در روز پایانی کنفرانس امنیتی مونیخ رخ داد؛
وزیر خارجه کشورمان در آخرین روز کنفرانس امنیتی مونیخ، سخنرانی نتانیاهو را «سیرک کارتونی» خواند و بار دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را به ایجاد مجمع گفتگوی منطقه ای دعوت کرد.
کد خبر: ۳۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲        18 February 2018

تقابل ظریف با نتانیاهو و عادل الجبیر در مونیخ 
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ طی اظهاراتی، ضمن ابراز خرسندی برای حضور در این نشست گفت: سال گذشته، ایران پیشنهاد ترتیبات امنیتی را در خلیج فارس اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وی افزود: برخی همسایگان ما از این فرصت برای اتهام وارد کردن به ایران استفاده کردند. ما صبح امروز شاهد، سیرک کارتونی بودیم. اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: شکست داعش به این معنا نیست که ما کامل از ریشه تروریسم رها شده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخشی از اظهاراتش به حمایت‌ها از صدام در تهاجمش به ایران در 1980 و حمله شیمیایی علیه ایرانیان و عراقی‌ها اشاره کرد.

وزیر خارجه همچنین به تهاجم اسرائیل به لبنان و اشغال غیرقانونی فلسطین و تهاجم‌های هر روز به سوریه توسط این رژیم اشاره کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: سقوط جنگنده اسرائیلی در چند روز پیش، نشان داد که اسطوره دولت شکست ناپذیر (اسرائیل) فرو ریخته است.

وی به بمباران یمن توسط عربستان نیز پرداخت و در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ما در منطقه خود از نتایج انتخاب‌های اشتباه متضرر می‌شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی می گوید، ما معتقدیم خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم و نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم، زیرا زمان هژمون گذشته است.

وی امنیت را وابسته به همکاری منطقه‌ای خواند.

ظریف با اشاره به برجام خاطرنشان کرد: برجام یک الگوی بازی با حاصل‌جمع جبری صفر نبود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش گفت: ایران پیشنهاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را داده و هنوز این پیشنهاد روی میز است، چون تنها آلترناتیو برای این منطقه است.

وزیر خارجه کشورمان افزود: ما باید درک کنیم که نیاز به اقدامات در همه زمینه‌ها برای تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.

ظریف همچنین همتایان خود در حوزه خلیج فارس را برای عملیاتی کردن واقعی این پیشنهاد دعوت کرد به ایران بپیوندند.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر روحانی به هند خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های ایران و همچنین هند هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اگر احساس کنیم آنچه در برجام رخ می‌دهد در راستای منافع‌مان نیست، به گونه‌ای پاسخ می‌دهیم که باعث پشیمانی دیگران شود.

وی با اشاره به اجرای برجام توسط ایران و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در چهارچوب این توافق، خاطرنشان کرد: به رغم تلاش فریبکارانه نتانیاهو، برجام حفظ خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: در صورتی که عربستان سعودی علاقه‌‌مند به گفت‌وگوی جدی باشد، ما معتقدیم بحرانی بین ایران و عربستان وجود ندارد
 
بنیامین نتانیاهو: اراده اسرائیل را امتحان نکنید
 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، که پیش از محمد جواد ظریف به سخنرانی پرداخت، قطعه‌‌ فلزی تیره رنگی را نشان داد و ادعا کرد این قطعه بخشی از پهپاد ایرانی است که اسرائیل هدف قرار داده است. بنیامین نتانیاهو همچنین تاکید کرد که اگر اسرائیل لازم بداند نه تنها متحدان جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه بلکه ایران را هم هدف حمله قرار خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو در این سخنرانی، که نسبت به «خطر نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه» تاکید داشت، گفت: اگر لازم بدانیم علیه ایران اقدام خواهیم کرد زیرا اسرائیل مصمم است تا جلوی نفوذ ایران به سایر کشورهای منطقه را بگیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل که به هنگام سخنرانی خود، قطعه پهپاد منتسب به ایران را بالا گرفته بود، وزیر امور خارجه ایران را مخاطب قرارداد و گفت: آقای ظریف این را می‌شناسید؟ باید بشناسید. این متعلق به شماست می‌توانید آن را با خود به تهران برگردانید.
 
تقابل ظریف با نتانیاهو و عادل الجبیر در مونیخ
 
بنیامین نتانیاهو افزود: یک پیام هم برای ظالمان در تهران دارم، اراده اسرائیل را امتحان نکنید.

نخست‌وزیر اسرائیل، در جلسه پرسش و پاسخ هم، جمهوری اسلامی ایران را «تهدیدی جدی» برای منطقه دانست و با نشان دادن نقشه خاورمیانه گفت: اسرائیل مصمم است تا جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیرد.

بنیامین نتانیاهو، با متهم کردن ایران به نفوذ نظامی در پشت مرزهای اسرائیل تاکید کرد: اسرائیل اجازه نخواهد داد تا رژیم (ایران) گره‌ وحشت را به دور گردن ما بیندازد.
 
او همچنین از سوریه به عنوان «حیات خلوت نظامی ایران» برای هدف قرار دادن اسرائیل نام برد.

بنیامین نتانیاهو، همچنین خواستار اصلاح یا نابودی توافق جامع اتمی (برجام) با ایران شد و این توافق را با توافق مونیخ پیش از جنگ جهانی دوم که به امضا آدولف هیتلر رسید، مقایسه کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شد: توافق اتمی با ایران آغاز شمارش معکوس برای دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

او افزود: این توافق موجب تعدیل رفتار ایران نه در داخل و نه در خارج از کشور نشده است. ایران تلاش می‌کند تا تجاوزات و تروریسم را در جهان گسترش دهد.

بنیامین نتانیاهو تاکید کرد: اگر ایران به سلاح اتمی مجهز شود، تجاوزات این کشور در سراسر جهان غیرقابل کنترل خواهد شد.
 
عادل الجبیر: مشکلات منطقه از زمان انقلاب ایران آغاز شد
 

پس از سخنرانی ظریف، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که مشکلات منطقه با انقلاب ایران آغاز شد.

او گفت که انقلاب اسلامی ایران به ایجاد حزب‌الله انجامید که امروز خطرناک ترین گروه تروریستی در دنیا است.

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت ایران باید قانون خود را تغییر دهد؛ قانونی که در آن از صادر کردن انقلاب صحبت شده است.

 او اضافه کرد که نمی‌تواند یک دیپلمات و حل‌کننده مشکلات بود و در عین حال دید مثبتی نداشت.

وزیر خارجه عربستان در حالی که کشورش نزدیک به دو سال است مردم یمن را زیر محاصره و بمباران قرار داده است، ایران را به صادرات موشک‌های بالستیک برای حوثی‌ها متهم کرد و گفت که اگر ایران می‌خواهد که انتقاد از این کشور متوقف شود، باید رفتارش را تغییر دهد.

او ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد: «دست‌های ما از زمان انقلاب ایران به سوی این کشور (برای گفت‌وگو) دراز است اما دست‌های ایران به سمت اسلحه و امثال آن است».

وزیر خارجه عربستان گفت: «با چالش‌هایی در زمینه سوریه و یمن مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم که برای حصول یک راه‌حل برای مسأله سوریه و سوق دادن تمامی به سمت مذاکره اقدام کنیم».

الجبیر در ادامه سخنان خود مدعی شد که در ایران به توسعه راه و بیمارستان نپرداخته است اما به جای آن متوجه اقدامات نظامی بوده است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: