حجت‌الاسلام منتظری در رونمایی از کارت ضابطان قضایی؛
دادستان کل کشور درباره اجرای حکم بابک زنجانی گفت: مقدمات اجرای حکم باید فراهم شود.
کد خبر: ۲۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶        18 October 2017

به گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،  حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در حاشیه مراسم اعطای کارت ضابطان عام قضایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره شایعه اجرای حکم اعدام بابک زنجانی افزود : باید منتظر باشیم ، ان شاءالله زودتر حقوق مردم برگردد.
وی درباره اینکه قاضی مقیسه در آخرین جلسه دادگاه گفته بود که حکم بابک زنجانی برای اجرا در دست مسئولان است آیا واحد اجرای احکام زمانی را برای اجرای حکم تعیین کرده است گفت: آنها بدنبال اجرای حکم هستند مقدمات اجرای حکم باید فراهم شود.
دادستان کل کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که بعد از اعطای کارت ضابطیت برای ضابطان قضایی آیا آن بخش از ضابطان که کارت ضابطی ندارند باز هم حق انجام امور قضایی را خواهند داشت افزود : پس از اینکه کارت ضابطین قضایی توزیع شد ، فقط کسانی مجاز به انجام کارهای تحقیقاتی ، بازجویی و اعمال مربوط به ضابط هستند که کارت ضابط داشته باشند و این نص صریح قانون است.
وی گفت : ما محدودیتی در این زمینه نداریم ، نیروی انتظامی هر کسی را به عنوان ضابط معرفی کند ، پس از آموزشی لازم ، برای آنها کارت ضابطیت صادر می شود.
منتظری درباره طرح جمع آوری قلیان و منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی نیز افزود : از نظر قانون، استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است ضمن اینکه قانون، قهوه خانه ها را جز اماکن عمومی تعریف کرده است.
وی ادامه داد : بعضی از عزیزان از جمله نمایندگان مجلس و مسئولان به ما ایراد می گیرند که چرا عرضه قلیان در برخی اماکن ممنوع شده است، در پاسخ به آنها باید بگوییم که این ممنوعیت به واسطه حکم قانون است و ما ممنوع نکردیم.
وی گفت: در بعضی استان ها اجرای قانون صورت گرفته است و به نظر ما به لحاظ قانونی در سراسر کشور این ممنوعیت باید اجرا شود و اگر بنا به برداشتن ممنوعیت است باید به حکم قانون باشد.
دادستان کل کشور افزود : اکنون اشکال عمده بر سر همین موضوع است و دستگاه قضایی صرفا قانون را اجرا می کند.

صدور ۴۰ هزار کارت ضابطان قضایی

دادستان کل کشور گفت: صدور این کارت یکی از ضروری‌ترین کار‌های قوه‌قضاییه بود که ان‌شاءالله اعطای آن موجب تسهیل امور و حفظ حقوق شهروندی شود.

وی افزود: ما تاکنون اطلاعات ۴۰ هزار نفر از ضابطان را جمع‌آوری کردیم که این اطلاعات کاملا محرمانه است و به لحاظ ضریب امنیتی و حفظ هویت اشخاص کاملا نکات ایمنی رعایت شده است.
دادستان کل کشور افزود: بنابراین برای ۴۰ هزار ضابط کارت صادر کردیم که از امروز در سراسر کشور توزیع می‌شود و در جلسه امروز نیز به صورت نمادین کارتی را تقدیم سردار اشتری می‌کنیم که در پایان، این کارت به سردار اشتری فرمانده ناجا، فرمانده تهران بزرگ و رئیس پلیس پیشگیری اهدا شد.
وی گفت: امیدواریم فرماندهان انتظامی در سراسر کشور تعامل و همکاری لازم را با دادستان‌ها داشته باشند.
منتظری افزود: جایی که دستور قضایی صادر می‌شود برای هیچ احدی و هیچ جایگاهی، مصونیتی وجود ندارد و نباید در برابر دستور قضایی ایستادگی شود و اگر هم اعتراضی وجود دارد باید در چارچوب قانون اعتراض شود.
وی درباره کارت‌های ضابطیت ضابطان خاص هم گفت: صدور کارت برای این ضابطان، شیوه‌های خاص خود را دارد که شامل اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و بخشی از نیرو‌های پلیس می‌شود.
منتظری ادامه داد: ضابطان خاص تا زمان صدور کارت ها، به همان شیوه قبل عمل می‌کنند و امیدواریم نسبت به سهم خود در ایجاد عدالت موفق باشیم.

کارت‌های ضابطان عام، امروز در سراسر کشور توزیع می‌شود

دادستان کل کشور گفت: امروز کارت‌های ضابطان عام شامل فرماندهان، افسران و درجه داران نیروی انتظامی که آموزش‌های لازم را دیده باشند و ضابطان خاص در سراسر کشور توزیع می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری درحاشیه مراسم توزیع کارت‌های ضابطان قضایی افزود: مدت‌ها بود که به دنبال اجرایی کردن ماده ۲۹ قانون آیین دادرسی بودیم برای ضابطان عام و خاص دستگاه قضایی با مدیریت دادستانی کارت‌های ضابطی صادر شد تا در سراسر کشور به کسانی که شرایط لازم را دارند این کارت داده شود.
وی گفت: با تلاش مستمر همکارانم در داستانی کل کشور و نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مربوط این کار اجرایی شد و براساس وعده‌هایی که داده بودیم در اواخر مهر ماه این کارت‌ها در سراسر کشور توزیع خواهد شد اکنون به وعده خود عمل کردیم و از امروز کارت‌های ضابطان عام در سراسر کشور توزیع می‌شود.
دادستان کل کشور در تعریف ضابطان عام افزود: کارت ضابطان عام شامل فرماندهان، افسران و درجه داران نیروی انتظامی که آموزش‌های لازم را دیده باشند و ضابطان خاص نیز معاونان و ماموران زندان‌ها که نسبت به امور زندانیان تلاش می‌کنند وهمچنین ماموران وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و بسیج و سایر نیرو‌های مسلح هستند که در موارد خاص به موجب قوانین در امور محوله به آن‌ها ماموریت داده می‌شود.
دادستان کل کشور گفت: یکی از مهمترین بازو همکار دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و در مواردی نیز وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و بسیج است که در قانون تعریف شده اند قطعا قوه قضاییه بدون تعامل و همکاری و استفاده از توانمندی‌های آن‌ها نمی‌تواند در ایفای وظایف خود موفق باشد.
وی ادامه داد: این تعامل لازم است یعنی و در صدد تقویت این تعامل هستیم تا این کار‌ها زوتر انجام شود البته صدور این کارت‌ها مقدماتی داشت که از جمله آن جمع آوری اطلاعات، پردازش اطلاعات جمع آوری شده به داخل کارت‌ها و رعایت ضریب امنیتی؛ که اکنون همه این فعالیت‌ها به نتیجه رسیده است.
وی گفت: در تشکیلات داستانی، اداره کل نظارت بر ضابطان را به وجود آوردیم که وظیفه آن تعامل، همکاری و برطرف کردن مشکلات احتمالی است ضمن اینکه وظیفه نظارت بر آموزش ضابطان را نیز بر عهده دارد که در قانون این موضوع پیشگیری شده تا ضابطان آموزش‌های لازم را ببیند و تقویت شوند.

این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری و عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاونین و مشاوران دادستان کل کشور و سردار اشتری فرمانده ناجا جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حال برگزاری است.

00:00 01:29

دانلود

صدور کارت ضابط خاص تا یک ماه و نیم دیگر

دادستان کل کشور از صدور کارت ضابط خاص تا یک ماه و نیم دیگر خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفری منتظری در مراسم اعطای کارت ضابطان عام قضایی افزود : پس از اینکه این کارت ها صادر و توزیع شد، فقط کسانی که دارای کارت ضابطیت هستند می توانند کارهای تحقیقاتی، بازجویی و کارهای قضایی را انجام دهند و کسانی که فاقد کارت هستند از انجام این کارها ممنوعیت دارند.
وی گفت : مردم بدانند که پس از این کسانی که دارای کارت ضابطیت هستند می توانند وظایف ضابطان را انجام دهند و افراد فقط با داشتن کارت ضابطیت می‌توانند به مسائلی مانند بازجویی ورود کنند.
دادستان کل کشور افزود: همانگونه که کار قضایی کار سختی است ، کسانی هم که با دستگاه قضا همکاری دارند باید از ویژگی های لازم برخوردار باشند.
وی گفت : از فرماندهی نیروی انتظامی تقاضا می کنم مشوق هایی را برای ضابطین ما قرار دهند ، زیرا کار ضابطین دارای محدودیت هایی است.
منتظری با بیان اینکه به همه فرماندهان پلیس اطمینان می دهم که قطعا حمایت قضایی ما را خواهند داشت افزود : من اینجا به همه کسانی که به عنوان ضابط عام شناخته می شوند وعده می دهم که قطعا در چارچوب قانون حمایت اجتماعی و قضایی از آنها خواهیم داشت و از فرماندهان نیز می خواهم که ضابطین از مشوق های لازم برخوردار شوند.
وی بر برنامه ریزی مستمر و سالیانه برای برگزاری همایش و تعامل برای ارتقا آموزش ضابطین قضایی تاکید کرد و گفت : برگزاری چنین همایش هایی برای افزایش دانش حقوقی و قضایی اهمیت بسزایی دارد و ما دو مجموعه ای هستیم که نیاز به هم افزایی و برگزاری جلسات مشترک برای رفع نقیصه ها داریم .
دادستان کل کشور افزود : در راستای افزایش اطلاعات حقوقی ضابطین ، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید همایش های آموزشی داشته باشند تا دانش حقوقی و قضایی ضابطین تقویت شود.
وی درباره کارت ‌های ظابطان خاص نیز گفت : صدور کارت ضابطان خاص شیوه خود را دارد ، مقدماتش را فراهم کرده ‌ایم و امیدواریم ظرف یک ماه ، یک ماه و نیم آینده کارت ضابطان خاص نیز ارایه شود.
منتظری ادامه داد : امروز مراسم برای توزیع کارت ضابطین عام است و ضابطین خاص فعلا به همان شیوه قبل عمل خواهند کرد.
وی در تعریف ضابطان عام و خاص نیز گفت : طبق قانون ضابطان دادگستری عبارتند از عام شامل درجه داران ، افسران نیروی انتظامی و ضابطان خاص که به موجب قوانین خاص ضابط محسوب می شوند که روسا ، ماموران زندان ، ماموران اطلاعات و ماموران سپاه و بسیج که تمام یا برخی ماموریت های ضابطین به آنها محول می شود و تفکیک این دو در قانون پیش بینی شده است.
دادستان کل کشور در بخش دیگری از صحبت های خود افزود : امروز کشور ما به لحاظ ایثارگری ‌ها و حضور نیروی انتظامی از امنیت خوبی برخوردار است .
وی گفت : امروز در منطقه ‌ای زندگی می‌کنیم که دور تا دور آن را جنگ و فتنه فرا گرفته و به برکت حضور داهیانه رهبری و حضور همیشگی، فعال و هوشمندانه نیروهای انتظامی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ،کشور امنی داریم و حوادثی که گاهی اتفاق می افتد طبیعی است.
منتظری با بیان اینکه مردم قطعا قدر این زحمات را می دانند افزود: البته گاهی هم حوادثی اتفاق می‌افتد که در یک کشور 80 میلیونی طبیعی است و باید جلوی وقوع این حوادث را نیز بگیریم.
 
جرم باید در قانون تعریف شده باشد
دادستان کل کشور گفت: جرم باید در قانون تعریف شده باشد، هیچ دستگاهی نمی تواند جرم را تعریف کند.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری در حاشیه مراسم اعطای کارت ضابطان عام قضایی درباره عدم تناسب و هماهنگی جرم با مجازات افزود: جرم باید در قانون تعریف شده باشد؛ نه دستگاه قضایی، نه نیروی انتظامی، نه وزارت اطلاعات و نه سپاه و هیچ مقامی نمی تواند جرم را تعریف کند.
وی گفت: همچنین مجازات ها نیز در قانون تعریف شده است و ما نمی توانیم بر خلاف قانون مجازات بدهیم.
دادستان کل کشور افزود: اما نکته ای که مردم باید بدانند و به آن توجه کنند این است که برای هر مجازاتی حداقل و حداکثری وجود دارد و قاضی براساس شرایط فرد مجرم می تواند کمترین یا بیشتری مجازات را در نظر بگیرد و این از اختیارات قاضی است.
منتظری با بیان اینکه برخی از مسائل را نمی توان با مجازات برخورد کرد افزود: اعتیاد مسئله ای نیست که بتوانیم با صرف مجازات آن را حل کنیم، باید اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی و خانوادگی شکل بگیرد.
وی گفت: اینکه فکر کنیم هر کسی را که معتاد است بگیریم و به اشد مجازات برسانیم یا برای همیشه در زندان نگهداریم، راه حل نیست، البته در جاهایی که قانون اجازه داده است ما وظیفه داریم در اجرای قانون این کار را انجام دهیم اما یک جاهای نیز دولتمردان و مسئولان باید کارهایی انجام دهند.
 
سردار اشتری: رعایت حقوق شهروندی از اهداف توزیع کارت‌های ضابطان است
فرمانده نیروی انتظامی گفت: رعایت حقوق شهروندی از اهداف توزیع کارت‌های ضابطان است و به تعداد زیادی از همکاران انتظامی آموزش‌های لازم ارائه شده است.
سردار حسین اشتری در مراسم اعطای کارت ضابطان عام قضایی در دادستانی کل کشور افزود: با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی قدم های بلندی برای ارتقاء امنیت در کشور برداشته شده است.
وی با بیان اینکه موضوع ضابطان و آموزش آن ها از پارسال بر اساس قانون انجام شد گفت : تعداد زیادی از همکاران نیروی انتظامی آموزش های لازم را دیدند و دانش حقوقی آن ها افزایش پیدا کرده است.
فرمانده ناجا افزود: امروز ان شاءالله کارت های ضابطان توزیع می شود و کسانی که در این فرایند قرار گرفتند آموزش های لازم را دیدند و امروز کارت شان تحویل می شود.
سردار اشتری با بیان اینکه عمده ضابطان عام از نیروی انتظامی هستند فزود : پلیس مبارزه با مواد مخدر جزو ضابطان خاص است و در واقع نیروهای اطلاعات، اطلاعات سپاه و بسیج که از ضابطان خاص هستند کارت هایشان به موقع توزیع می شود.
وی گفت: رعایت حقوق شهروندی از اهداف توزیع کارت های ضابطان است و امروز می توانیم بگوییم اکثر نیروهای ما در پلیس پیشگیری و اطلاعاتی و تمام نیروهایی که در عملیات ها شرکت می کنند آموزش های لازم را دیده اند؛ این موضوع کمکی به تسریع کارها و رعایت حقوق شهروندی است.
فرمانده ناجا افزود: یکی از موضوعاتی که می تواند به ما کمک کند سرعت عمل است که خیلی مواقع به دلیل اینکه گزارش اولیه یک گزارش محسوس و محکمه پسندی نیست باعث اطاله دادرسی می شود.
وی گفت: باید حمایت های لازم و معاضدت قضایی از ضابطان قضایی شود و آموزش های لازم به آنها داده شود و مشوق هایی نیز برای آن ها در نظر بگیریم، چراکه مسئولیت و ماموریت های خطیری را انجام می دهند.
00:00 01:12

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: