همایش ملی قدرت های بزرگ و امنیت منطقه غرب آسیا؛
سرلشکر باقری با بیان اینکه ابرقدرت ها فکر می کردند منطقه غرب آسیا لقمه چرب و نرمی است که به راحتی می توانند آن را ببلعند،گفت: با ایستادگی ملت ها و مهم ترین تحول قرن بیستم یعنی انقلاب اسلامی ایران این لقمه مانند گوی آتشین در گلوی استکبار گیر کرده است.
کد خبر: ۳۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱        11 December 2017
غرب آسیا مانند گوی آتشین در گلوی ابرقدرت ها گیر کرده استبه گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در همایش ملی قدرت های بزرگ و امنیت منطقه غرب آسیا با تشریح جغرافیا و مناطق ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک جهان گفت : با اتفاقات مهمی که در جنگ اول و دوم جهانی و پس از آن در دنیا رخ داد ، قلمروهای مهم دیگر از جمله منطقه اوراسیا که از قفقاز و کوههای البرز آغاز می شد و تا اقیانوس منجمد شمالی ادامه داشت یا گذرگاه اروپای شرقی یا جنوب شرق آسیا اهمیت خود را از دست داد و منطقه غرب آسیا به عنوان مهمترین منطقه جهان معرفی شد .
سرلشکر باقری با بیان اینکه ابرقدرت ها و در راس آنها آمریکا فکر می کردند منطقه غرب آسیا با این همه منابع و ذخایر لقمه چرب و نرمی است که به راحتی می توانند آن را ببلعند ، تصریح کرد : با ایستادگی ملت ها و مهم ترین تحول قرن بیستم یعنی انقلاب اسلامی ایران این لقمه مانند گوی آتشین در گلوی استکبار گیر کرده است.
وی اشغال آذربایجان و کردستان ایران توسط شوروی ، جنگ های اعراب و اسرائیل در دهه های 60 و 70 میلادی و ایجاد بحران نفت تا جایی که نفت 4 دلار به 30 دلار رسید ، وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، جنگ هشت ساله تحمیلی همه ابرقدرت ها توسط صدام علیه ایران ، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و حادثه 11 سپتامبر را از حوادثی دانست که منطقه غرب آسیا را مهمترین منطقه جهان کرد.
سرلشکر باقری گفت : ابرقدرت ها بر این باورند قدرت برتر در این منطقه قدرتمندترین در جهان نیز هست.
وی با اشاره به اینکه غرب آسیا محل پیدایش تمدن بشری ، پیدایش کشاورزی ، شهرنشینی و نخستین دولت و محل پیدایش ادیان الهی بوده است ، گفت : غرب آسیا همچنین نقطه اتصال سه قاره مهم جهان است و هفتاد درصد ذخایر انرژی فسیلی جهان را در خود جای داده است.
وی گفت : هنوز هم مهم ترین عامل گردش اقتصادی جهان انرژی فسیلی است و کسی که به منابع فسیلی این منطقه تسلط داشته باشد قدرت اقتصادی جهان را نیز در دست دارد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه تنگه هرمز ،تنگه داردانه ، تنگه بسفر ، کانال سوئز ، جزایر ابوموسی ، تنب کوچک و بزرگ و نقاط استراتژیک دیگری در این منطقه مهم وجود دارد ، گفت : بازارها و اقتصادهای پر پول و خریداران تسلیحاتی جهان نیز در این منطقه ، غرب آسیا را به منطقه ای برای رقابت حضور ابرقدرت ها تبدیل کرده است.
سرلشکر باقری مرکزیت جهان اسلام و همچنین مرکزیت تشیع و اهل سنت در جهان را منطقه غرب آسیا دانست و تاکید کرد : توجه قدرت های جهان به این منطقه روز به روز افزایش می یابد و تا این منابع و ذخایر و این نقاط استراتژیک در غرب آسیا وجود دارد ، قدرت های جهان نیز از این منطقه دست بر نمی دارند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه هر قدرت در غرب آسیا منافعی دارد و سعی می کند با اعمال نفوذ یا اعمال قدرت امتیاز خود را دریافت کند ،گفت : حضور ابرقدرت ها و رقابت آنها با عث تنش و بی ثباتی شده است و غرب آسیا را به کمربندی شکننده تبدیل کرده اند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه دلایل اصلی بروز جنگ های جهانی نیز رقابت قدرت ها بر سر منطقه غرب آسیا بوده است نه اینکه گفته می شود کشته شدن یک شاهزاده در بوسنی علت وقوع جنگ جهانی اول بوده است ، گفت : بعد از پیدایش نفت و جایگاه آن در گردش اقتصاد و ماشین نظامی قدرت ها ، ابرقدرت ها به دنبال هر بهانه ای می گشتند تا جنگ های جهانی را شروع کنند و به منافع خود برسند.
وی گفت : بعد از جنگ اول جهانی قدرت های پیروز به عنوان غنیمت ، قیمومیت بخش هایی از غرب آسیا را به دست گرفتند و سوریه ، اردن ، فلسطین و عراق امروز به چنگال ا نگلیس جنایتکار وکفتار و پیر استعمار رسید.
سرلشکر باقری افزود : انگلیس با کوچ دادن یهودیان همه تلاش خود را کرد تا محلی برای تمرکز قوم یهود در غرب آسیا ایجاد کند و به بهانه مسئله ای که خود آنها درست کردند و نام آن را هولوکاست گذاشتند ، در کوچ یهودیان و استقرار آنها در فلسطین اشغالی سرعت بخشیدند و کار را به جایی رساندند که اکنون جمعیت صهیونیست ها بر جمعیت فلسطینی ها غلبه کرده است.
وی گفت : این آغاز توطئه قدرت ها برای بی ثباتی منطقه غرب آسیا بود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه صهیونیست ها ادعا می کردند از فرات در عراق تا نیل در مصر را برا ی خود می خواهند و تعداد زیادی از کشورها باید به صورت فیزیکی تصرف شود و کل این منطقه در کنترل رژیم صهیونیستی در آید ، گفت : این حکومت غاصب در طول عمر کوتاه خود از سال 1948 تاکنون مسیر ظلم و تجاوزگری و کودک کشی و توسعه قدرت خود در منطقه را پیش گرفته و انگلیس به عنوان اصلی ترین عامل پشتیبانی آن و پس از آن آمریکا از هیچ حمایتی در قبال جنایت های رژیم صهیونیستی فروگذار نمی کنند که آخرین اقدام خبیثانه آنها نیز اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت این غده سرطانی است.
سرلشگر باقری تاکید کرد : حماقت ترامپ را دوستان و هم پیمانان او نیز هضم نمی کنند و این اقدام آمریکا اتفاقات بزرگی را در منطقه رقم خواهد زد و سرآغاز انتفاضه ای بزرگ خواهد بود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه آمریکا به بهانه 11 سپتامبر در منطقه غرب آسیا اردو زد و با اشغال افغانستان وعراق اعلام کرد که قصد رفتن از این منطقه را ندارد ، گفت : تا این منابع و ذخایر در غرب آسیا هست باید بدانیم که آمریکا هم در اینجا خواهد ماند .
وی با بیان اینکه مهمترین عامل تحولات اخیر منطقه ای انقلاب اسلامی در ایران بوده است ، تاکید کرد : قطعا اگر انقلاب نمی شد رژیم صهیونیستی بخش زیادی از سرزمین هایی را که برای خود خوانده بود تصرف می کرد همانطور که قسمتی از صحرای سینا ، قسمتی از سوریه و قسمتی از لبنان را تصرف کرد.
وی گفت : آمریکا بعد از اشغال عراق و افغانستان نیز قصد توسعه تصرفات خود را داشت اما انقلاب اسلامی ایران مقابل آن ایستاد و اجازه این کار را به آمریکا نداد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه از سال 2001 تا 2005 نبردهای تجاوزکارانه آمریکا در افغانستان و عراق را مشاهده کردیم ، گفت : در این نبردها آمریکاییها به هیچ پیروزی دست نیافتند و اگرچه 2000 میلیارد دلار در این جنگ ها خرج کردند اما هیچ چیزی به دست نیاوردند ، از سال 2006 تا 2010 نیز نبردهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه حزب الله و علیه مردم غزه و علیه حماس و جهاد اسلامی را در منطقه شاهد بودیم اما در تمامی آنها نیز رژیم صهیونیستی شکستی مفتضحانه خورده است.
سرلشکر باقری تاکید کرد : صهیونیست هایی که تمام رژیم های عرب منطقه حتی فکر جنگیدن با اسرائیل آنها را به لرزه می انداخت ، مقابل دو گروه چریکی حزب الله و حماس در جنگ های 33 روزه و 22 روزه شکستی مفتضحانه خورد ند و در این جنگ ها کل شهدای حزب الله به 100 نفر نمی رسید.
وی گفت : در نبرد غزه نیز 51 شبانه روز نوار باریک غزه را با انواع سلاح های زمینی ، هوایی و دریایی مورد اصابت قرار دادند اما رزمندگان فلسطینی ایستادند و از صهیونیست ها اسیر گرفتند ، آنها را به هلاکت رساندند و رژیم صهیونیستی را شکست دادند .
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه هم اقدام مستقیم آمریکا در عراق و افغانستان و هم اقدام مستقیم رژیم صهیونیستی علیه گروه های چریکی منطقه شکست خورد ، گفت : این شکست ها قدرت ها را بر این داشت تا مسئله ای جدید در منطقه غرب آسیا آغاز کنند.
سردار سرلشکر باقری با اشاره به اینکه آنها برای تنش و ناامنی در منطقه قسم خورده اند ، گفت : از آسیبی به نام قشری گری و نگرش سطحی به سنی و شیعه دوگانگی را میان تشیع و تسنن آغاز کردند و داعش و النصره را شکل دادند و سالها این منطقه در آتش داعش و گروههای تکفیری سوخت.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز روزهای پایانی این توطئه استکبار جهانی است و این روزها مشاهده می کنیم که ملت های مسلمان سوریه و عراق گروههای تکفیری را شکست داده اند و از سرزمین خود دوره کرده اند ، گفت : 6 سال از شروع حادثه در سوریه می گذرد شروعی که برای بر اندازی حکومت سوریه و بشار اسد بود چرا که قدرت های بزرگ چشم دیدن کمک های بشار به مقاومت را نداشتند.
وی گفت : داعش را خلق کردند و آوارگی و جنایت و تجاوز گری را به سرزمین هایی در این منطقه آوردند و رژیم صهیونیستی هم تجاوزهای موشکی خود را به سوریه آغاز کرد.
سرلشکر باقری با بیان اینکه امروز سوریه تقریبا از لوث وجود داعش پاکسازی شده و فقط منطقه کوچکی در کنار فلسطین اشغالی دست آنهاست و مورد حمایت صهیونیست هاست ، گفت : این منطقه نیز بموقع مورد تهاجم قرار خواهد گرفت تا ریشه این جنایتکاران تکفیری کنده شود.
وی افزود : ارتش سوریه آبدیده شد و مردم سوریه نیز حق را از باطل تشخیص دادند و امروز بشار اسد با شجاعت انتخابات در کشور خود را پذیراست.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود : سوریه به جایگاهی در جهان رسیده است که همه دنیا حتی آمریکاییها ادامه حکومت بشار را پذیرفته اند و این به معنای شکست کامل ابرقدرتها بویژه آمریکاست .
وی با بیان اینکه در عراق سه سال پیش داعش مانند یک طوفان موصل و بخش های زیادی از عراق را تصرف کرد ،گفت : آمریکاییها نیز به سرعت ارتباط زمینی سوریه و عراق را قطع کردند و آخرین توطئه آنها نیز جدایی کردستان عراق بود که می خواستند انجام گیرد اما با ایستادگی مردم و بصیرت جوانان عراقی و درایت مرجعیت سازمانی تشکیل شد به نام بسیج مردمی عراق ؛ همین بسیج مردمی عراق ماندگاری عراق را تضمین کرد.
وی گفت : امروز عراق به طور کامل از لوث وجود داعش آزاد شده ، مرزهای عراق و سوریه دست خود عراقیهاست و کردستان عراق هم از عراق جدا نشد و آمریکا شکستی دوباره را تجربه کرد .
سردار سرلشکر باقری به یمن اشاره کرد و گفت : مردم یمن علیه حکومت ظالم خود انقلاب کردند و رئیس جمهور یمن استعفا کرد و مردم یمن امور کشور را به دست گرفتند اما به ناگهان عربستان بدون هیچ توجیه و منطقی به این کشور حمله کرد و سه سال است که مردم یمن را به خاک و خون می کشد تا از خواسته های خود دست بردارند.
سردار سرلشکر باقری به آخرین توطئه استکبار و جیره خوار آنها عربستان سعودی اشاره کرد و گفت : کودتای علی عبدالله صالح تلاشی بود که میان انصارالله و گروههای مردمی تفرقه بیندازند اما این توطئه نیز خنثی شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تشکیل ارتش مردمی انصارالله و انسجام گروههای مردم گفت : یمن توانست موشک های خود را توسعه دهد و هم اکنون مراکز دشمنان یمن در برد موشکی آنهاست.
وی گفت : عملیات های دریایی و موشکی یمن ادامه دارد و مردم این کشور می گویند حاضریم از بیماری و گرسنگی بمیریم اما ذلت حضور عربستان در یمن را نخواهیم پذیرفت .
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین به توطئه استکبار جهانی در لبنان و آخرین توطئه آن داستان سعد حریری اشاره کرد و گفت : همه این توطئه ها در منطقه شکست خورد و حزب الله قدرتمندتر از همیشه در قلب مردم لبنان جای دارد چرا که مردم لبنان می دانند آرامش خود را از تلاش حزب الله در مقابل گروههای تکفیری دارند.
سرلشکر باقری با بیان اینکه صهیونیست ها و استکبار جهانی می خواستند حماس را از ایران و از جبهه مقاومت جدا کنند ، گفت : اتفاقات اخیر باعث شد دوباره فلسطین مسئله اول جهان شود وحماس دوباره به دامان حامیان خود بازگردد.
وی گفت : در جبهه رقبا هم اتفاقات زیادی افتاد و پاکستان و ترکیه که روزی خیال می کردند در کنار آمریکا بودن برای آنها افتخار است و منفعت دارد ، گفت : امروز هم پاکستان وهم ترکیه اعلام کردند هر کس با آمریکا دوستی کند ضرر می کند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به جلسه شورای همکاری خلیج فارس که چند روز پیش در کویت برگزار شد، اشاره کرد و گفت : عربستان ، بحرین و امارات به اجلاس شورای همکاری نیامدند و این اجلاس 20 دقیقه بیشتر طول نکشید و با خواندن بیانیه ای پایان یافت که نشان می دهد شورای همکاری خلیج فارس نیز دیگر رنگ و بویی ندارد.
وی گفت : تمام این حوادث موجب شد تا برخی کشورها به اشتباه های خود پی ببرند چرا که با چشم دیدند جبهه استکبار وارد هر مسیری که شد شکست خورد و امروز آمریکا و متحدانش از سرعت عمل جبهه مقاومت غافلگیر شدند و دیگر طرح منسجم و یکپارچه ای برای به هم ریختن این منطقه ندارند و هر کاری که می کنند کاری انفعالی است که نتیجه عکس دارد.
سرلشکر باقری با بیان اینکه فرصت های بی نظیری در مقابل جبهه مقاومت وجود دارد و افق تحولات در این منطقه بسیار روشن است ، تاکید کرد : باید بدانیم دشمن هم آرام نمی ماند و هر لحظه جبهه مقاومت باید هوشیار باشد.
وی گفت : منطقه نیاز به حضور قدرت های برتر ندارد و کشورهای غرب آسیا مشکلات را باید خود با همکاری یکدیگر حل کنند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد :" ایران آن قدر بزرگوار است که کشورهای خیانتکار و خطاکار منطقه را ببخشد و با آنها برای حل مشکلات منطقه به مذاکره بنشیند و در مذاکرات خیانت های آنها را فراموش کند ".
سرلشکر باقری گفت : ریشه همه مشکلات منطقه صهیونیست است و تطهیر چهره آن یا به فراموشی سپردن آن به هیچ وجه قابل قبول نیست و مردم منطقه این غده سرطانی را تحمل نخواهند کرد.
وی گفت : راه حل مشکلات منطقه احترام به خواسته های مردم منطقه است و مردم کشورهای منطقه باید خود در مورد دولت و حکومتشان تصمیم بگیرند و این سیاست ایران است و جمهوری اسلامی ایران بیش از این چیزی نمی گوید.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه مرزها در منطقه غرب آسیا باید محترم شمرده شود که احترام به مرزها ، مبنای امنیت و آرامش است ، گفت : هر تغییری در منطقه مانند دومینو همه چیز را بهم می ریزد .
وی با بیان اینکه ایران در جنگ جهانی اول و دوم اعلام بی طرفی کرد و در هر دو جنگ ابرقدرت ها ، ایران را اشغال کردند ، گفت : در جنگ اول جهانی جمعیت ایران 20 میلیون نفر بود که 10 میلیون نفر آن در قحطی و بیماری از بین رفتند و هیچ قدرتی به روی خود نیاورد که باعث شد 50 درصد جمعیت یک کشور از بین برود.
وی گفت : در جنگ دوم هم باز ایران را اشغال کردند و علت اشغال ایران در این دو جنگ حکومت فاسد ، جدایی مردم از حکومت ، ناتوانی نظامی و نگاه به بیگانه بود.
سرلشکر باقری گفت : باید از جنگ اول ودوم درس بگیریم چرا که کشور ما در مهم ترین نقطه جهان واقع شده و هر حادثه ای بر ما تاثیر گذار است و ملت ایران باید همیشه توانایی دفاع از خود و منافع خود را با قدرت داشته باشد .
سرلشکر باقری گفت : این به معنای تجاوز گری نیست و ما چشم داشتی به وجبی از خاک دیگری نداریم اما برای دفاع از خود و حیثیت خود با اتکا به قدرت الهی و زیر پرچم ولایت فقیه قدرتمند می مانیم .
وی در پایان تاکید کرد : این را باید فراموش نکنیم ما تا روزی حاکم هستیم که مردم با ما هستند پس باید مردمی باشیم.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: