قاسمی در نشست خبری؛
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پرونده نازنین زاغری موضوعی قضایی است.
کد خبر: ۳۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶        11 December 2017

پرونده نازنین زاغری موضوعی قضایی استبه گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بهرام قاسمي در نشست خبري هفتگي خود با اشاره به سفر اخير بوريس جانسون، وزير امور خارجه انگليس و گفتگو درباره وضعيت پرونده نازنين زاغري - رتکليف گفت: خانم زاغري دو تابعيتي است ولي از نظر ما وي ايراني است و از نظر نظام قضايي ما محکوم شده‌ است و دوران محکوميت خود را طي مي‌کند.
وي اضافه کرد : وزير امور خارجه کشورمان نيز در جريان اين گفت‌وگوها اعلام کرد که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه موضوع اين خانم را با مقامات ايراني مطرح مي‌کند ولي اين موضوعي قضايي است.

سفر هیئت بحرینی به فلسطین اشغالی شرم آور است
سخنگوی وزارت امور خارجه سفر هیئت بحرینی به سرزمین های اشغالی فلسطین را اقدامی شرم آور و بی دلیل دانست.
بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود تصریح کرد: این اقدام قطعا خطا و شرم آور است که می تواند چهره کشورهای عربی را لکه دار کند.
وی در پاسخ به این که آیا سفر این هیئت بحرینی می تواند حاکی از همکاری برخی کشورهای عربی با ترامپ در خصوص اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی باشد گفت: قضاوت نهایی نمی کنم اما برخی علایم حاکی از این است که برخی کشورهای عربی که البته بسیار محدودند ازقبل ، از تصمیم آقای ترامپ باخبر بودند و هماهنگی هایی میان آنان صورت گرفته است.
قاسمی تصمیم امریکا را­ در ­خصوص قدس­ شریف در این مقطع اقدامی نسنجیده و بسیار خطرناک دانست و ­تاکید کرد: مقابله با این اقدام به همدلی و اجماع جهان اسلام و جهان عرب نیاز دارد اما متاسفانه کشورهای عربی با آشفتگی و تکروی ها این فرصت را به امریکا می دهند که چنین گام هایی بردارد و چنین مواضعی را اعلام و آن را امضا کند.­
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: به نظر می رسد برخی کشورهای عربی از قبل از این تحولات آگاهی داشتند و هماهنگی هایی بین شان انجام شده بود که این خیانتی آشکار به آرمان فلسطین، قدس شریف و جهان اسلام است.
وی افزود: اما با توجه به شناختی که از مقاومت اسلامی و گروه های جهادی فلسطین در دهه های گذشته داریم اقدامات امریکا یکی از خطاهای فاحش و راهبردی است که در دهه های گذشته تاکنون تکرار شده است و سبب آشفتگی، تنش، آشوب و مشکلات عدیده در منطقه خواهد شد.
قاسمی در عین حال این تصمیم دولت امریکا را در نهایت به زیان واشنگتن دانست و افزود:­ این رویداد اگر چه ممکن است هزینه زیادی بر منطقه تحمیل کند، اما باطل هرگز نمی تواند برحق پیروز شود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این خصوص برنامه های خاص خود را دارد و باتوجه به نگرشش به آرمان فلسطین و مقاومت تلاش هایی را آغاز کرده است و آن را ادامه می دهد .
قاسمی افزود: ما در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در استانبول در عالی ترین سطح شرکت و سعی می کنیم با کشورهای اسلامی و عربی همسو در این خصوص اقدام کنیم ­و مشورت هایمان را افزایش دهیم، اما­ به مجموعه ای از تلاش ها نیاز داریم که پس از بررسی های لازم پیگیری می کنیم.
 
موضوع خانم زاغری باید در نهاد قضایی پیگیری شود
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأیید طرح موضوع خانم نازنین زاغری از جانب وزیر امور خارجه انگلیس در سفرش به تهران بر پیگیری پرونده وی از طریق دستگاه قضایی تاکید کرد.
بهرام قاسمی در نشست خبری با اشاره به محتوای مذاکرات بوریس جانسون در سفر به تهران گفت: این سفر به دعوت آقای ظریف از پیش تعیین شده بود که در آن طیف وسیع و مجموعه زیادی از مسائل حوزه های مختلف که میان تهران - لندن وجود دارد بررسی شد.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که جانسون در تهران مطرح کرد موضوع خانم زاغری بود اما با توجه به دو تابعیتی بودن وی ، از نظر ما البته ایرانی است و در دستگاه قضایی کشورمان محکوم شده است و دوران محکومیتش را طی می کند.
قاسمی اضافه کرد: در نهایت وزارت امور خارجه اعلام کرد با توجه به مسائل انسان دوستانه این موضوع را از طریق مقامات قضایی پیگیری خواهد کرد اما به هر حال مسئله ای قضایی و در اختیار دستگاه قضایی است که با توجه به محکومیت خانم زاغری و بویژه با توجه به تفکیک قوا در کشورمان در نهایت باید در نهاد قضایی پیگیری شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا طرف انگلیسی درباره پرونده خانم زاغری پیشنهاد خاصی ارائه کرد؟ اظهار داشت: قابل انکار نیست که این موضوع از جانب آقای جانسون مطرح شد و طرف ایرانی هم توضیحات لازم را درباره ساز و کارهای حقوق قضایی و تفکیک قوا در کشورمان ارائه کرد.
وی افزود: به آنان گفته شد که در جمهوری اسلامی ایران شهروندان دو تابعیتی به رسمیت شناخته نمی شوند و او را شهروند ایرانی می دانیم که مجرم و محکوم است که دوره محکومیتش را طی می کند و این موضوع از جانب طرف ایرانی به آقای جانسون منتقل شد.
قاسمی اضافه کرد: البته اعلام آمادگی شد که موضوع باز هم بررسی شود اگرچه مربوط به قوه قضائیه است و دولت نمی تواند دخالتی در آن داشته باشد و در ایران نیز اصل تفکیک قوا مانند دیگر کشورهای جهان بویژه کشورهای اروپایی حاکم است که دولت نیز از آن تبعیت خواهد کرد.
 
مشکلات بانکی ناشی از تخطی های اساسی امریکا از برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه مشکلات مربوط به تعاملات بانکی کشورمان با بانک های بزرگ را ناشی از تخطی های اساسی امریکا از برجام دانست.
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری با تأیید وجود مشکلات بانکی در تعامل با بانک های بزرگ گفت: این مشکل در برخی حوزه ها بیشتر و در برخی نواحی کمتر است اما به هر حال درصدد رفع موانع هستیم.
وی تاکید کرد: بانک مرکزی در کنار دیگر نهادهای ذی ربط اقتصادی باید در این زمینه اقدام کند زیرا به رغم برداشته شدن گام های خوب هنوز موانعی در تعامل با بانک های بزرگ وجود دارد.
قاسمی ابراز امیدواری کرد با تلاش هایی که در این زمینه می شود بتوانیم بر این مشکل که ریشه آن ناشی از تخطی های اساسی امریکا از برجام است فایق بیاییم و با این مسأله برخوردی مناسب و لازم در زمان خاص آن داشته باشیم.
وی افزود: امیدوارم دیگر دولت ها و کشورهای اروپایی در این مسیر بتوانند گام های موثرتری برای ساده سازی مسیر تبادلات بانکی با کشورمان بردارند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با رد برخی ادعاها درباره مداخله کشورمان در امور داخلی یمن اظهار داشت: گزارشی که به یکی از گروه های تحقیقاتی سازمان ملل در این باره منتسب و در برخی رسانه ها منتشر شده خبری بی اساس و نوعی فضاسازی با اهداف و انگیزه های مشخص است و هیچ اعتبار و سندیتی ندارد.
وی تاکید کرد: ما دخالتی در مسائل یمن نداریم و حمایت ما از ملت محروم یمن صرفاً معنوی است تا بتوانیم صدای این ملت را رساتر منعکس کنیم و اینگونه اتهامات تکراری تکذیب می شود و بر خلاف آنچه ادعا می شود مردم یمن خودشان مقاومت می کنند.
قاسمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات دیروز آقای رئیس جمهور مبنی بر پیروزی زودهنگام مردم یمن مانند مردم عراق و سوریه و اینکه آیا این پیش گویی آقای روحانی نشان دهنده حضور مستشاری ما در یمن است گفت: آقای رئیس جمهور صرفاً ابراز امیدواری کردند که یمن بتواند به کشوری امن و آرام تبدیل شود.
وی افزود: وضع کنونی این کشور از ابعاد مختلف بسیار خطرناک است و با توجه به رویدادهای تلخ و اختلافات در این کشور، آرزوی ما به عنوان کشوری اسلامی برای این کشور همسایه صرفاً اظهار امیدواری برای حل و فصل مسائل در مذاکراتی یمنی - یمنی است.
­سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مشکل اصلی یمن ناشی از تجاوز نظامی عربستان است و ما و جامعه جهانی آرزو می کنیم که این تجاوز هر چه زودتر به پایان برسد.
قاسمی در پاسخ به اصرار این خبرنگار بر اینکه پاسخ صریح تری در این باره بدهد و اینکه رئیس جمهور در اظهارات دیروزش خبر از پیروزی داده بود تاکید کرد: شما را در این باره به دفتر آقای رئیس جمهور ارجاع می دهم زیرا تعبیری که شما از سخنان دیروز آقای روحانی بیان می کنید من نشنیده ام.
وی بار دیگر اظهار امیدواری کرد فاجعه انسانی در یمن هر چه زودتر به پایان برسد و یگانه راهکار در این خصوص قطع تجاوز نظامی دولت سعودی است که ریشه مشکلات یمن تلقی می شود.
قاسمی همچنین درباره همزمانی سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران با اعلام موضع رئیس جمهور امریکا درباره قدس و احتمال فرصت طلبی جانسون برای تبرئه انگلیس از این تصمیم ترامپ به رغم ایفای نقش در شکل گیری رژیم غاصب صهیونیستی گفت: سفر وزیر خارجه انگلیس از پیش تعیین شده بود و براساس تفاهم دو طرف بود و این همزمانی قابل تفسیر و معنی خاصی نیست.
وی افزود: حضور آقای جانسون در تهران و همزمانی سفرش با مواضع آقای ترامپ درباره قدس شریف قابل قیاس نیست و نباید خیلی سمت و سوی فکر خود را به آنجا ببریم اما آنچه در افکار عمومی و دولت های جهان از اقدام ترامپ دیده شد اجماعی همگانی در سطوح مختلف بود که هماهنگ و همصدا با این اقدام رئیس جمهور امریکا مخالفت کردند.
قاسمی اضافه کرد: اتحادیه اروپا نیز مواضع مشخصی درباره این اقدام رئیس جمهور امریکا داشت و از قبل در برخی حوزه ها مانند مسأله فلسطین اشغالی میان اروپا و امریکا تفاوت دیدگاه وجود داشت که در شرایط کنونی هم دیده می شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران مسائل اقتصادی نیز مطرح شد گفت: یکی از محورهای مذاکرات آقای جانسون با مقامات کشورمان بررسی مسائل دوجانبه و روابط مختلف در عرصه های سیاسی- اقتصادی بود به ویژه درخصوص مسائل بانکی که در دیدارهایش با مقامات کشورمان به ویژه با آقای ظریف به طور مفصل بررسی شد.
وی افزود: طرف انگلیسی هم نیات و آرمان هایش را درباره توسعه هر چه بیشتر همکاری ها با ما مطرح کرد و ما هم مشکلات و موانعی را که بر سر راه همکاری های اقتصادی و نحوه توسعه این همکاری ها هست مطرح کردیم و امیدواریم در نشست های بعدی و مذاکرات کارشناسی بتوانیم همکاری های دوجانبه را توسعه دهیم.
قاسمی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا طرف انگلیسی قول داد که از تزویر و تحریکاتش علیه ملت و کشورمان دست بردارد گفت: حتماً می دانید که ایران کنونی، ایران چند دهه قبل نیست، ما در روابط خارجی با دیگر دولت ها اصول خاص خود را در چارچوب های مد نظر مردم و نظام اجرا می کنیم و حتماً یکی از شرایط ما احترام متقابل و پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورمان است که انگلیس هم از این قاعده مستثنا نیست.
وی ابراز امیدواری کرد لندن از تجارب گذشته اش از فضای مناسب کنونی برای همکاری های دوجانبه مطلوب تر استفاده کند اما به هر حال قطعاً کشور ما به عنوان نظامی مقتدر و موثر در منطقه بر اصول و مواضعش پابرجاست و مناسباتش را با دیگر کشورها متناسب با شرایط تنظیم می کند.
قاسمی افزود: با توجه به تفکیک قوا، حضور مجلس شورای اسلامی و فعالیت رسانه ها در کشورمان نظارت کافی بر مجموعه سیاست خارجی وجود دارد و نباید هیچ گونه نگرانی در این باره داشت ضمن اینکه سیاستمداران ما با خردورزی لازم تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب اتخاذ می کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ادعای یکی از رسانه های کویتی را مبنی بر خواست ایران از تونس برای میانجی گری میان کشورمان و عربستان رد کرد.
وی گفت: البته هر کشوری که بتواند گام موثر و سازنده ای برای افزایش ثبات و امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم و ایجاد آزادی بردارد از آن استقبال می کنیم اما چنین درخواستی از تونس نداشته ایم.
قاسمی افزود: البته مذاکراتی در تونس با مقامات این کشور درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای، جهانی و جهان اسلام داشتیم اما درباره میانجی گری میان ما و عربستان سعودی موضوعی مطرح نشده است در عین حال هر گام مثبتی بتواند به ثبات منطقه ای کمک کند از آن استقبال می کنیم.
وی درباره اینکه آیا تحول مطلوبی در روابط ایران و عربستان ایجاد شده است تصریح کرد: هیچ تحولی در روابط دو کشور ایجاد نشده است زیرا عربستان همچنان بر طبل سابقش می کوبد و با بی درایتی و بی دقتی به مسائل منطقه می نگرد و مدام خطاهای سابق را تکرار می کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره علت برگزار نشدن نشست خبری پس از دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس گفت: نشست های خبری پس از دیدارهای سیاسی عمدتاً باید با تفاهم دو طرف باشد که گاهی برخی هیأت های سیاسی به این کار علاقه دارند و برخی خیلی علاقه مند نیستند و اینکه قاعده مشخصی حتماً باید برای چنین نشست های خبری پس از دیدارها باشد وجود ندارد.
قاسمی همچنین درباره پوشه قرمز رنگی که آقای جانسون در تهران در دست داشت گفت: پرداختن به حواشی اینگونه سفرها در رسانه ها می تواند جالب باشد اما گاهی در این خصوص خیال پردازی هایی می شود و از چهره، لباس، کیف، کفش و کلاه اینگونه شخصیت ها تفسیرهای عمیقی می شود که با واقعیات فاصله بسیار دارد.


برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: