کد خبر: ۳۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰        11 December 2017

مقام‌های آمریکایی همزمان با تلاش کره‌شمالی برای رسیدن به تخصص زیست‌فناوری و تولید میکروب در سطح بالا، نگران دستیابی پیونگ‌یانگ به تسلیحات میکروبی قدرتمند هستند.


خبرگزاری ایسنا: به نوشته روزنامه واشنگتن پست، پنج ماه پیش از اولین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی در سال ۲۰۰۶، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی به کنگره هشدار دادند تحرکاتی سری در کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات بیولوژیکی قوی نیز در جریان است.

طبق این گزارش، رژیم کمونیست کره‌شمالی که از مدت‌ها پیش به دانش تولید پاتوژن‌ها یا همان باکتری‌های بیماری‌زای عامل سیاه زخم و آبله دست پیدا کرده بود، تیم‌هایی از متخصصان برای ارتقای این دانش تشکیل داده اما به نظر می‌رسد آنها با فقدان مهارت‌های فنی خاص مواجه بوده‌اند. مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این گزارش اینگونه توضیح می‌دهد: منابع پیونگ‌یانگ اکنون شامل یک زیر ساخت ابتدایی زیست‌فناوری است.

با گذشت یک دهه به نظر می‌رسد این موانع فنی رفع شده باشد. به گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و آسیا و کارشناسان تسلیحاتی، کره‌شمالی در مسیر دستیابی به تجهیزات ضروری است که به طور بالقوه برای برنامه تسلیحات بیولوژیکی پیشرفته قابل استفاده است و قابلیت تولید میکروب در حجم بالا تا ایجاد لابراتوآر ویژه اصلاح ژنتیکی را دارد.

در همین حال، دولت کیم جونگ اون همچنین در حال اعزام متخصصان خود به خارج است تا مدارک عالی در میکروبیولوژی دریافت کنند و همزمان پیشنهاد ارئه فروش خدمات بیولوژیکی به کشورهای در حال توسعه را می‌دهد.

این دستاوردها موجب نگرانی تحلیلگران آمریکایی است که می‌گویند اگر کره‌شمالی بخواهد، احتمالا به سرعت به تولید پاتوژن‌های بیولوژیکی در سطح صنعتی دست پیدا می‌کند. چنین اقدامی سلاح ترسناک دیگری در اختیار این رژیم قرار می‌دهد تا همسایگانش و یا نیروهای آمریکایی را در یک درگیری احتمالی در آینده تهدید کند.

با این حال مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی که به فایل‌های محرمانه دسترسی دارند، می‌گویند تاکنون هیچ مدرک مستدلی به دست نیاورده‌اند که نشان دهد کیم جونگ اون فراتر از تولید نمونه‌های اولیه دستور تولید تسلیحات واقعی داده باشد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: