آخوندی تحولات دریایی را کلید زد؛
وزیر راه و شهرسازی از آغاز تحولات گسترده در سطح سواحل و دریا‌ها با هدف ساخت تمدن جدید دریایی خبر داد.
کد خبر: ۲۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲        12 September 2017
آخوندی تحولات دریایی را کلید زد/ اتصال راه آهن به بنادر­
به گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آخوندی در حاشیه روز جهانی دریانوردی افزود: متاسفانه با اینکه زندگی آینده مردم ما به دریا وابسته است، اما توجه نظام آموزشی ما به اهمیت دریا کمتر از یک درصد بوده و این سهم باید افزایش یابد.
وی افزود: جای خالی دریا در محصولات فرهنگی ما نیز بسیار کم است و حتی در سینما هم کمتر فیلمی با موضوع دریا ساخته می‌شود درحالیکه آینده ما به استفاده گسترده از همه ظرفیت‌های اقتصادی و زیستی دریا وابسته است.

وی افزود: تمدن دریا پایه که باید در ایران شکل گیرد به این معناست که دریا جزیی از زندگی ما باشد و زندگی ما به نوعی به آن وابسته باشد و حتی کسانی که در فلات مرکزی هم زندگی می‌کنند، به نوعی برای کار یا زندگی به دریا فکر کنند.
وی با اشاره به انتصاب مدیرعامل و سه عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و کشتیرانی، یکی از مهمترین برنامه‌های دولت دوازدهم در حوزه دریا را تلاش برای اتصال هرچه بیشتر راه آهن به بنادر دانست و افزود: در حکم اعضای جدید نیز بر ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر و کشتیرانی و ایجاد مرکز جداگانه کنترل ریلی در بنادر که از طریق سامانه هایی با سامانه کنترل ریلی راه آهن در ارتباط باشد تاکید شده است.

آخوندی افزود: سازمان دریانوردی باید با اجرای مسوولیت اجتماعی خود نقش پیشتاز را برای تطبیق محیط شهری بنادر و عجین کردن مردم با دریا انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه پیشتر، نگاه ما به دریا صرفا محلی برای ترانزیت دریایی کالا‌ها بود گفت: دریا ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه دارد که ظرفیت‌های زیستی، مسافرتی، توریستی، ورزشی و ... فقط بخشی از آن‌ها هستند.

وی افزود: صرفه جویی در مصرف انرژی و مقرون به صرفه بودن حمل بار از طریق ریل از مزایای مهم این طرح است ضمن اینکه انگیزه و رغبت صاحبان کالا برای حمل از طریق ریل و ترانزیت ریلی افزایش می‌یابد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات موجود در فلات مرکزی کشور از جمله بحران آب و تراکم جمعیت، تاکید کرد: سواحل و بنادر ایران هم اکنون ظرفیت زیادی برای توسعه و پذیرش جمعیت دارند و البته این به آن معنا نیست که زیرساختهای آن‌ها کامل است.

وی تاکید کرد: البته می‌توان در طرح جامعی ساخت شهرهای جدید در نوار جنوبی و ساحلی کشور را نیز پیش بینی کرد.
وی همچنین با اشاره به سهم پایین راه آهن در ترانزیت کالا گفت: یکی از دلایل این امر، این است که راه آهن در بنادر و حمل کالاهای دریایی سهم اندکی دارد و این سهم حدود ۱۴ درصد است درحالیکه سهم ریل از بندر باید به ۴۵ درصد برسد و من خواسته ام که سازمان بنادر و دریانوردی برای تحقق سهم ۳۰ درصدی ریل از حمل بار در کوتاه مدت، برنامه ریزی کند.
وی افزود: کانتینر باید از روی کشتی بدون واسطه جاده­ به روی ریل منتقل شود و تا هرجای دنیا از جمله چین، افغانستان و روسیه و آسیای میانه منتقل شود.
آخوندی همچنین تاکید کرد: برای داشتن بنادری که بتوانند با بنادر خارجی از جهت حمل بار و کالا و مسافر رقابت کنند باید افرادی از فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور برای تحصیلات تکمیلی به این بنادر اعزام شوند تا هم تجربیات خود را افزایش دهند و هم محیط کسب و کار و زندگی دریایی را فرا بگیرند.
وی افزود: البته می‌توان همین متن‌ها را در داخل کشور هم آموزش داد، اما آموزش در بنادر جهانی متفاوت است چراکه در عمل آموخته می‌شود.
آخوندی با اشاره به لزوم آمایش سرزمینی سواحل ایران گفت: این حرف بسیار دقیقی است، اما لازمه آن نقد ظرفیت بهره برداری ایران از دریاهاست و باید اقتصاد دریا محور در ایران بوجود آید.
وزیر راه تصریح کرد: این موضوع نیز محقق نمی‌شود تا اینکه تمدن دریایی و زندگی مردم در طول سواحل شکل گیرد و دریا جزیی از زندگی و کار مردم باشد.
 
 تشکیل معاونت ریلی در سازمان بنادر با هدف افزایش سهم ریل در بنادر به ۴۵ درصد 
 وزیر راه و شهرسازی بر تشکیل معاونت ریلی در سازمان بنادر با هدف افزایش سهم ریل در بنادر به ۴۵ درصد تاکید کرد و گفت:: قطار باید به بنادر کشور برسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع نمایندگان مجلس، دریانوردان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردیاز هیئت عامل جدید سازمان بنادر خواست که با هدف افزایش سهم ریل در بنادر از ۱۴ به ۴۵ درصد معاونت ریلی در درون سازمان بنادر تاسیس شود که هدف نهایی آن آوردن قطار به تمام بنادر کشور باشد. 

وی گفت: با توجه به دوره جدید در سازمان بنادر چند نکته مهم و کلیدی را مطرح می‌کنم و امیدوارم مورد توجه جدی قرار بگیرد.
اخوندی ادامه داد: موضوع اول قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران با جهان است. در ایران آبراهه نداریم آنچه داریم دریا است و بنابر این موضوع مدیریت دریا در محیط جهانی صورت می‌گیرد و بنابراین باید قدرت رقابت‌پذیری ایران را در سطح منطقه و جهان بالا ببریم.

وی ادامه داد: از هیئت عامل جدید می‌خواهم به یاد داشته باشند در هر اقدامی خود را با رقبای جهانی مقایسه کنند و اقتصاد بنادر ایران را با اقتصاد بنادر جهان به رقابت بنشانند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بحث، ملی و محلی نیست بلکه بین‌المللی است و در چنین محیطی لازم است که شایستگی‌ها را به اثبات رساند.
اخوندی موضوع دیگر را ارتباط سازمان بنادر با شهربندر‌ها دانست و گفت: تقریبا تمام کسانی که درباره دریا صحبت می‌کنند سوالشان این است که آیا ایران از ظرفیت‌های خود در دریا استفاده می‌کند یا خیر؟ ظرفیت‌های ما فقط حمل و نقل بار نیست بلکه ظرفیت‌های مسافری، توریستی، گردشگری و ورزشی را هم شامل می‌شود. این درحالی است که نحوه شکل‌گیری سازمان بنادر این بوده که این سازمان همواره به سمت تمرکز در حوزه تخلیه و بارگیری کالا و بار رفته است و فرهنگ سازمانی سازمان بنادر نسبت به توسعه امر دریا خود را کمتر متعهد دانسته است.

سازمان بنادر ظرفیت دریایی ایران را مورد بهره‌برداری جدی قرار دهد
آخوندی ادامه داد: به هیئت عامل جدید تاکید کردم ظرفیت دریایی ایران را مورد بهره‌برداری جدی قرار دهد و تحقیق کند که چگونه رابطه شهربندر با سازمان را ایجاد کند. این مهم به عنوان مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: وقتی وارد بنادر شمالی می‌شویم در نگاه اول متوجه این موضوع می‌شویم که ما نیاز به بازنگری در ماموریت‌ها داریم. چراکه ظرفیت ما بیشتر از میزان حمل و نقل دریایی است و باید به این نقطه برسیم که چگونه از مازاد ظرفیت برای فعالیت‌های جانبی استفاده کنیم.

 همین موضوع را در جنوب نیز داریم وقتی وارد دریای عمان می‌شویم این دریا یک محل بکر با هزاران ظرفیت است، اما نتوانسته‌ایم از ظرفیت این دریا و مجموعه سواحل آن در عرصه زندگی مردم استفاده کنیم و دریا را محدود به تجارت بار و کالا کرده‌ایم.

آخوندی همچنین گفت: سهم دریا در نظام آموزشی و کتب درسی کمتر از هشت دهم درصد است به همین دلیل از سازمان بنادر و هیئت عامل جدید توقع دارم که با برنامه‌ریزی در پی استفاده از ظرفیت‌های دریا و ایجاد رابطه سازمان با محیط اجتماعی و شهربندر‌ها باشند.

وزیر راه و شهرسازی بندر شهید رجایی را مثال زد و گفت: از روزی که برای توسعه بندر رجایی در دهه ۵۰ برنامه‌ریزی شده کاملا مشخص است که موضوع عمرانی بوده و ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن مورد توجه قرار گرفته است. همزمان با توسعه بندر شهید رجایی سایر بنادر جنوب از بین رفته، اکنون بندر لنگه، پیاپ و میناب افول کرده و مشخص است که هنگام تصمیم‌گیری برای توسعه بندر شهید رجایی به شبکه بندری توجه نشده است.
آخوندی به ضرورت رشد کیفی شهرهای بندری اشاره کرد و گفت:: اکنون جمعیت بندرعباس به ۵۵ هزار نفر رسیده، اما ۴۰ درصد این جمعیت حاشیه نشین هستند بنابراین مهم است که اگر کانون توسعه‌ای ایجاد می‌کنیم فقط از منظر کالا و تجارت نباشد و به کیفیت زندگی ساکنان آن نیز توجه کنیم.
آخوندی همچنین حمل و نقل ترکیبی و موقعیت ترانزیتی را به عنوان سومین برنامه کاری هیئت عامل جدید سازمان بنادر مورد اشاره قرار داد و گفت: برای عملیاتی کردن این مهم باید یک شبکه ریلی گسترده در بنادر کشور داشته باشیم.

باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند
وی با طرح این سوال که اکنون چقدر ریل و سازمان درونی بنادر نفوذ کرده است، گفت: این نکته بسیار مهم است که باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند و ریل به تمام سکوهای پهلوگیری برسد و امکان تخلیه و بارگیری از ریل به کشتی و کشتی به ریل به صورت مستقیم وجود داشته باشد در این صورت توانسته‌ایم مفهوم ترانزیت را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: خواسته من از هیئت عامل این است که در اولین فرصت معاونت ریلی را در درون سازمان بنادر تشکیل دهد و ما بتوانیم مرکز کنترل ریلی سازمان بنادر را در داد و ستد و همکاری با مرکز ریلی راه‌آهن داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یک مرکز کنترل کاملا پیشرفته ریلی در درون سازمان بنادر باید تشکیل شود که سیاست آن رسیدن قطار در داخل بنادر باشد. بر این اساس سهم ریل از بنادر که اکنون ۱۴ درصد است باید به ۴۵ درصد افزایش یافته و قطار به بنادر کشور برسد.

وی همچنین به آموزش نیروی انسانی در سطح جهانی اشاره کرد و گفت:: نیاز داریم که با فوریت فارغ‌التحصیلان برجسته دریایی را به خارج کشور اعزام کنیم تا صاحب کارشناسان جهانی و آشنا به محیط بین‌المللی باشیم.

وی درپایان از زحمات محمد سعیدنژاد مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی تشکر کرد و گفت: وی در جهت نوسازی تجهیزات، تامین و نگهداری تاسیسات و همچنین بهسازی بنادر تلاش‌های زیادی داشته است و از زحمات وی و هیئت عامل پیشین تشکر می‌کنم و آرزو دارم که هیئت عامل جدید امکان بهره‌وری اقتصادی از ظرفیت‌های دریا را به وجود آورد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: