برای حفاری‌ها در نخستین سال‌های پس از پایان جنگ و آغاز سازندگی اشاره کرد و با یادآوری زحماتی که آقای مهدی هاشمی برای دستیابی ایران به صنایع دریایی و تأسیسات مربوط به آن، گفت: دیشب با وی که در زندان است، تماس گرفتم و گفتم که می‌خواهم به منطقه‌ای بروم که آغاز تحولات آنجا را شروع کرده بودی و وی نیز با ابراز خوشحالی از آغاز مجدد فازهای متعدد منطقه عسلویه، به مردم منطقه سلام رساند و اظهار امیدواری کرد که نتایج این کارها در زندگی مردم تأثیر بگذارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ برای مقابله اصولی با ارتش بعث در جهت صدور نفت انجام می داد، به لوله‌گذاری در سواحل خلیج فارس و دریای عمان اشاره و تأکید کرد: بعد از جنگ آن لول‌ها که در اختیار وزارت نفت بود، برای تأمین آب مناسب و مطمئن شهرها و روستاهای محروم جنوب کشور در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت که تا امروز آب این مناطق را تأمین می‌کرد.

وی با بیان اینکه « کم‌بارانی‌ها و خشکسالی‌های سال‌های اخیر، تأمین آب برای آینده این مناطق را یک برنامه راهبردی کرده است»، به سوابق طرح خرید و ساخت آب شیرین‌کن‌ها در زمان دولت سازندگی اشاره کرد و گفت: در تمام این سال‌ها آن طرح‌های مطالعاتی به نتایج ملموسی نرسیده و اخیراً دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جدی این طرح را پیگیری می‌نماید و امیدواریم با استفاده از دانش جوانان کشور و تجارب کشورهای دیگر، به فکر تأمین آب مطمئن برای کشاورزی، صنعت و شرب باشیم.

هاشمی‌رفسنجانی تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر کارهای دانشگاه آزاد اسلامی خواند و گفت: منطقه عسلویه که بندر، مواد اولیه و مخازن غنی نفت و گاز را دارد، در کنار محققان برجسته کشور، بهترین زمینه و ظرفیت را برای جهش علمی و تحقیقاتی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سواحل نزدیک به 2 هزار کیلومتری جنوب کشور از خوزستان تا منطقه گواتر در مرز پاکستان را با توجه به زمین‌های مستعد و منابع غنی نفت و گاز و دانش پتروشیمی، آماده برای ایجاد تمدنی دیگر در منطقه توصیف کرد و اظهار داشت: یکی از شروط پیشرفت، تعامل با جهانیان است که آن هم در دولت یازدهم و پس از توافقات هسته‌ای و تصویب برجام، آماده شده که می‌توان در کنار واردات ابزار لازم، تولیدات فراوانی را صادر کرد.

وی با تبریک موفقیت‌های سیاسی و هسته‌ای به دولت، وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده، به انتقادات غیر استدلالی بعضی‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی رهبری نظام ساخت بمب هسته‌ای را حرام دانسته‌اند، معلوم نیست چرا و چگونه منتقدین محدودیت موقت غنی‌سازی در مقابل رفع تحریم‌ها را به ضرر کشور می‌دانند.

وی افزود: به عنوان کسی که از اول در جریان کارها بودم، با اطمینان به مردم می‌گویم که آنچه در مذاکرات به دست آوردیم، بسیار فراتر، بهتر و مهمتر از امتیازاتی است که معمولاً در مذاکرات سیاسی می‌دهند تا امتیازات بیشتری بگیرند.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنانش به اهمیت منطقه عسلویه برای کشور اشاره کرد و گفت: با برنامه‌هایی که امروز در بازدیدها دیدیم و با توضیحاتی که مسئولان و مدیران داده‌اند، امیدواریم عسلویه منبع تغذیه ایران صنعتی، مخصوصاً صنایع پتروشیمی باشد که از نرم‌ترین مواد تا سخت‌ترین مواد را شامل می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌زیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در سراسر کشور را خوشحال‌کننده دانست و تصریح کرد: خوب است کشورهای منطقه که در آتش اختلافات مذهبی می‌سوزند، از زندگی برادرانه و خواهرانه شیعه و سنی در ایران درس و الگو بگیرند.

در آغاز هر یک از دیدارها، شعبان‌پور مدیرعامل شرکت نفت و گاز، شاه‌دایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل صنایع پتروشیمی و مهدی یوسفی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، توضیحاتی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فازهای مختلف عسلویه و پارس جنوبی و دورنمای آینده آن ارائه کردند.

همچنین شیخ حسن جاسمی امام جمعه اهل سنت چاه مبارک در سخنانی با خیرمقدم به هاشمی‌رفسنجانی، گفت: برای مردم منطقه خیلی خوشایند است که می‌بینند یکی از مسئولین عالی‌رتبه نظام، برای بازدید به منطقه آمده است و خواستار استفاده بیشتر از نیروهای بومی و سرعت در حل مشکل آلودگی شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: