نزدیک به یکماه از انتخابات 94 می گذرد. گمانه زنی ها و پیش بینی ها درباره عملکرد مجلس دهم همچنان باقی است. بسیاری بر این باورند که اصلاح طلبان با پیروزی در انتخابات اخیر مجلس حالا راه هموار تری را برای ارائه مطالبات خود از دولت خواهند داشت.
کد خبر: ۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶        24 March 2016
نزدیک به یکماه از انتخابات 94 می گذرد. گمانه زنی ها و پیش بینی ها درباره عملکرد مجلس دهم همچنان باقی است. بسیاری بر این باورند که اصلاح طلبان با پیروزی در انتخابات اخیر مجلس حالا راه هموار تری را برای ارائه مطالبات خود از دولت خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، بعد از پایان دور اول دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران و مشخص شدن صاحبان حداکثر کرسی های سبز بهارستان، حالا ترکیب جناح ها در مجلس دست خوش تغییرات بسیاری شده است و اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که در مجلس قبل جزو اقلیت نمایندگان بودند این بار بنظر دست بالا را نسبت به رقبای خود خواهند داشت و طبیعتا تاثیرات بیشتری نیز بر عملکرد کلی مجلس خواهند گذاشت. اصلاح‌طلبان که نقش مهمی نیز در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت داشتند نتوانستند در دوسال ابتدایی دولت یازدهم مطالبات سیاسی داخلی خود را اجرایی کنند. از عدم اعتماد نمایندگان مجلس نهم به وزرای پیشنهادی حسن روحانی تا استیضاح ها و کارت زرد های مجلس به اعضای دولت یازدهم همگی مانع بزرگی بر سر راه اصلاح‌طلبان بودند. حالا اما با تغییر در ترکیب مجلس و باز شدن فضا برای اصلاح طلبان و به خصوص مستقلین در مجلس احتمالا اصلاح‌طلبان با دستی باز تر از پیش پیگیر مطالبات سیاسی خود خواهند بود. چندی پیش حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن گفت:« دولت هم در سطح کابینه و هم در سطح استانداران نیاز به ترمیم دارد. »

وی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «هم برجام حاصل شده و هم مجلس همراه دولت دکتر روحانى است و ایشان حالا  باید حل مشکلات اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد و باید مدیران جسور و مسئولیت‌پذیر و با نشاط را جایگزین برخی از مدیران کند.»
با توجه به شعار های انتخاباتی جناح ها و حتی کاندیدا های مستقل مجلس شورای اسلامی در انتخابات 7 اسفند موضوع اقتصاد، موضوع اصلی کشور است. با افول وضعیت اقتصادی در سالهای پایانی دولت نهم و دهم فعالان سیاسی، مقامات و مسئولین پیوسته در سخنرانی ها و مصاحبه های خود بر حل شدن وضعیت اقتصادی کشور تاکید داشتهخ اند. اصلاح‌طلبان نیز که با شعار رونق اقتصادی پا به عرصه انتخابات گذاشتند حالا و با پیروزی در انتخابات بهبود وضعیت اقتصادی کشور از مطالبات اصلی آنها خواهد بود.
سخنگوی حزب کارگزاران در این باره نیز گفت: در اقتصاد دو شاخص برای ما اهمیت دارد؛ شاخص رشد اقتصادی و شاخص تورم. اگر یک تیم اقتصادی صرفا همه همت خود را برای کنترل تورم بگذارد و شاخص رشد اقتصادی برایش در درجه دوم اهمیت باشد، این به معنای نگاه کردن از یک زاویه به اقتصاد هست. در یک نگاه جامع به اقتصاد باید رشد و تورم را با هم در نظر داشت.

عضو شوراى سیاست‌گذارى عالى اصلاح‌طلبان خاطرنشان می‌کند که اقتصاد ایران اکنون نیاز به تصمیمات جسورانه دارد. مثلا در حوزه نفت شاید بیش از سه دهه است که ما از تکنولوژی‌های جدید برای صیانت از مخازن نفتی‌مان بی‌بهره هستیم. الان یک فرصت تاریخی برای ما فراهم شده تا بتوانیم ضریب صیانت از مخازن نفتی‌مان را بالا ببریم.

وی در ادامه تصریح می‌کند که این نمی‌شود که چند نفر در گوشه و کنار در مورد قراردادهای نفتی صحبت کنند و ما هم نگاه کنیم. وزارت نفت باید با سرعت قراردادهای نفتی را متناسب با منافع ملی ما ببند.
گفتنی است طی هفته های بعد از انتخابات گمانه زنی های بسیاری درباره ترمیم وزرا و حتی استانداران کشور از سوی دولت شده است و بسیاری بر این باورند که اصلاح‌طلبان در این دو ماه و چند روز منتهی به آغاز کار مجلس دهم مطالبات خود از دولت حسن روحانی را ابراز خواهند کرد.
برچسب ها: اصلاح طلبان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: