رییس سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید آمار خودکشی در ایران نه تنها بالا نیست بلکه نسبت به سایر کشورهای دیگر هم پایین‌تر است؛ البته ارایه آمار خودکشی صلاح نیست و تجربه نشان داده، هر موقع اطلاع‌رسانی کردیم، آمار افزایش یافته است.
کد خبر: ۳۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲        22 January 2018
 احمد شجاعی تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا در پروژه بانک ژنتیک از زنان زندانی دارای جرایم خشن نیز نمونه ژنتیکی اخذ می‌شود یا خیر گفت: در این رابطه، با ایجاد کارگروهی از کارشناسان مختلف، جرایم اولویت‌دار تعریف و بر اساس جرایم اولویت‌بندی شده، نمونه‌ها از زندانیان اخذ می‌شود و زن و مرد بودن زندانی تفاوتی ندارد.

رییس سازمان پزشکی قانونی افزود: در مرحله نخست این طرح، 10 جرم اولویت‌دار مشخص شده است که پس از اخذ نمونه ژنتیک از زندانیان دارای این جرایم، پروژه وارد مرحله دوم شده و جرایم اولویت‌دار بعدی تعیین می‌شود.

شجاعی گفت که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال از 50 هزار نفر از زندانیان، نمونه ژنتیک اخذ شود.

به گفته رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در حال حاضر بانک ژنتیک زندانیان در 10 استان از جمله استان‌های تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، گیلان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، خوزستان و سیستان و بلوچستان فعال است. البته ممکن است در برخی استان‌ها، به خاطر اختصاص نیافتن اعتبار لازم، کار قدری با مشکل مواجه شود. به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان، کار را تعطیل کرده بودند و وقتی علت را پرسیدیم گفتند اعتبار لازم اختصاص نیافته است که با رایزنی‌ها مشکل حل شد.

هزینه 800 هزار تومانی هر آزمایش ژنتیک

شجاعی ادامه داد: هر آزمایش ژنتیک به طور میانگین، 700 الی 800 هزار تومان تمام می‌شود ولی گفته‌ایم با نصف این مبلغ یا یک سوم آن، کار را انجام دهند لذا با اختصاص هر یک میلیون تومان، می‌توانیم از سه نفر آزمایش ژنتیک بگیریم.

وی درباره اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده جان‌باختگان نفتکش سانچی نیز گفت: در این ارتباط تقریباً از تمام خانواده‌ها و وابستگان جان‌باختگان نفتکش ایرانی سانچی نمونه ژنتیکی گرفتیم و آزمایش‌ها در حال انجام است؛ البته شنیده‌ام که یک خانواده نتوانسته یا نخواسته نمونه ژنتیکی بدهد.

پاسخگویی به استعلام‌ها طی دو ساعت

رییس سازمان پزشکی قانونی در خصوص استعلام‌های مراجع قضایی از مراکز پزشکی قانونی و میانگین پاسخگویی به این استعلام‌ها افزود: بیشتر استعلام‌ها از زمانی که فرد وارد مرکز شده و معاینه‌ می‌شود تا آماده شدن نتیجه، به طور میانگین دو ساعت زمان می‌برد؛ البته گاهی اوقات ممکن است فردی مراجعه کند و نیاز باشد معاینه کامل صورت بگیرد یا عکس‌های بیشتری گرفته شود که طبیعتاً طول می‌کشد اما به طور میانگین، طی دو ساعت، مراجعه‌کننده معاینه و نتیجه آماده می‌شود.

آمار خودکشی‌ها در ایران بالا نیست

شجاعی همچنین درباره آمار خودکشی‌ها در ایران و اینکه آیا شاهد افزایش یا کاهش خودکشی‌ها بوده‌ایم یا خیر گفت: تمام اقدام به خودکشی‌ها به پزشکی قانونی ارجاع داده نمی‌شود و یک تعداد هم همان ابتدا تحت عناوین دیگر مراجعه می‌کنند. بنابراین تعداد آن مواردی که تحت عنوان خودکشی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود، کمتر است.

وی تاکید کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، ایران در سطح دنیا در بحث خودکشی آمار بالایی ندارد و آمار کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا، بسیار پایین‌تر است.

افزایش خودکشی با ارائه آمار

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: البته خیلی هم صلاح نیست در این حوزه آماری اعلام شود زیرا تجربه نشان داده ارائه آمار دامن زدن به این موضوع، خودکشی را تقویت می‌کند. اریبهشت سال گذشته یک موجی راه‌انداختیم و آماری ارائه شد و یکباره در آن ماه، خودکشی افزایش پیدا کرد. وقتی که یک اطلاع‌رسانی به آسیب اجتماعی دامن می‌زند، چرا باید اعلام کنیم؟ ضرورتی ندارد. ما آمارها را مقایسه کردیم و خوشبختانه آمار خودکشی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا خیلی هم پایین‌تر بوده است.

مردها بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خودکشی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته یا کاهش و اینکه مردان بیشتر خودکشی می‌کنند یا زنان گفت: در سال جاری افزایش آنچنانی نداشتیم و در خودکشی، تعداد مردان بیشتر از زنان است.

اقدام به خودکشی برخی بازماندگان زمین‌لرزه کرمانشاه

شجاعی در پاسخ به این سئوال که در زمین لرزه کرمانشاه چند موضوع از جمله دفن‌های بدون مجوز، گورهای دسته‌جمعی و خودکشی برخی بازماندگان بر اثر فشارهای روانی مطرح شد بیان کرد: در ارتباط با مسئله خودکشی، فوتی نداشتیم اما اقدام به خودکشی زیاد داشتیم. فکر می‌کنم هفت الی هشت مورد اقدام به خودکشی داشتیم که یکی از آنها، حال خوبی ندارد.

رییس سازمان پزشکی قانونی افزود: همه دفن‌های بدون مجوز را هم شناسایی کردیم که بر این اساس، قریب به 100 نفر بدون مجوز، دفن شدند و عمدتاً هم بچه‌ها و کودکان کوچک بودند. همان‌ها هم تک تک شناسایی و بررسی و پرونده تشکیل شد و مجوز صادر کردیم.

گور دسته‌جمعی در زلزله کرمانشاه نداشتیم

وی درباره گورهای دسته‌جمعی که همان ایام برخی افراد مدعی شدند چنین گورهایی ایجاد شده است گفت: گور دسته‌جمعی نداشتیم. چه دلیلی دارد گور دسته‌جمعی وجود داشته باشد. تعدادی نبود که بخواهد وضعیت بحرانی ایجاد شود. اینجا جایی نبود که اجازه بدهند، گور دسته‌جمعی ایجاد شود و کار در دست خود خانواده‌ها بود. کدام خانواده‌ای است که چنین کاری کند؟

مصدومیت بیش از 390 هزار نفر بر اثر نزاع

شجاعی در ادامه به آمار نزاع و درگیری اشاره کرد و افزود: در هشت ماهه امسال در سطح کشور 390 هزار و 7793 نفر مصدوم در اثر نزاع داشتیم و 495 نفر در همین مدت با سلاح سرد فوت شده‌اند که البته برخی نزاع‌ها با سلاح گرم است. این تعداد برای کشور ما خوب نیست.

به گفته وی در هشت ماهه امسال در تهران 64 هزار و 231 نفر در اثر نزاع و درگیری مصدوم شدند که آمار بالایی است و به عنوان یک آسیب اجتماعی باید مورد توجه جدی واقع و علت‌ها بررسی شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان گفت تهران خشن‌ترین شهر کشور است یا خیر اظهار کرد: خیر زیرا باید نسبت جمعیت و تعداد نزاع‌ها در هر شهر مدنظر قرار گیرد. اگر نسبت جمعیتی لحاظ شود، آن موقع می‌توان گفت کدام شهر خشن‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تهران، خراسان رضوی با 34 هزار، اصفهان 27 هزار، آذربایجان شرقی 25 هزار و فارس 21 هزار مصدوم ناشی از نزاع، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به عنوان مثال در ایلام که جمعیتی به اندازه شهرستان ملارد یا اسلامشهر دارد، بیش از دو هزار مصدوم نزاع داشته‌ایم.

وجود ناخالصی در تمام موادهای مخدر

شجاعی در ارتباط با بررسی‌های سازمان پزشکی قانونی و پیدا شدن مقادیر زیادی سرب در تریاک‌های مورد استفاده افراد معتاد به مواد مخدر افزود: تمام موادهای مخدر از جمله صنعتی و سنتی به‌ویژه شیشه، ناخالصی‌های بالایی دارند. چون ارزش بالایی دارد، وارد آنها ناخالصی کرده و می‌فروشند. به عبارتی می‌توان گفت که همه موادهای مخدر موجود، ناخالصی دارد؛ اینکه در تریاک چرا چنین کاری کردند و چه نقشه‌ای بوده، نمی‌دانیم.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: