زنان در عربستان سعودی ژانویه امسال برای اولین بار در تاریخ این کشور اجازه یافتند که برای تماشای مسابقه فوتبالی که میان دو تیم باشگاهی در جده برگزار می‌شد، به ورزشگاه بروند.
کد خبر: ۳۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷        18 February 2018
به گفتۀ رئیس ادارۀ سرگرمی عربستان سعودی، در این پادشاهی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی سرگرمی‌های بیشتری در مقایسه با یک دهه گذشته وجود داشته و اکنون نیز دولت می‌خواهد آنچه را که در این کشور لازم است به اجرا بگذارد.

به گزارش یورونیوز، زنان در عربستان سعودی ژانویه امسال برای اولین بار در تاریخ این کشور اجازه یافتند که برای تماشای مسابقه فوتبالی که میان دو تیم باشگاهی در جده برگزار می‌شد، به ورزشگاه بروند.

هفتۀ گذشته نیز زنان ورزش‌دوست این پادشاهی توانستند بار دیگر در شهر ریاض به ورزشگاه رفته و از جایگاه خانوادگی به تماشای یک مسابقۀ فوتبال بپردازند.

اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در پادشاهی بشدت محافظه کار عربستان سعودی که کاهش محدودیتهای اجتماعی زنان نیز بخشی از آن است، از ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی و با آغاز ولایت‌عهدی محمد بن سلمان، فرزند ۳۲ سالۀ پادشاه سعودی به اجرا گذاشته شد.

نورا، معلم مدرسه می‌گوید: «حضور من در ورزشگاه به این معنی است که من انسانم و حق انتخاب دارم. هیچکس نمی‌تواند مانع من برای انجام کاری شود که می‌خواهم و هیچکس نمی‌تواند برای من تصمیم بگیرد.»

دو پسر نوجوان نیز با استقبال از حضور زنان در ورزشگاه می‌گویند: «این بهتر است. زنان همیشه عادت داشتند که مسابقات را از تلویزیون تماشا کنند اما اکنون می‌توانند لذت تماشای از نزدیک را تجربه کنند.»

دولت عربستان سعودی همچنین اعلام کرده است که از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی زنان اجازه رانندگی در این پادشاهی را خواهند داشت. عربستان تنها کشوری در جهان است که تا کنون اجازۀ رانندگی به زنان را نداده بود.

مديحه العجروش از جمله زنانی است که از سالها پیش در این کشور کارزاری را برای حق رانندگی زنان به ره انداخته و حتی به علت رانندگی در عربستان، زندانی شده است.

او با استقبال از تصمیم جدید دولت عربستان می‌گوید: «زنان معمولا در ۱۸ سالگی رانندگی را شروع می‌کنند اما من مجبور شدم تا سن ۶۳ سالگی منتظر بمانم. این غم‌انگیز است. مبارزه در این راه بخش زیادی از زندگیم را به خود اختصاص داد.»

محمد بن سلمان، ولیعهد جوان این کشور سعی دارد در مدتی کوتاه و با پشتیبانی پدرش ملک سلمان، اصلاحات اجتماعی را به اجرا بگذارد. او برای آیندۀ این کشور چشم اندازی را ترسیم کرده و قصد دارد آن را تا سال ۲۰۳۰ میلادی عملی کند.

به گفتۀ احمد الخطیب رئیس ادارۀ سرگرمی عربستان سعودی، در این پادشاهی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی سرگرمی‌های بیشتری در مقایسه با یک دهه گذشته وجود داشته است از جمله سینما و کنسرت؛ و چشم انداز ۲۰۳۰ نیز در صدد است تا آنچه را که در این کشور لازم است به اجرا بگذارد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: