آخرین خبرها از سرنوشت نفتکش ایرانی؛
نفتکش سانچی پس از ۹ روز سوختن در آتش در نهایت در دل دریا فرو رفت و رنگ سفید امیدواری زنده بودن ۲۹ پرسنل آن در سیاهی دود غلیظی که بدنه کشتی را در لحظات آخر در آغوش گرفته بود جان باخت.
کد خبر: ۳۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲        14 January 2018

سانچی در حال غرق شدن است/ همه خدمه جان باخته‌اند
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

شنبه هفته گذشته بود که خبر رسید نفتکش سانچی با یک کشتی باربری در سواحل شرقی چین و برخورد و دچار آتش‌سوزی شده است. این نفتکش از جزیره خارک ایران به مقصد داسان در کره جنوبی در حرکت بود.
 
در ادامه اعلام شد که ۳۲ خدمه و سرنشین کشتی سانچی بعد از آتش‌سوزی این کشتی در اثر اصابت یک کشتی کوچک به آن ناپدید شدند. در همین حال، کشتی باری چینی که حامل غلات آمریکایی بود، آسیب جزیی دید و ۲۱ خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافتند. حال خبر می رسد این کشتی در حال غرق شدن است.
 
در این راستا، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، در ابتدا در مورد آخرین وضعیت سانچی گفت: صبح امروز حجم آتش کشتی افزایش یافت و طول کشتی را فرا گرفت، به همین دلیل امکان ورود تکاوران به کشتی فراهم نبود.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در مورد آخرین وضعیت سانچی هم گفت «کشتی شناور بودن خود را از دست داده و در حال غرق شدن است».

نفتکش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد با یک کشتی باری چینی، دچار آتش سوزی شد.
 
سانچی در حال غرق شدن است/ همه خدمه جان باخته‌اند
 
راستاد همچنین در مورد عملیات جست‌وجوی ۲۹ پرسنل کشتی گفت: «امیدی به پیدا کردن مفقودین نیست. تکاوران ایرانی و تیم چینی با این وضعیت کشتی نمی‌توانند به آن وارد شوند».

او با اشاره به اظهارات خدمه کشتی باری چینی که با نفتکش ایرانی اصابت کرد، اطلاعات دریافتی از کشتی های امداد رسان، فرمانده چینی عملیات امداد و نجات و بررسی دیگر شواهد، گفت: «کارکنان و خدمه کشتی ایرانی در ساعت اولیه حادثه به دلیل انتشار گازهای سمی و شدت انفجار، متاسفانه جان باخته اند».

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تلاش ها برای اطفا حریق و ورود به کشتی برای نجات پیکرهای خدمه، به رغم تمام تلاش ها، به دلیل انفجارهای پی در پی میسر نشد.
 
محمد راستاد همچنین در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر توضیحاتی را در خصوص سرنوشت سانچی ارائه کرد که در ویدیوی زیر می توانید ببینید:
 


در همین حال، علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه تا زمان ورود امدادرسانان به داخل کشتی امکان اظهار نظر قطعی درباره میزان و عمق فاجعه وجود ندارد، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه این مهم تا چه زمان میسر خواهد شد، گفت: هم‌اکنون تیم تخصصی امدادرسانان و کماندوهای ما به منطقه اعزام شده‌اند و اجازه ورود به محل حادثه و داخل کشتی را نیز دریافت کرده‌اند اما با توجه به اینکه به دلیل سوخت متراکم در کشتی و انفجارهای پی‌درپی امکان فعالیت امدادرسانی به طور کامل فراهم نیست، طبیعتا نمی‌توان با دقت کامل از جزئیات عملیات امدادرسانی صحبت کرد.

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علل عدم همکاری کشور چین در عملیات امدادرسانی یادآور شد: «بنابر اخباری که در اختیار ما قرار دارد هم‌اکنون ۱۳ کشتی آتش‌خوار چینی به منطقه اعزام شده‌اند که در این صورت اخبار مربوط به کوتاهی چینی‌ها صحت نخواهد داشت. چراکه بیشترین میزان امدادرسانی و حضور کشتی‌های آتش‌نشانی از جانب کشور چین به منطقه اعزام شده است».
 
کشتی سانچی در حال غرق شدن
 
در ادامه علی ربیعی وزیر کار و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی گفت: از روز اول چینی ها اعلام کردند که همه خدمه نفتکش جان باخته اند. کارشناسان هم همین نظر را می دادند اما ما به خاطر کمترین امید هم همه تلاشهایمان را انجام دادیم.

وی افزود: عملیات را هدایت کردیم که حداقل پیکر مطهر خدمه کشتی را بدست بیاوریم و به خاطر انتقال پیکرها حاضر شدیم تکاوران عملیات انجام دهند.

ربیعی گفت: ما تمام تلاشها و هرکاری که میتوانستیم انجام دادیم. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند عزایزان ما در ساعات اول جانشان را از دست داده اند. فعلا امیدی به پیداکردن پیکر دریانوردان وجود ندارد.
 
شبکه تلويزيوني سي جي تي ان گزارش کرد: نفت کش سانچي ظهر امروز پس از انفجار غرق شد. در نتيجه انفجار ظهر امروز، شعله هايي به ارتفاع بيش از هشتصد متر در اين نفت کش شعله ور شد.
 
در همین حال، فرمانده عملیات امداد چین گفت: کشتی نفتکش غرق شده است. ما از این بابت متاسفیم و همه تلاش خود را در یک هفته گذشته انجام دادیم، اما به نتیجه نرسیدیم.
 
تصاویر کشتی سانچی از بالگرد امدادرسان چینی
 
 پیام تسلیت رئیس جمهور
 
رییس جمهور در پیامی درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین را به خانواده های داغدیده آنان تسلیت گفت و تاکید کرد: هم ‌اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‌باختگان و کاهش آلام خانواده‌ های این عزیران متمرکز باشد.

متن پیام رییس جمهور به این شرح است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

وقوع سانحة ناگوار و دلخراش آتش سوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد.

اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران به ‌ویژه خانواده های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می گویم و برای آن جان‌باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

هم ‌اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‌باختگان و کاهش آلام خانواده‌ های این عزیران متمرکز باشد. در عین حال از همة دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‌های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحة تأسف‌ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‌ دیده به‌ عمل آورند.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
اسامی ۳۲ سرنشین و خدمه نفتکش سانچی

۱-مجید قصابی عروجی، کاپیتان
۲- فرید محبی، سرمهندس
۳-مجید نقیان، افسر اول
۴-حسین جهانی هل‌آباد، افسر دوم
۵-احسان ابولی قاسم‌آبادی، افسر دوم
۶-میلاد عنایتی، افسر سوم
۷--حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم
۸- محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم
۹- مهدی سادگی، مهندس سوم
۱۰-حسن رومیانی، مهندس چهارم
۱۱-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
۱۲- بهرام اتحاد، افسر برق
۱۳-عبدالغنی سامری، سرملوان
۱۴- ابوذر نظامی، کمک سر ملوان
۱۵-سیدجواد حیدری، ملوان یکم
۱۶-محمدساجب علی میریدها، ملوان یکم
۱۷-محمدهارون راشید، ملوان یکم
۱۸-علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم
۱۹- علی حیدریه کهن، ملوان دوم
۲۰-بهرام پوریانی، تعمیرکار
۲۱- یاور افشاری، روغن کار
۲۲-میلاد آروی، روغن کار
۲۳-مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار
۲۴-عبدالکریم بشارتی‌پور، سرآشپز
۲۵-امید ضیایی، کمک سرآشپز
۲۶-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار
۲۷-احسان فرجی، مهماندار
۲۸- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
۲۹-پوریا عیدی‌پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
۳۰-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
۳۱-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
۳۲-ساقی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد 

 اطلاعات تکمیلی افزوده خواهد شد.


مطالب مرتبط
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: