«سوزان رایس» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت: خروج از توافق هسته ای ایران «نهایت حماقت» خواهد بود و آمریکا را منزوی خواهد کرد.
کد خبر: ۲۸۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲        24 September 2017

به گزارش اطلس خبر به نقل از ایرنا از تارنمای «تگزاس تریبیون»، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد و مشاور پیشین «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا قاطعانه از توافق هسته ای سال 2015 دفاع کرد و گفت: خروج از توافق آمریکا را منزوی می کند و مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای نخواهد شد.
وی روز شنبه در گفت وگو با «ایندرا لاکشمنن» ستون نویس روزنامه آمریکایی بوستون گلوب هشدار داد که خروج از توافق به شکل غیرقابل باوری مخرب خواهد بود.
رایس که در «فستیوال تگزاس تریبیون» در شهر استن ایالت تگزاس آمریکا سخنرانی می کرد، اظهار داشت: این توافق قوی و موثر واقع شده و به نفع ماست و کنار گذاشتن آن منطقی نیست.
این گزارش خاطرنشان کرد: توافق هسته ای ایران در زمان مسئولیت رایس به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا مورد توافق قرار گرفت و آلمان، چین، فرانسه، روسیه و انگلیس نیز آن را امضا کرده اند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بارها از این توافق انتقاد و تهدید به خروج از آن کرده است. رئیس جمهوری آمریکا به تازگی گفت که درباره سرنوشت توافق تصمیم گیری کرده اما هنوز نگفته که چه تصمیمی گرفته است.
رایس به صراحت گفت که خروج از توافق چه معنایی خواهد داشت. وی گفت (کنار گذاشتن توافق) به بازرسی های بین المللی پایان خواهد داد اما فشارهای اقتصادی بر ایران باز نخواهند گشت زیرا دیگر کشورهای امضاکننده توافق خواستار ماندن در توافق هستند. در عین حال، آمریکا به دلیل مخالفت با خواسته های دیگر متحدانش، منزوی تر خواهد شد.
وی همچنین مقاصد افرادی را که از آمریکا می خواهند از این توافق کنار بکشد را زیر سوال برد و پرسید: آیا آنها می خواهند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شوند؟ یا وضعیت را بدتر کنند و این کشور را تا حد ممکن منزوی و فقیر کنند. مسیری که دولت کنونی طی می کند به هیچ یک از این اهداف دست نمی یابد.
رایس در گذشته نیز خشم ترامپ را برانگیخته است. رئیس جمهوری آمریکا آوریل (فروردین) گذشته بدون ارائه هیچ شاهدی گفت که رایس با استفاده از اختیارات خود در زمان تصدی در کاخ سفید تلاش کرده نام افراد وابسته به رئیس جمهوری را که اطلاعات آنها در دوربین های امنیتی ثبت شده بیابد و از این رو قانون شکنی کرده است. جمهوری خواهان کنگره بعد از ملاقات با رایس گفتند که وی هیچ اقدام غیرقانونی در این زمینه انجام نداده است.
رایس در پاسخ به سوال لاکشمنن (نویسنده بوستون گلاب) درباره این که آیا فکر می کند که قربانی یک رسوایی شده است گفت: من هیچ اشتباهی مرتکب نشدم و وظیفه خود را آنچنان که باید، انجام دادم همان طوری که شما از من انتظار داشتید و به شما افتخار می کنم.
وی همچنین از سخنرانی اخیر ترامپ در سازمان ملل متحد انتقاد کرد و گفت: ترامپ دراین سخنرانی بر ایده «آمریکا در اولویت است» و «حاکمیت ملی» تاکید کرد اما فقط برای برخی کشورهای منتخب. وی در این سخنان به آشکارترین نقض حاکمیت ملی آمریکا در چند دهه با مداخله روسیه در انتخابات ما اشاره ای نکرد.
رایس همچنین از تنش ها در روابط آمریکا با کره شمالی ابراز نگرانی کرد اما گفت درگیری هسته ای ظاهرا هنوز امری غرمحتمل و بعید است.
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل این پرسش را مطرح کرد که «آیا کره شمالی یک نقش آفرین منطقی است؟ من این را باور دارم، مادام که «کیم جونگ اون» (رهبر کره شمالی) یک هدف کلیدی دارد- یعنی حفظ قدرت و ثبات حکومت کیم»، کاری نخواهد کرد که به حکومتش پایان دهد. خطری که وجود دارد محاسبات غلط کیم است.
وی هشدار دارد که جنگ در شبه جزیره کره تبعات انسانی و اقتصادی مخربی برای هر دو طرف خواهد داشت.
رایس افزود: به همین دلیل لفاظی های ترامپ درباره کره شمالی «موثر نیست». چنین لفاظی هایی خطر شدید جنگ لفظی را افزایش می دهد و زنگ هشدار را برای متحدان آمریکا در منطقه به صدا در می آورد.
مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در ادامه اظهار داشت: من فکر می کنم که نیاز داریم لحن چنین لفاظی ها و تهدیدهای جنگی بازدانده را کاهش دهیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره روسیه مبنی بر این که چرا ترامپ فکر می کند می تواند روابطش را با کشوری اصلاح کند که سایر رئیسان جمهوری در آن شکست خورده اند، پاسخ داد «اگر پاسخ را می دانستم درباره آن با باب مولر دادستان ویژه تحقیقات روسیه صحبت می کردم».
به گزارش ایرنا، رایس پیشتر سخنان روز سه شنبه ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را نامطلوب و بیش از اندازه افراطی خواند.
وی در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری «ام اس ان بی سی» آمریکا، سخنان ترامپ در سازمان ملل را خشن و مملو از تهدید توصیف کرده بود.
مشاور امنیت ملی باراک اوباما درباره کره شمالی گفته بود: ما در موضوع پیونگ یانگ با مشکل بزرگی مواجه هستیم. سالیان سال است که ما با آن مشکل مواجه هستیم و این مشکل روز به روز ابعاد وخیم تری به خود گرفته است. اکنون سوال این است که در مورد این مشکل چه می توان کرد؟
ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرد که اگر مجبور به دفاع از آمریکا و هم پیمانانش شود، به طور کامل کره شمالی را نابود می کند.
رایس در ادامه یادآور شد: این که ترامپ از تریبون سازمان ملل تهدید می کند که یک ملت را نابود خواهد کرد، احتمالا بهترین روش و تلاش برای حل این مشکل نیست.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: