روایت رسانه‌های آمریکایی؛
مایک پنس پس از ورود به کرۀ جنوبی، به احتمال برگزاری نشستی با مقامات کرۀ شمالی اشاره کرده و گفته بود که با آن مخالفتی ندارد.
کد خبر: ۳۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰        21 February 2018

چرا دیدار مقامات آمریکا و کره شمالی در سئول لغو شد؟
مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، و مقامات کره شمالی در یک قاب

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  به نقل از یورونیوز، رسانه‌های آمریکایی روز سه‌شنبه از لغو ملاقات محرمانه‌ای که میان مایک پنس، معاون رئیس جمهوری این کشور و مقامات کرۀ شمالی در جریان سفر آقای پنس به کرۀ جنوبی برنامه‌ریزی شده بود، پرده برداشتند.

قرار بود این دیدار ۱۰ فوریه و در حاشیۀ سفر آقای پنس برای حضور در بازیهای المپیک، در شهر سئول برگزار شود اما درنهایت مقامات کرۀ شمالی کمتر از ۲ ساعت مانده به زمان نشست، آن را لغو کردند.

خبر برنامه‌ریزی برای برگزاری این دیدار پنهان، از سوی مقامات آمریکا تایید شد. در واکنش نیک آیرس، رئیس دفتر مایک پنس اعلام کرد که کرۀ شمالی با امید تلطیف کردن موضع آقای پنس در قبال پیونگ یانگ به دنبال برگزاری این نشست بوده و قصد داشته است از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی در جریان بازی‌های المپیک استفاده کند اما سخنان آقای پنس دربارۀ نقض حقوق بشر در کرۀ شمالی و همچنین همراهی پدر اتو وارمبیر با او در این سفر، منجر شد که درنهایت مقامات کرۀ شمالی از برگزاری این دیدار صرف نظر کنند.

اتو وارمبیر، دانشجوی ۲۲ ساله آمریکایی پس از یک سال زندانی شدن در کرۀ شمالی، درنهایت سال گذشته به دلیل بیماری ناشناخته‌ای درگذشت.

نیک آیرس همچنین گفت: «کرۀ شمالی قویا ترجیح می‌دهد که معاون رئیس جمهور از فرصتی جهانی برای جلب توجه‌ها به سمت حقایقی روشن استفاده نکند. دولت پیونگ یانگ مایل بود تا اقدامات مرگبار این رژیم را با نشان دادن عکس‌هایی زیبا در جریان بازیهای المپیک پنهان کند. شاید به همین دلیل است که آنها از شرکت در چنین جلسه‌ای خودداری می‌کنند.»

پس از لغو شدن این دیدار هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: «عدم استفاده آنها از این فرصت باعث تاسف ماست. ما هرگز برای ارزش‌های آمریکایی خود، برای جلب کردن توجه‌ها به نقض حقوق بشر و یا ابراز تاسف از مرگ ناعادلانه جوان آمریکایی عذرخواهی نمی‌کنیم.»

گفته می‌شود تصمیم به لغو این ملاقات محرمانه پس از آن گرفته شده است که آقای پنس از سفر به کرۀ جنوبی به عنوان فرصتی برای محکوم کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کرۀ شمالی استفاده کرد و نسبت به اعمال «سخت‌ترین و تهاجمی‌ترین» تحریم‌ها علیه این کشور هشدار داد. او همچنین بر تقویت روابط میان ایالات متحده آمریکا و متحدان اصلیش در منطقه یعنی ژاپن و کرۀ جنوبی تاکید کرد.

حضور نمایندگان کرۀ شمالی در کرۀ جنوبی پس از آن ممکن شد که در پی مذاکرات دو کره، طرفین با فرستادن گروهی ۵۰۰ نفره متشکل از ورزشکاران، تشویق کنندگان، رسانه‌ها و مقامات بلند پایه کرۀ شمالی به بازیهای المپیک از جمله کیم یو جونگ، خواهر رهبر کرۀ شمالی و رئیس دستگاه تبلیغات این کشور و کیم یونگ نام، رئیس مجمع عالی خلق کرۀ شمالی (پارمان این کشور) موافقت کردند.
در جریان مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک نیز مایک پنس و همسرش در نزدیکی کیم یو جونگ و کیم یونگ نام نشستند.

مایک پنس پیش از سفر به کرۀ جنوبی در جریان بازدید از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در آلاسکا، به احتمال برگزاری نشستی با مقامات کرۀ شمالی اشاره کرده و گفته بود که با آن مخالفتی ندارد. او همچنین اعلام کرده بود که دونالد ترامپ نیز همواره به گفتگو باور دارد. با این وجود او تاکید کرده بود که درخواستی برای برگزاری چنین نشستی نداشته است «اما باید ببینیم چه پیش می‌آید».
به نظر می‌رسد در زمانی که آقای پنس این سخنان را بر زبان می‌رانده، هنوز برنامه‌ای برای برگزاری این دیدار ترتیب داده نشده بود.

خبر برنامه‌ریزی برای برگزاری این دیدار آن هم میان مقامات عالیرتبه دو کشور، شگفتی‌های بسیاری را برانگیخت. بویژه آنکه دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که تا زمانی که پیونگ یانگ برنامۀ هسته‌ای خود را کنار نگذارد، آمریکا حتی وارد گفتگو با این کشور نخواهد شد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: