پاسخ قاطع ولایتی به آمانو :
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: به آقای آمانو و هیچ بیگانه دیگری اجازه داده نمی‌شود که از مراکز نظامی کشورمان که جزو امنیت ملی ماست بازدید کنند.
کد خبر: ۲۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹        12 September 2017
به گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر ولایتی پس از دیدار با وزیر خارجه اسبق فرانسه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص اظهارات دیروز آمانو مبنی بر اینکه آژانس در صورت نیاز می‌تواند به سایت‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشد و هیچ تفاوتی میان سایت‌های نظامی و غیر نظامی وجود ندارد گفت: در قرار‌های گذشته با آژانس به هیچ عنوان دسترسی به سایت‌های نظامی نبود و اگر چنین بود ما توافق نمی‌کردیم. 
ولایتی بار دیگر تاکید کرد: هیچ گاه در هیچ زمان و در هیچ مکانی به افراد غیر ایرانی اعم از اینکه متعلق به مجامع و سازمان‌های بین المللی هستند یا نیستند و می‌خواهند پشت این بهانه مخفی شوند که آژانس حق چنین کاری دارد، اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی را نمی‌دهیم.
وی تصریح کرد: ادعای چنین حقی اختراع آقای آمانو است و الا اگر او مستقل بود و تصمیمی که می‌گرفت کاملا بر اساس استقلال بود باید برای بازدید از مراکز هسته‌ای رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد، زیرا وجود سلاح هسته‌ای در سرزمین‌های اشغالی بزرگترین خطر برای کل منطقه خاورمیانه است.
ولایتی افزود: آقای آمانو در این زمینه تجاهل می‌کند و هیچ پاسخی ندارد.
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب بار دیگر تاکید کرد: آقای آمانو، مامورانش و هیچ بیگانه دیگری حق ندارند که از مراکز نظامی ما بازدید کنند، زیرا این مراکز جزو مناطق ممنوعه است که برای هر بیگانه و وابسته بیگانه کاملا حریم امنیتی به کلی سری محسوب می‌شود.
لزوم استقلال غربی ها در سیاست های منطقه
مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب: غربی‌ها باید سیاست مستقل و مناسب تری در قبال واقعیات منطقه اتخاذ کنند.
علی اکبر ولایتی در دیدار وزیر خارجه اسبق فرانسه گفت: با گذشت حدود ۶ سال از بحران در منطقه، جنگ‌های نیابتی و حمایت برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی از تروریسم و جریان‌های افراطی و تکفیری شاهد موفقیت دولت‌های قانونی و مستقر مانند سوریه، لبنان و عراق در منطقه هستیم.
وی تاکید کرد: منطقه اکنون در مقایسه با گذشته از ثبات و استقرار بهتر و بیشتری برخوردار است و کشورهای غربی باید سیاست مستقل تری در قبال واقعیات منطقه اتخاذ کنند.
ولایتی گفت: درباره کشورهای منطقه هم باید تاکید کرد حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه بسیار اهمیت دارد و به رغم برنامه ریزی برخی کشور‌ها که تکه تکه شدن کشورهای منطقه را پیگیری می‌کنند این توطئه محقق نخواهد شد.
وزیر خارجه اسبق کشورمان افزود: این مهم‌ترین سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و در برابر تضعیف کشورهای منطقه و برای حفظ یکپارچگی آن‌ها ایستادگی و مقاومت خواهد کرد که این موضوع تأمین کننده ثبات و امنیت منطقه‌ای است.
وزیر خارجه اسبق فرانسه نیز در این دیدار گفت: با بهبود فضای سیاسی می‌توان در زمینه‌های مختلف با ایران گفتگو کرد.
اوبر ودرین افزود: البته باید تاکید کنم حتی در صورت وجود برخی اختلاف دیدگاه‌ها می‌توان به راه حل‌های مناسب برای مسائل منطقه‌ای و بین المللی دست یافت.

آمریکایی‌ها می‌خواهند به برجام پایبند نباشند
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند به برجام پایبند نباشند، اما موضع فرانسه در این خصوص ثابت و مثبت است.
علی اکبر ولایتی در دیدار اوبر ودرین وزیر خارجه اسبق فرانسه خطاب به وی اظهار داشت: ما از سابقه بسیار مثبت شما درخصوص روابط ایران و فرانسه اطلاع داریم و جمع بندی رابطه دو کشور همواره مثبت بوده است.
وی گفت: شما درباره مسئله هسته‌ای نکات مهمی را بیان کردید و ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها می‌خواهند به برجام پایبند نباشند، اما موضع فرانسه ثابت و مثبت است.
وزیر خارجه اسبق کشورمان همچنین با اشاره به سوابق حداقل ۲۰۰ ساله روابط ایران و فرانسه افزود: این غیر از روابطی است که قدمتش به هفت هشت قرن پیش می‌رسد و مردم ما از زمان جنگ‌های صلیبی به این طرف اروپایی‌ها را به نام فرانسوی می‌شناسند.
ولایتی اضافه کرد: جالب است بدانید مردم ما به طور سنتی به غربی‌ها فرنگی می‌گویند که به معنی فرانسوی است و حتی این واژه در اشعار سعدی شیرازی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: بنابر این سابقه فرهنگی دو کشور طولانی است و مردم ما به رابطه میان دو کشور علاقمند هستند.
ولایتی همچنین گفت: ایران از حضور خوبی در منطقه برخوردار است و دوستان خوبی در غرب آسیا و شمال آفریقا دارد و ایران و فرانسه می‌توانند در این منطقه همکاری داشته باشند به شرط اینکه همکاری‌ها را با حوصله و دقت بررسی کنیم.
ودرین به منظور دیدار و گفت: وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است.
ودرین در دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک وزیر خارجه فرانسه بود.

تاکید وزرای خارجه اسبق ایران و استرالیا بر گسترش روابط
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار گرات ایوانز، وزیر امور خارجه اسبق استرالیا بر گسترش روابط دو کشور تاکید کرد.
علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت: برای روابط خود با استرالیا احترام قائل هستیم و شما هم دارای تاریخ طولانی هستید و کشوری بزرگ و مهم محسوب می‌شوید، باید دو کشور همکاری‌های خود را توسعه دهند و به رغم برخی فراز و نشیب‌ها در روابط خوشبختانه عزم جدی برای توسعه همکاری و روابط سازنده وجود دارد.
وی ادامه داد: ایران کشوری تاثیرگذار در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی است و امکان همکاری ایران و استرالیا در مورد موضوعات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت وجود دارد و عزم جدی و جهانی برای این مبازه ضرورتی انکارناپذیر است.
ولایتی افزود: همه کشور‌ها باید با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی خود در جهت ثبات و صلح پایدار منطقه‌ای و بین الملی تلاش کنند و ایران در این زمینه همواره به عنوان سیاست اصولی خود با تمام مظاهر تروریسم مبارزه کرده و این مقاومت و ایستادگی برای ثبات جهانی بسیار مهم و تاثیرگذار است.
وی درباره بحران اخیر شبه جزیره کره ادامه داد: تنش‌های موجود میان کره شمالی و کشورهای دیگر بهانه هیچ کشوری در دنیا نیست و آزمایش کردن بمب‌های هسته‌ای به نفع هیچ یک از طرف‌ها نخواهد بود و باید با آرامش همه طرف‌ها را دعوت به خویشتنداری کرد و با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی تنش‌ها را کاهش داد.

در صورت خروج امریکا از برجام، اقدام می‌کنیم
وزیر خارجه اسبق استرالیا تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد از توافق برجام بیرون برود با اقدام ما مواجه خواهد شد.

گرات ایوانز پس از دیدار با مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره کارشکنی آمریکا و تلاش برای برهم زدن برجام افزود: استرالیا حمایت همه جانبه اش را از برجام اعلام می‌کند و آن را توافق عالی و عاقلانه می‌داند.

وی گفت: هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران این قرارداد را نقض کرده باشد وجود ندارد و گزارش آژانس در این زمینه کاملا شفاف بوده است.

ایوانز با اشاره به سمت پیشینش به عنوان رئیس گروه مدیریت بحران در بروکسل تاکید کرد: امریکا نگرانی هایی درباره منطقه غرب آسیا دارد، اما این دلیل نمی‌شود که توافق هسته‌ای را برهم بزند.

وزیر خارجه اسبق استرالیا افزود: از جانب کشورم حمایت کامل خود را از برجام اعلام می‌کنم و از کسانی که در این زمینه می‌خواهند سنگ اندازی کنند ناخشنود هستیم. 

وی همچنین گفت:: به روابط دو جانبه ۵۰ ساله با ایران متعهدیم روابطی که تقریبا هیچ گاه قطع نشده است. 

ایوانز افزود: برای دولت ایران احترام فوق العاده قائلیم و در خصوص مسائل کلی هم اتفاق نظر داریم گرچه در برخی مسائل نیز تفاوت دیدگاه داریم در عین حال برای ایجاد صلح و ثبات با یکدیگر همکاری می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری به تقویت روابط اقتصادی ایران و استرالیا در آینده؛ برای برقراری و 
ارتقای روابط سیاسی و دانشگاهی دو کشور نیز ابراز تمایل کرد.




برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: