ادامه ماجرای حمله مشکوک به جاسوس روس در انگلیس؛
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به درخواست بریتانیا در جلسه‌ای اضطراری درباره حمله به جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بحث کرده است.
کد خبر: ۳۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶        15 March 2018

جاسوس روسیه
 
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  نماینده  آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت مدعی شد روسیه مسوول حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق این کشور و دخترش در بریتانیا است.نیکی هیلی تصریح کرد که شورای امنیت باید نسبت به این قضیه واکنش نشان دهد.

وی اظهار داشت: «ایالات متحده بر این باور است که روسیه مسوول حمله به دو نفر در بریتانیا با استفاده از سلاح عامل اعصاب است». پلیس بریتانیا روز ۱۳ اسفند اعلام کرد که سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، و دخترش با گاز اعصاب هدف قرار گرفته‌اند.

این دو هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و وضعیت‌شان وخیم اعلام شده است.

این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز چهارشنبه در شورای امنیت بار دیگر دخالت مسکو در حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش را رد کرد.سفیر روسیه در ادامه گفته است، خواستار آن هستیم که نمونه های موادی که در این حمله استفاده شده را برای تحقیق در اختیار ما قرار دهند.

از سوی دیگر نماینده بریتانیا در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که مسکو در یک شهر بریتانیا از "سلاحی چنان وحشتناک استفاده کرده که کاربرد آن در جنگ ممنوع است".جاناتان الن، معاون سفیر بریتانیا در سازمان ملل، روسیه را به نقض تعهداتش براساس کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی متهم کرد.

آقای الن گفت تهدیدهای روسیه را شنیده است اما بریتانیا منصرف نخواهد شد.او افزود: "ما پای ارزش هایی که اکثریت بزرگ اعضای حاضر در این شورا در آنها سهیم هستند می ایستیم و از شما می خواهیم در کنار ما بایستید."

سفیر روسیه اما گفت: "به ما اولتیماتوم دادند و درخواست کردند که ظرف ۲۴ ساعت اذعان به ارتکاب جرم کنیم. به عبارت دیگر، اعتراف کنیم.""ما با زبان اولتیماتوم عادت نداریم. ما مقابل هیچ کس از این زبان استفاده نمی کنیم و اجازه هم نمی دهیم کسی با این زبان با ما صحبت کند."

آقای الن گفت که دولت برتیانیا از سازمان منع تسلیحات شیمیایی که یک نهاد مستقل است خواسته ماهیت ماده مورد استفاده در حمله سالزبری را تایید کند.

«می» که روز چهارشنبه گزارشی از سوی مدیران سازمان های اطلاعاتی دریافت کرد گفت که "هیچ نتیجه گیری محتمل دیگری غیر از نقش داشتن دولت روسیه وجود ندارد."

او گفت "تراژیک" است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "تصمیم گرفته این گونه عمل کند."بریتانیا پیشتر اعضای ناتو را هم در جریان تحقیقات خود در این زمینه قرار داده بود. در این جلسه اعضای ناتو "نگرانی عمیق" خود را درباره استفاده از سم اعصاب ابراز کرده و آن را "نقض آشکار عرف و توافق‌های بین‌المللی" خوانده‌اند.

در همین حال وزارت خارجه بریتانیا بار دیگر سفیر روسیه را فرا خوانده بود تا او را در جریان اقدامات احتمالی بریتانیا علیه کشورش قرار دهد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور به تلافی حمله به یک جاسوس سابق روس با سم اعصاب در جنوب بریتانیا، ۲۳ دیپلمات روسیه را از بریتانیا اخراج می‌کند.

می گفت که این افراد در واقع مأموران اطلاعاتی روسیه هستند که به نام دیپلمات در بریتانیا فعالیت می‌کنند. او یک هفته به این ۲۳ نفر فرصت داده تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

دولت روسیه اخراج دیپلمات‌هایش را "خصمانه، غیرقابل توجیه و تنگ‌نظرانه" خوانده است.«می» دعوت از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار از بریتانیا را هم پس گرفت.

او گفت که اعضای کابینه و خانواده سلطنتی بریتانیا در مراسم امسال جام جهانی روسیه شرکت نخواهند کرد.

سفارت روسیه در لندن در واکنش به اظهارات خانم می گفته است که هر گونه مسئولیت وخیم شدن روابط دو کشور بر عهده رهبری سیاسی بریتانیا خواهد بود.

کرملین پیشتر گفته بود که روسیه هرگونه اقدام بریتانیا عیله این کشور را مقابله به مثل خواهد کرد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: