نتیجه بی‌توجهی ایرانی‌ها به هشدارهای امنیتی درباره سفر به ترکیه، تاکنون یک کشته و سه زخمی بوده است. حالا و بعد از مرگ «سهراب» خیلی‌ها به فکر «نوشدارو» افتاده‌اند و می‌خواهند از سفر به ترکیه انصراف دهند.
کد خبر: ۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹        23 March 2016
به گزارش ایسنا، شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۴ براثر وقوع انفجار در یک مرکز خرید در شهر استانبول، چهار نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند، بین کشته‌ها هویت یک ایرانی تأیید شد، سه ایرانی دیگر نیز در این حادثه مجروح شدند.

پس از وقوع این حادثه تروریستی که عامل آن عضوی از داعش معرفی شده، تدابیر امنیتی در این شهر گردشگری تشدید شده است. وزیر کشور ترکیه نیز اعلام کرد: در هفت استان این کشور، مقررات منع آمد و شد برقرار شده است.

رجب طیب اردوغان - رییس‌جمهور ترکیه - نیز برای ایران و اسرائیل به‌خاطر مرگ شهروندان‌شان در این حادثه تروریستی، پیام تسلیت فرستاد و از مرگ اتباع آن‌ها اظهار ناراحتی کرد.

البته او از مواضع سیاسی خود کوتاه نیامد و تأکید کرد: ترکیه هرگز تسلیم برنامه ترور نخواهد شد.

به اذعان اردوغان، ترکیه اکنون درگیر یکی از بزرگترین موج‌های تروریستی تاریخ شده است.

با آن‌که این کشور به‌طور میانگین هر ماه یک حمله تروریستی را تجربه کرده، اما گردشگران ایرانی تاکنون هشدارها را چندان جدی نگرفته‌اند. آنچنان که می‌طلبید در آستانه آغاز سفرهای نوروزی، نهادهای امنیتی، دستگاه دیپلماسی و همچنین متولیان گردشگری کشور دست کم توصیه‌های جدی‌تری درباره وضعیت ناامن ترکیه اعلام کنند، اما این اقدام بیشتر به رسانه‌ها محدود شد.

انفجار در استانبول

«ایسنا» اسفندماه گذشته، درست زمانی که موج تبلیغات تورهای ترکیه شدت گرفته بود، چندبار درباره خطرناک بودن سفرهای نوروزی به مقاصد ناامنی مانند ترکیه هشدار داد که نتیجه بی‌توجهی به آن، تاکنون کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان‌مان بوده است.

به‌نظر می‌رسد بی‌توجهی نسبت به این هشدارها از سوی عده‌ای کماکان ادامه دارد، چون با وجود بی‌رغبتی و اعلام انصراف برخی مسافران و تهدیدهای پی‌درپی داعش مبنی بر تداوم یافتن حمله‌ها در فستیوال نوروز، تبلیغات تورهای ترکیه، بی‌وقفه، پررنگ و با قیمت‌های وسوسه‌برانگیز ادامه دارد و ظاهرا حملات تروریستی، چوب حراج را بر سر مراکز گردشگری این کشور فرود آورده است.

آژانس‌های ایرانی نیز به بهانه این‌که تاکنون دستور رسمی از سوی مقامات عالی‌رتبه کشور مبنی بر اعمال محدودیت یا ممنوعیت سفر به ترکیه ابلاغ نشده، با اطمینان بیشتری، مشغول تبلیغ و فروش تورهای این بازار هستند و معتقدند، وقتی این سفر رسما منع نشده است، یعنی ترکیه به آن شدتی که رسانه‌ها می‌گویند، ناامن نیست!

همین موضوع بهانه‌ای شده تا پاسخ به انصراف‌ها نیز به چرخه قانون کنسلی تور وارد شود و تأمین ضرر آژانس‌ها در اولویت قرار گیرد، چراکه تا وقتی ممنوعیت این سفر رسما ابلاغ نشود، مسافران باید خسارت انصراف دادن از سفر را بپردازند.

ترکیه به‌واسطه سودی که از این طریق کسب می‌کند به همان اندازه بازار مهمی برای برخی آژانس‌های ایرانی است که ایران برای ترک‌ها. به همین دلیل هم اوضاع ناامن این کشور باعث نشده است که دو طرف بی‌کار بنشینند؛ ترک‌ها تلاش کرده‌اند با شکستن قیمت‌ها، کارگزاران و گردشگران ایرانی را راضی نگه دارند و ایرانی‌ها هم بیشترین سهم را از سبد تورهای نوروزی به این کشور اختصاص داده‌اند.

اما در چند روز گذشته، مرگ یک ایرانی و مجروح شدن سه نفر دیگر در حمله تروریستی در استانبول، برخی را از خواب بیدار کرده و به فکر انصراف دادن از این سفر انداخته است. گویا باید خونی ریخته می‌شد تا ناامنی در مقصدی که برخی مدعی وجود امنیت آن هستند، به اثبات برسد.

اکنون با وجود رخ دادن حوادث خونین اخیر در ترکیه، توصیه‌های دستگاه‌های امنیتی و دیپلماسی کشور همچنان جدی مطرح نشده و در حد «رعایت مقررات و هشدارهای امنیتی مقامات کشور میزبان و پرهیز از حضوردر اماکن پرتردد و تجمع‌ها» باقی مانده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: