واکنش ظریف به توهین ترامپ به مردم آمریکای جنوبی و آفریقا؛
وزیر امور خارجه می گوید: مقابله با نگرش خود برتربینی، مستلزم آغاز گفتگو برمبنای احترام متقابل و تلاش برای فهم مشترک است.
کد خبر: ۳۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶        13 January 2018


 ظریف وزیر امور خارجه
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

محمدجواد ظریف در نخستین اجلاس بین المللی گفتگوی فرهنگی آسیایی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا درباره برخی از کشور‌های آمریکای جنوبی و آفریقایی افزود: خارج شدن چنین الفاظ رکیکی از زبان مسئول یک کشور، حاکی از نگرش خود برتربینی است.

وزیر امورخارجه گفت: امروز در منطقه با حرکت خطرناک مبتنی بر تفکر نفرت و تکفیر و حذف هستیم، تفکری که تمام آسیا و به ویژه غرب آسیا را تهدید می‌کند هر چند این حرکت نیاز به مقابله نظامی دارد، اما مهمتر و اصیل‌تر از مقابله نظامی، مقابله فرهنگی است و فرهنگ می‌تواند زمینه ساز گفتگوی‌های اعتمادزا را در منطقه فراهم کند.

وی افزود: ناکارآمدی برخی دولت‌ها در برآوردن خواست ملت‌ها که نخستین آن در منطقه غرب آسیا بازپس گیری حقوق ملت فلسطین یا حداقل ایستادگی و مقاومت در برابر کسانی است که این حقوق را برنمی تابند، موجب ایجاد گسل‌های اجتماعی شده است و این حکومت‌های ناکارامد به جای ریشه این گسل‌های اجتماعی، با فرافکنی، ایران هراسی و ایجاد هراس‌های گوناگون با اتکای به این تفکر افراطی، وحشت و نفرت را جایگزین می‌کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان فرهنگ را عاملی امنیت زا توصیف کرد و افزود: امروز نیازمند به مقابله فرهنگی با تفکر افراط هسیتم و در بعد سلبی، گفتگوی فرهنگی می‌تواند مبانی تفکر افراطی را به چالش بکشد و جهان را از این بلیه که از استرالیا تا لس آنجلس و از جهان اسلام تا مسیحت و سایرنقاط دنیا را در کام خود گرفته است، مصون سازی کنیم.
 
وی گفت: برای اینکه از پرادایم حذف، رقابت ناسالم و ائتلاف سازی‌های خطرناک به پرادایم گفتگو، حرکت کنیم نیاز به ائتلاف‌های اعتماد ساز برای ایجاد یک امنیت شبکه‌ای داریم و برای اینکه بتوانیم به این سمت حرکت کنیم از امنیت به قیمت ناامنی دیگران، به سمت امنیت برای امنیت همگان حرکت کنیم نیاز به اقدامات اطمینان ساز داریم و در این اقدامات، نیاز به گفتگوی فرهنگی، تعاملات فرهنگی و رفت و امد نخبگان، تماس بین اهل علم و فکر و گفتگوی مشترک داریم و تلاش برای پیدا کردن راه‌های مشترک و مشکلات مشترک، همگان یک حرکت ضروری است.
 
ظریف برگزاری نخستین اجلاس بین المللی گفتگوی فرهنگی آسیایی را نخستین گام برای پاسخگویی به این مسئولت خطیر و عبور از بحران کنونی منطقه و تمام جهان و آغاز روند گفتگو دانست و افزود: این اجلاس یک اجلاس بجا و ضروری است که باید اجلاس‌های مشابه آن تکرار شود تا همچنان که آسیا همواره سردمدار فرهنگ و تمدن بوده است در شرایط کنونی نیز جهان بشریت را از گرداب کنونی نجات دهد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: