رییس امور تحقیقات سازمان برنامه در نشست رؤسای پارکهای فناوری اعلام کرد؛
رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه 40 درصد ردیف اعتبارات پارک‌ها بر اساس عملکرد آنها اختصاص می‌یابد، گفت:‌ پارک‌های علم و فناوری باید در چهار حوزه فعالیت داشته باشند.
کد خبر: ۲۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱        11 October 2017
دکتر قره یاضی


به گزارش اطلس خبر به نقل از ایسنا دکتر بهزاد قره‌یاضی امروز، 19 مهرماه در بیست و ششمین نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در محل سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، با بیان اینکه امور تحقیقات و فناوری دارای 157 ردیف اعتباری است، اظهار کرد:‌ این ردیف‌ها در اختیار نهادهایی چون معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، ستادهای فناوری معاونت علمی، فرهنگستان‌ها، جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم‌وفناوری قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که پارک‌ها  نباید گرفتار افزایش نیرو شوند، خاطرنشان کرد: اعتبارات هزینه‌ای پارک‌ها از سال 92 تا 96، 25 درصد رشد داشته است، ولی فناوری 18.7 درصد.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در خصوص اعتبارات تعمیر و تجهیز پارک‌ها اعتبارات آنها 26.2 درصد افزایش یافته، ولی این مهم در خصوص احداث پارک‌ها تنها 4.1 درصد بوده است.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه با اشاره به لایحه بودجه 97 یادآور شد: در این لایحه 40 درصد ردیف بودجه پارک‌های علم و فناوری بر اساس علمکرد آنها داده می‌شود.  بر این اساس پارک‌ها باید در چهار حوزه برنامه پژوهش و راهبری علم و فناوری، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، توسعه فن‌آفرینی و حمایت از مراکز نوآوری و فناوری برنامه داشته باشند.

وی از اصلاح لایحه بودجه سال 98 خبر داد و یادآور شد: در این اصلاحات فعالیت ما از 12 مورد به 15 مورد افزایش یافته است.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه همچنین خاطرنشان کرد:‌ بر این اساس انتظار ما از پارک‌ها شامل ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان،  حمایت از شرکت‌های نوپا، کمک به رسوخ یافته‌های پژوهشی در تولید و زندگی روزمره مردم، خوداتکایی بدون اجحاف و پرهیز از کارسازی برای رفع معافیت مالیاتی است.

وی با اشاره به معضل دولت در زمینه اشتغال‌زایی اظها رکرد: سالانه بیش از یک میلیون نفر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و بر اساس قوانین، دولت باید 960 هزار شغل تامین کند.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اگر ما دراین زمینه 100 درصد موفقیت داشته باشیم، سالی 200 تا 300 هزار نفر از فارغ‌االتحصیلان بیکار می‌مانند که این فاجعه است.

وی با تاکید بر ضرورت رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برای اشتغال‌زایی در کشور گفت:‌ اما از سوی دیگر پارک‌ها نباید به گونه‌ای عمل کنند که شرکت‌های نوپا تبدیل به افراد بیکار بدهکار شوند.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه پارک‌ها نباید به شرکت‌های دانش‌بنیان به چشم درآمدزایی نگاه کنند، یادآور شد: برخی از پارکهای علم و فناوری پول‌های کلان بدون ارائه خدمات از شرکت‌ها دریافت می‌کنند که این رویکرد ظلم به ایده‌ها است، از این رو انتظار می‌رود پارک‌ها موفقیت شرکت‌ها را تضمین کنند و به سمت موفقیت هدایت کنند.

قره یاضی با اشاره به دلایل پیشرفت برخی از نهادها در حوزه علم و فناوری گفت:‌ یکی از دلایل پیشرفت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نسبت به وزارت علوم این است که در این معاونت هر فرد یک مسئولیت دارد.


برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: