دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه خطرات جرایم سازمان یافته فراملیتی و افراط‌گرایی در افغانستان کل منطقه آسیای مرکزی و جهان را تهدید می‌کند، گفت: مقابله با این تهدیدها نباید تنها مسوولیت یک کشور باشد.
کد خبر: ۳۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳        20 January 2018
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همچنین در سخنرانی در یک نشست شورای امنیت سازمان ملل خواهان همکاری منطقه‌ای و چند جانبه در ارتباط با افغانستان بر پایه حقوق بشر شد.

او در این نشست که با موضوع تقویت شراکت‌های منطقه‌ای در افغانستان و آسیای مرکزی برگزار شد، گفت: همکاری منطقه‌ای فرصت‌هایی را برای مقابله با نگرانی‌های مشترک از جمله تامین مالی تروریسم، تقویت مرز، حمایت از گفت‌وگوها و نهادهای مذهبی و مقابله با قاچاق انسان و موادمخدر به وجود می‌آورد.

این نشست شورای سازمان ملل با اقدام قزاقستان به عنوان رییس شورای امنیت در ماه ژانویه و به ریاست وزارت خارجه این کشور در سطح وزرای امور خارجه برگزار شد.

 گوترش اظهار داشت: منطقه آسیایی مرکزی و افغانستان با برخورداری از حمایت و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای بیشتر این پتانسیل را خواهند داشت که تبدیل به نمادهای گفت‌وگو، صلح و بهبود روابط میان فرهنگ‌ها، مذاهب و تمدن‌ها شوند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد: فرصت‌های چشمگیری برای تجارت بین منطقه‌ای وجود دارد و در عین حال گفت که حتی تقویت کم این فرصت‌ها نیز می‌تواند منجر به دستاوردهای اساسی برای مردم کل منطقه شود.

او اظهار داشت: در حال حاضر ما شاهد افزایش همکاری دولت‌های آسیای مرکزی در حوزه منابع آبی از جمله از طریق توافقنامه‌ها و کمیسیون‌های دوجانبه هستیم. این تحولات درس‌های مهمی برای افغانستان که عمدتا نیمی از اقتصاد خود را با کشاورزی مبتنی بر آب به پیش می‌برد خواهند داشت. توسعه پایدار و فراگیر برای جلوگیری از جنگ‌ها، متوقف‌کردن درگیری‌ها و حفظ صلح اهمیت حیاتی دارد.

او خاطرنشان کرد: تنها با رفع دلایل ریشه‌ای بحران شامل نابرابری، تبعیض، به حاشیه رانده شدن و بی‌عدالتی است که می‌توانیم جوامعی صلح‌آمیز ایجاد کنیم که در عین حال در مقابله با تروریسم و افراط‌گری انعطاف پذیر باشد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: