در کنفرانس مونیخ
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت:با شکست قلمرو داعش، تهدید افراط گرایی از بین نرفته است .
کد خبر: ۳۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶        18 February 2018
ظریف افزود: شکست قلمرویی داعش موجب از میان رفتن تهدید افراط گرایی نشده است؛ ایدئولوژی نفرت وجود داردو ممکن است در جای دیگری ظهور کند.وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی ادعاهای مقامات آمریکایی و همچنین نمایش امروز نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس مونیخ گفت: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودم اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.
 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:ما خواستار یک منطقه قوی هستیم ما نمی خواهیم در منطقه هژمون باشیم ؛ دوران هژمونی گذشته است.وی اضافه کرد:سال گذشته پیشنهاد ایران را برای ترتیبات امنیتی در خلیج فارس بر اساس گفتگو ، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز تکرار کردم . برخی ازهمسایگان ما سال گذشته ازفرصت خود برای وارد کردن اتهاماتی علیه ایران استفاده کردند. برخی نیز امسال همین کار را کردند و خواهند کرد. امروز صبح شاهد یک سیرک کارتونی بودیم که حتی ارزش پاسخ دادن را هم ندارند.
 
ظریف گفت: خوشحالم که بر خلاف رویکرد برخی ها، دبیرکل سازمان ملل به تائید رویکردی آینده نگرانه ای که سال گذشته در اینجا مطرح کردم نزدیک شده است. امروز این موضوع را بسط میدهم و به شما میگویم تا زمانی که یک تلاش جمعی برای ایجاد صلح فراگیر و امنیت در منطقه خلیج فارس وجود نداشته باشد، ما همچنان تا نسل های آینده درگیر ناآرامی خواهیم بود.
وی بابیان اینکه امروزشکست قلمرویی داعش یک حس ثبات را در قلمروهای سابق داعش ایجاد کرده است اما شکست یکی ازشرورترین سازمان های جهان به این معنی نیست که تهدید افراط گرایی از منطقه و فراتر از آن از بین رفته است، یادآور شد: علت های ریشه ای این مساله بخصوص ایدئولوژی نفرت و حذف همچنان وجود دارد و ممکن است در جای دیگری ظهور کند.
 
وزیر خارجه ایران اظهار داشت: قدرتهای نظامی از دیرباز راهبردهای مختلفی برای پیروزی در جنگ داشته اند اما هرگونه راهبردی برای پیروزی در صلح را نادیده گرفته اند.قدرتهای بزرگ و متحدان منطقه ای آنها دیگران وبخصوص ایران را متهم کرده اند.آمریکا ومشتریان منطقه ای آن به پیامدهای طبیعی انتخاب های خود دچار شده اند اما از این مجمع و سایر مجامع جهانی برای احیای هیستری علیه سیاست خارجی ایران و مشوش کردن واقعیت استفاده می کنند.
وی یادآور شد: همانطور که سال گذشته گفتم منطقه ما نیازمند یک ساختار امنیتی منطقه ای جدید است. ما معتقد به ایجاد 'یک منطقه قوی' بجای 'مرد قوی در منطقه' هستیم منطقه ای که در آن ملت های بزرگ وکوچک حتی آنهایی که رقابت تاریخی دارند به ایجاد ثبات کمک کنند. برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع بین باشیم و تفاوت ها را بپذیریم. ما نیازمند حرکت از فرماسیونهای جمعی ائتلافی به سمت مفاهیم در بر گیرنده مانند'شبکه سازی' امنیتی هستیم که یک رویکرد 'غیر حاصل جمع صفر' است. توافق هسته ای نمونه ای چنین تفکر غیر حاصل جمع صفری بود. به رسمیت شناختن تفاوتها و در عین حال شناسایی یک هدف مشترک و حفظ احترام برای منافع همه طرفها هدایتگر مذاکرات دشوار منتهی به توافق هسته ای بود.
 
ظریف گفت:ایران پس از این توافق درصدد این بود که همان رویکرد را برای منطقه خلیج فارس استفاده کند و پیشنهاد ایجاد 'مجمع گفتگوی منطقه ای' را مطرح کرد اما گوش شنوایی نیافت هر چند این پیشنهاد هنوز مطرح است و تنها راه خروج است.پارامترهای پیشنهاد ایران برای ساختار امنیتی منطقه ای ساده اما موثر هستند که بجای تلاش برای نادیده گرفتن تضاد منافع ، تفاوتها را به رسمیت میشناسد. ما نیازمند اقدامات اعتماد ساز از قبیل دیدارهای مشترک نظامی اطلاع پیشاپیش درباره رزمایشهای نظامی تا شفافیت درباره خریدهای نظامی و کاهش هزینه های نظامی هستیم. در زمانی که بطور خطرناکی به تشدید مناقشه ها که زندگی فرزندان و نوه های ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد نزدیک شده ایم، من همتایان خود در منطقه خلیج فارس را تشویق میکنم تا برای محقق کردن این پیشنهاد به ایران بپیوندند.
ظریف همچنین در بخش پرسش و پاسخ با رد ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد که مشکل منطقه تجاوزگری اسراییل است و این رژیم باید حقوق فلسطینیان را رعایت کند و دست از تجاوزکاری بردارد.
 
وی درباره برجام نیز تاکید کرد: به شما اطمینان میدهم که اگر منافع ایران (در برجام) تامین نشود ایران پاسخ خواهد داد و پاسخ ایران جدی خواهد بود که موجب پشیمانی برخی از اقدامات اشتباهشان خواهد شد. اما ما اولین کسی نخواهیم بود که توافق را نقض خواهد کرد.
 
پنجاه و چهارمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ 2018 از جمعه گذشته 27م بهمن ماه (16م فوریه) در هتل «بایریشر هوف» مونیخ آغاز شد و با توجه به اهمیت مساله توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 برای کشورهای اروپایی که مقام های ارشد اروپایی بارها بر اهمیت آن برای امنیت این قاره تاکید کرده اند، انتظار می رفت که دفاع از برجام و مرزبندی مشخص با سیاست دولت آمریکا در این باره بطور برجسته در کنفرانس مونیخ مطرح شود.
کنفرانس مونیخ روز شنبه نیز به صحنه دفاع اروپا و روسیه از برجام برابر آمریکا تبدیل شد و «ارنست مونیز» وزیر انرژی دولت باراک اوباما در حضور «جان سولیوان» معاون وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ با دفاع از برجام گفت: نقصی در برجام وجود ندارد که بخواهید اصلاحش کنید.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: