مخبر دزفولی در نشست خبری:
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر گزارشی از اجرای سند ۲۰۳۰ در حوزه آموزشی به ما برسد حتماً برخورد می‌کنیم.
کد خبر: ۳۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲        11 December 2017
خبرگزاری فارس: راه‌حل مشکلات آموزش عالی حذف کنکور است/اگر گزارشی از اجرای سند ۲۰۳۰ برسد حتماً برخورد می‌کنیم/ ارائه پیش نویس هوافضا

به گزارش اطلس خبر به نقل از فارس، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت سی و سومین سالگرد تشکیل این شورا برگزار شد، گفت: در بخش فرهنگی با وضعیت مطلوب فاصله داریم، شاید اگر پشتیبانی‌ها بیشتر باشد سیاست نهادهای سیاست‌گذار به اجرا نزدیک شود ولی برنامه‌های مدون کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین کردیم که گام بلندی در این حوزه است به طوریکه امروز کسی نمی‌تواند بگوید که ما در زمینه علم، فرهنگ و فناوری برنامه‌ای نداریم.

وی افزود: البته چالش‌هایی داریم و با توجه به برنامه‌ریزی دشمنان در حوزه فرهنگ با چالش‌هایی روبرو هستیم ولی برای رفع آنها هم برنامه‌ریزی کردیم.

مخبر دزفولی ادامه داد: گاهی فکر می‌کنم بدون برنامه و به صورت سلیقه‌ای می‌توانیم با هجمه دشمنان مقابله کنیم ولی اتفاقات زمانی موفقیت‌آمیز است که برنامه‌ریزی داشته باشیم بنابراین هر زمان که بتوانیم برنامه‌های مصوب شورا را به اجرا نزدیک کنیم به موفقیت می‌رسیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در زمینه علمی و پژوهشی گام‌های موثری برداشتیم، اظهارداشت:اگر ما زودتر به اجرای سند مهندسی فرهنگی برگردیم موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنیم.

وی اضافه کرد: کشور ما با توجه به محدودیت‌های بودجه از تکراری بودن و همپوشانی برخی برنامه‌ها رنج می‌برد ولی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شورا تصویب برنامه‌های زیرساختی در زمینه‌های مختلف بوده است.

مخبر دزفولی در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای سند 2030 برخورد می‌شود یا خیر، گفت: در حال حاضر گزارشی از اجرای سند 2030 نداریم ولی بخش آموزش این سند لغو شده و اگر گزارشی از اجرای آن باشد حتماً برخورد می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌های دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ما دانشگاه پیشرفته‌ای نداشتیم ولی حالا دانشگاه‌های ما در دنیا رتبه دارند و دانشگاه وابسته را به دانشگاه مستقل تبدیل کردیم، یعنی از زیر صفر به افتخاراتی در صحنه جهانی دست یافتیم.

وی افزود: البته در کنار موفقیت‌ها، ناکامی‌ها و غفلت‌ها هم هست ولی امروز به قدرت علمی دست یافتیم که حتی برای کشور ما امنیت‌ساز است و دشمن جرأت جسارت به کشور ما را ندارد.

مخبر دزفولی در رابطه با ضمانت اجرایی اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: باید ضمانت دقیق‌تری برای اجرای مصوبات داشته باشیم اما این مشکل در حوزه‌های آموزشی پژوهشی کمتر وجود دارد ولی رسانه‌ها برای اجرای مصوبات شورا باید پیگیر باشند، البته نقشه جامع علمی بیشتر از بقیه اسناد راهبردی به اجرا نزدیک شده ولی با قوت و ضعف همراه بوده است. به طور مثال در بخش نانو حتی در خلق ثروت خوب پیش رفتیم ولی در هوا فضا به نسبت نانو و بیو پیش نرفتیم که چالش‌ها را بررسی کردیم و منجر به ارائه پیش‌نویس طرح هوا فضا شد که به زودی این طرح در صحن شورا مطرح می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در رابطه با اجرای نقشه جامع علمی کشور حرکت ما رو به جلو است اما راضی کننده نیست که اگر ستادها فعالانه تلاش کنند موفقیت بیشتر خواهد شد.

وی در رابطه با انتصاب سرپرست دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: یکی دو هفته آینده درباره سرپرست جدید این دانشگاه تصمیم‌گیری می‌کنیم. 

مخبر دزفولی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دانشگاه استاد فرشچیان گفت: استاد فرشچیان یک شخصیت منحصر بفرد و جزء مفاخر کشور ماست که پیشنهاد راه‌اندازی دانشگاه وی را در صحن شورا تصویب کردیم و نظر خودش این بود که شاگردانی را در زمینه هنر مینیاتور پرورش دهند که قول می‌دهم در دهه فجر دانشگاه وی افتتاح شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با حذف کنکور نیز اظهارداشت: کارگروه ساماندهی کنکور در حال بررسی قوانین است و فکر می‌کنم تا چند ماه آینده پیشنهاد برای ارائه به صحن شورا آماده شود ولی به کنکور سال 97 نمی‌رسد.

وی حذف کنکور را راه‌حل مشکلات آموزش عالی برشمرد و گفت: در حال حاضر کنکور به یک معضل تبدیل شده به طوریکه ما می‌خواهیم بچه‌ها وارد آموزش عالی شوند ولی روشمان مخرب استعدادهاست که قرار است با ارائه طرحی، ارزیابی دانش‌آموزان در دوران تحصیل ملاک ورود آنها به آموزش عالی باشد که هنوز به یک نسخه منسجم در رابطه با چگونگی حذف کنکور نرسیدیم.

مخبر دزفولی با تشریح روند انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ابتدا فرد مورد نظر برای سمت دبیر شورا در میان اعضای حقیقی شورا رأی‌گیری شده و پس از انتخاب وی به مقام معظم رهبری معرفی می‌شود که در صورت تائید ایشان، حکم دبیر شورا به صورت 4 سال یک بار از سوی رئیس جمهور صادر می‌شود.

وی درباره شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز گفت: در حال حاضر در این شورا هزار صدایی وجود دارد در حالیکه امور مرتبط با حوزه‌های بخشی باید در ستاد ملی زن و خانواده مورد بررسی قرار گیرد، البته منعی برای ارائه نقد و پیشنهاد سازنده وجود ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره سرقت علمی گفت: در این زمینه قانون مبنای تصمیم‌گیری است و شورا هم گزارش می‌گیرد. از نرم‌افزارهای سرقت‌یاب نیز استفاده می‌شود البته باید برای مقابله با افراد سودجو که به کیان علمی ما ضربه می‌زنند فکری کرد.

وی درباره چگونگی فعالیت بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مسئول بنیاد ملی نخبگان است، مقام معظم رهبری سال گذشته تذکر دادند که اگر معاونت علمی به دلیل حجم فعالیت‌ها به کارهای بنیاد رسیدگی نمی‌کنند بنیاد از معاونت تفکیک شود که اگر ما در این زمینه شواهدی پیدا کنیم ممکن است برای تغییر در اساسنامه شورا تصمیم بگیریم.

مخبر دزفولی گفت: قرار است معاونت علمی تا پایان این فصل گزارشی از وضعیت بنیاد ارائه دهد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: