کد خبر: ۲۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰        17 October 2017

یکی از اساتید دانشگاه کلن آلمان با تاکید بر اینکه اروپا در آینده برای دنباله روی از سیاست ضد ایرانی آمریکا تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت، لغو برجام از طرف آمریکا را عامل بالا گرفتن اختلافات دو سوی آتلانتیک دانست.


خبرگزاری تسنیم: سخنرانی اخیر ضد ایرانی "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا با واکنش های بین المللی و انتقادات زیادی همراه بوده است.

ترامپ در سخنان اخیر خود از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خودداری کرده و تشدید تحریم ها علیه تهران را به کنگره واگذار کرده است. وی همچنین اتهامات شدیدی به ایران وارد کرده و کشور ما را متهم به حمایت از تروریسم کرده است.

خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در این ارتباط گفتگویی را با پروفسور "توماس یاگر"، صاحب کرسی سیاست بین الملل و سیاست خارجی دانشگاه کلن آلمان و عضو هیات علمی موسسه سیاست اروپایی در این کشور انجام داده است.

ترامپ سیاست رویارویی با ایران به جای همکاری را برگزیده است

وی درباره مواضع ترامپ در قبال ایران گفت: رئیس جمهورآمریکا تصمیم گرفته است روابط خود با ایران را دوباره به صورت قدرمندانه تر در مسیر رویارویی تا همکاری با این کشور پیش ببرد. دولت آمریکا به زعم خود توسعه تکنولوژی موشکی ایران و حمایت آن از برخی نیروها در منطقه را دلیلی برای بی ثباتی می داند.

لغو برجام اختلافات بین آمریکا و اروپا را بالا می‌برد

"توماس یاگر" در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که کشورهای اروپایی که با اعتماد و اطمینان بیشتری تحولات در ایران را دنبال می کنند در هفته های آینده احتمالا تحت فشار قرار خواهند گرفت که این سیاست آمریکا در قبال ایران را دنبال کنند. این بستگی به تصمیمات آینده قانونگذاران آمریکایی دارد. اگر توافق اتمی ایران لغو شود و یا تحریم های لغو شده علیه ایران دوباره تجدید شود در این صورت اختلافات بین آمریکا و اتحادیه اروپا بالا می گیرد.

تلاش اروپا برای اعمال نفوذ بر کنگره برای دفاع از منافع خود در برجام

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه گفتگو با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد که کشورهای اروپایی تلاش کرده اند از عدم تایید برجام از طرف آمریکا و تصمیمات آینده کنگره جلوگیری کنند. اما واضح است که موفق نشده اند. حالا این مسئله برای آن ها مطرح است که بر مسئله سازماندهی قانون تحریم های جدید از طرف آمریکا اعمال نفوذ کرده و از منافع اروپا دفاع کنند. این مسئله برای آن ها اهمیت دارد که در روابط فشرده با ایران وارد شده و از طرق ایجاد منافع و پروژه های مشترک از وقایع خشونت آمیز در آینده جلوگیری کنند. کشورهای اروپایی سعی خواهند کرد از انزوای ایران جلوگیری کنند، اما با توجه به این مسئله که منافع سیاسی و اقتصادی آن ها از طریق آمریکا آسیب نبیند. این تا حد زیادی دامنه اقدام آن ها را کاهش می دهد.

وی در ادامه گفت که رئیس جمهور آمریکا در ضدیت خود با برجام و سیاست سلف خود در قبال ایران دو استدلال می آورد؛ یکی اینکه این معاهده دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای در آینده را رد نکرده بلکه آن را به تاخیر می ندازد. وی به زعم خود می خواهد با توجه به معضل کره شمالی که از تسلیحات هسته ای برخوردار است از دستیابی ایران به این نوع تسلیحات جلوگیری کند. از طرفی آمریکا سیاست منطقه ای ایران را علیه آمریکا و متحدان خود در منطقه می داند و تلاش می کند جلوی سیاست های منطقه ای تهران را بگیرد.

اروپا در آینده برای دنباله روی از سیاست آمریکا در قبال ایران تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد

پروفسور یاگر در ادامه تصریح کرد که کشورهای اروپایی تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت تا سیاست های تغییر یافته آمریکا در قبال ایران را در پیش گیرند و آن ها با اکراه مجبور خواهند شد این را انجام دهند. البته آن ها سعی خواهند کرد این رویکرد را تضعیف کرده و منافع سیاسی و اقتصادی خود را بر مبنای چند جانبه گرایی و تبادل اقتصادی جهت دهی کنند. روسیه و چین نمی توانند آمریکا را به راه آورند. اما این دو کشور تلاش خواهند کرد از سیاست آمریکا در قبال ایران سود ببرند. چین مجددا خود را به عنوان یک قدرت بزرگ قابل اعتماد به نمایش خواهد گذاشت که می توان به وعدهها و قرادادهای آن اعتماد کرد.

وی با اشاره به اینکه در این صورت منافع روسیه در مبادلات با ایران بیشتر در نظر گرفته می شود گفت: به این ترتیب روسیه می تواند برنده سیاسی اصلی این تحولات باشد.

پروفسور یاگر در هر حال طیف وسیعی از احتمالات را برای آینده متصور دانسته و همچنین واکنش ایران به این مسئله را هم در چگونگی شکل گیری تحولات آینده موثر دانست.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: