ولایتی در نشست خبری اعلام کرد:
کد خبر: ۲۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶        06 September 2017
نشست مطبوعاتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه آزاد در راستای آنچه خواست نظام و رهبری است گام برمی‌داریم، این دانشگاه نه خصوصی، نه دولتی و نه غیرانتفاعی است، بلکه متعلق به مردم است.

به گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزای آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی در نشست خبری که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه و مسئولان دانشگاه در ساختمان فرهیختگان برگزار شد، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی یکی از پدیده‌های انقلاب و بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که خدمات زیادی انجام داده و افراد زیادی مانند مرحوم آیت‌الله هاشمی زحمات زیادی برای این دانشگاه کشیدند.»

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «این دانشگاه نه خصوصی، نه دولتی و نه غیرانتفاعی است، بلکه متعلق به مردم است. هرجایی که امکان داشتند شعبه داشته باشد شعبه ایجاد شده است. همچنین تلاش مدیریت و هیات امنای جدید این است که به ارتقا کیفی بپردازند.»

ولایتی افزود: «ما در دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهیم در راستای آنچه خواست نظام و رهبری است گام برداریم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود اهداف مهم دانشگاه آزاد اسلامی را بر‌شمرد و گفت:‌ «کسانی‌که از نظر مالی مشکل دارند و دارای استعداد هستند، باید از امکانات دانشگاه استفاده کنند. من و هیات امنا اصرار داریم که نباید مشکل اقتصادی باعث محرومیت از تحصیل شود. ما می‌خواهیم این افراد متناسب با محرومیت از تخفیف شهریه برخوردار شوند.»

بورسیه نخبگان از برنامه‌های دانشگاه آزاد است

ولایتی جذب نخبگان را یکی دیگر از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد و گفت: «یکی از آرمان‌های انقلاب جذب نخبگان است، دانشگاه آزاد عهده‌دار این اقدام خواهد بود. بورسیه‌کردن افراد نخبه در رشته‌های مختلف از برنامه‌های دانشگاه آزاد است. این کار مانع از فرار مغزها می‌شود. غربی‌ها طراحی کردند که افراد نخبه کشورهای جهان سوم را جذب کنند و آنها را از سرمایه تهی کنند. نکته دیگر این است که آینده سازان دانشگاه آزاد از همین بورسیه‌ها هستند.»

او درباره حذف رشته‌های دانشگاه توسط وزارت علوم نیز گفت: «به تفاهم رسیده‌ایم و تقریبا رشته‌ها تایید شدند، به جایی رسیدیم که مرضی الطرفین بود. تفاهمی بین ما و وزارت علوم حاصل شد و متعهدیم ضوابط را رعایت کنیم، ضمنا قانونی از سال ۶۷ داریم که تیر امسال هم دوباره تایید شد.»

ولایتی به صندلی‌های خالی دانشگاه و کاهش تقاضا برای ورود به دانشگاه هم اشاره کرد و افزود: «صندلی خالی فقط منحصر به دانشگاه آزاد نیست، با وجود دانشگاه‌های متعدد و کاهش رشد جمعیت این بحث فراگیر است.»

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «برخی رشته در بازار، کاربردی ندارد. می‌خواهیم رشته‌های جدید ایجاد کنیم و به سمت رشته‌های کاردانی و کارشناسی مهارتی برویم، تغییر عنوان با موافقت وزارت علوم راه‌گشاست، صندلی خالی در واقع پیشرفت است، زمانی ورود به دانشگاه سخت بود ولی اکنون دیگر این چنین نیست.»

او در بخش دیگری از سخنان خود به ترمیم هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «در آینده نزدیک برای تکمیل هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد تصمیم خواهیم گرفت.»

لزوم ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در دانشگاه آزاد

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد درباره فیش‌های حقوقی مدیران دانشگاه آزاد گفت: «بنده هیچ حقوقی از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت نمی‌کنم، از زمانیکه آمده‌ام همان چیزی که مصوب دولت است را انجام می‌دهیم و قبلا را خبر ندارم. مشکلی نیست، بسیار پرداختی‌ها تعدیل شده است.»

ولایتی مهمترین اولویت فرهنگی این دانشگاه را ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی عنوان کرد. او گفت: «دکتر ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه کرسی نظریه‌پردازی برگزار خواهد کرد و آیت‌الله رشاد رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی هم موافقت‌ها و حمایت‌هایی داشته‌اند.»

عدم حضو سیدحسن خمینی در جلسات هیات موسس نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست از دکتر ولایتی سوال شد و ایشان در پاسخ گفتند: «ایشان هر وقت تشریف بیاورند عضو هیات امنا و هیات موسس هستند.»

او بر افزایش کیفیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و گفت: «باید در دوره‌های تحصیلات تکملی به اندازه ظرفیت، دانشجو پذیرفته شود. اصلاحاتی در این راستا در دانشگاه آزاد اسلامی انجام خواهیم داد.»

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد درباره شائبه اخراج کارمندان رسانه‌های دانشگاه آزاد گفت: «تا جایی که خبر دارم بعد از تغییر مدیریت‌ها، عده‌ای از همکاران مطبوعاتی استعفا دادند، طبیعی است که مدیران جدید معیارهایی دارند و هرکس مطابق نباشد از ادامه همکاری خودداری می‌کند. دانشگاه آزاد، در راستای ایجاد دانشگاه ایرانی اسلامی گام برمی‌دارد.»

رشته‌ها تبدیل شوند، واحدها تعطیل نشوند

او در ادامه گفت: «برای شفافیت مالی اولین کار درخواست از معتبرترین موسسات حسابرسی "مفیدراهبر" بود که خواهش کردیم بخش‌های مختلف را بررسی کند، تا انتهای بررسی نباید هیچ قضاوت شود، جاییکه امکانات مالی باشد ولی حسابرسی نباشد، اختلال ایجاد می‌شود. می‌خواهیم افراد مورد اعتماد را به کار بگیریم، باید توجه کنیم از امکانات مالی سوءاستفاده نشود، افرادیکه به زحمت شهریه می‌دهند باید از حقوقشان حراست شود.»

ولایتی بر تقویت برنامه‌های دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی و توجه به سینما و تئاتر گفت: «سینما و تئاتر واقعا معجزه‌گر است، آمریکایی‌ها در هالیوود فیلم‌هایی با غرض سوء علیه ایران منتشر می‌کنند، این کاربرد غلط سینماست، سینما وسلیه است، باید از سینما برای حمایت از فرهنگ ایرانی اسلامی استفاده شود.»

نام‌گذاری واحد نجف‌آباد به اسم شهید حججی هم از دیگر موضوعات این نشست بود، دکتر ولایتی در این باره گفت: «نامه‌ای از خانواده شهید حججی نوشتند که نجف‌آباد شهید زیاد دارد، نمی‌خواهیم در انحصار شهید حججی باشد، ما هم به درخواست آنها اینکار را کردیم و یکی از واحدهای دانشگاه نجف‌آباد به اسم ایشان نام‌گذاری می‌شود.»

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد بار دیگر بر عدم تعطیلی واحدهای دانشگاه تاکید کرد و گفت: «عنوان رشته را در رشته‌های بی‌متقاصی عوض می‌کنیم و هیچ واحدی تعطیل نمی‌شود و نباید بشود.»

ولایتی درباره افق‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه باید حرف اول را در علم و فرهنگ بزند، این هدف دست‌یافتنی است نه اینکه در طول مدت به دست آید بلکه در کوتاه‌مدت به دست می‌آید.»

دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب اول داوطلبان شود

او در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه شما اخیرا اعلام کردید که نباید ضد اسلام و ضد انقلاب در کلاس‌های درس دانشگاه آزاد اسلامی تبلیغ شود، به نظر شما مرز بین آزادی فکری و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها چیست، گفت:‌ «در جامعه اسلامی مردم آزادند و می‌توانند هر فکری داشته باشند، بسیاری از اندیشمندان اسلامی، غیر مسلمان بودند و در جامعه اسلامی رشد کردند، نکته مهم تبلیغ لا‌اوبالی‌گری زیر پرچم جمهوری اسلامی است، کسی که عنوان استاد را یدک می‌کشد نمی‌تواند هر چه دلش می‌خواهد بگوید؛ بدون اینکه به دانشجو فرصت و جرأت پاسخگویی بدهد، دانشگاه آزاد اسلامی برای ترویج فرهنگ اسلامی تاسیس شده است. اگر کسی عقیده‌اش این نیست به دانشگاه آزاد وارد نشود.»

ولایتی ادامه داد: «در جاهای دیگر دنیا هم همین گونه است، شنیده‌ام زمانی یکی از اساتید اثبات می‌کرد که مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران در زمانی این بود که با اسرائیل متحد شود، خب این اظهار نظر نشان می‌دهد که آن استاد مزدور است، در جمهوری اسلامی ایران آنقدر آزادی است که هر کس هر چه دلش بخواهد بنویسد اما در دانشگاه آزاد اسلامی باید در چهارچوبی که اسلام تعیین کرده است عمل شود، اگر کسی نمی‌خواهد نماند.»

در دانشگاه آزاد اسلامی باید در چارچوبی که اسلام تعیین کرده است عمل شود، اگر کسی نمی‌خواهد نماند. کسی که عنوان استاد را یدک می‌کشد نمی‌تواند هر چه دلش می‌خواهد بگوید؛ بدون اینکه به دانشجو فرصت و جرأت پاسخگویی بدهد، دانشگاه آزاد اسلامی برای ترویج فرهنگ اسلامی تاسیس شده است. اگر کسی عقیده‌اش این نیست به دانشگاه آزاد وارد نشود.
 
 

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در مسائل فرهنگی، فرهنگ ایرانی اسلامی باید نصب‌العین ما باشد، نباید از مسائل فرهنگی غافل باشیم، این انقلاب عقیدتی و فرهنگی است و دستاورد آن استقلال بوده است، حضور پرشور مردم در انتخابات‌ها به گونه‌ای است که گویی همچنان ابتدای انقلاب است. دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم است و باید آرمان‌های مردم را مورد توجه قرار دهد. تاکید ما بر فرهنگ اسلامی و هویت ایرانی است،‌ انشاءالله کاری صورت بگیرد که انتخاب اول داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه آزاد باشد، این هدف دور از دسترس نیست با استادانی که دانشگاه آزاد دارد و با بروکراسی کمی که در این دانشگاه حاکم است، دست دوطلبان باز است و می‌توانند این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنند.»

مخالف همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق هستیم

ولایتی درباره اظهارات آمانو برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران به خبرنگار آنا گفت: «آقای آمانو از گذشته پند بگیرد و تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد. می‌دانیم سفرهایی به آمریکا داشتند، مراکز نظامی جزو امنیت ملی ماست و هیچ کس حق بازدید از آنها را ندارد.»

مشاور مقام معظم رهبری درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و سفر سردار باقری به ترکیه گفت: «این همه‌پرسی را خلاف مصالح عراق می‌دانیم، جمهوری اسلامی ایران معتقد است هیچ اتفاقی مغایر با تمامیت ارضی عراق نباید بیافتد و موافق همه‌پرسی نیستیم. شاید اولین بار بود که در این سطح سفر صورت گرفت، استقبال ترکیه و بحث‌ها تعیین‌کننده بودند، ایران و ترکیه همسایه‌های قدیمی هستند، تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی این دو افزایش می‌یابد.»

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی درباره کشتار مردم میانمار گفت:‌ «از جمله بی‌منطق‌ترین کاری که در منطقه صورت گرفت، همین کشتار مردم میانمار بود به خاطر ادعای واهی نژادپرستانه این اتفاق افتاد و مسلمانان ساکن این منطقه کشته شدند، متاسفانه سیاست‌های ژنرال‌های میانمار در این منطقه دنبال می‌شود، نمی‌دانم به چه حقی می‌گویند که اینها شهروند ما نیستند و آنها را اخراج می‌کنند، قطعا این سیاست محکوم است و مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد باید جلوی آن را بگیرد.»

ولایتی به روابط ایران و عربستان در ادامه اشاره کرد و گفت: «ایران و عربستان برای حج توافق کردند تا اینجا هم خوب برگزار شده است، هیاتی برای بازذید از سفارت خانه‌ها به دو کشور سفر می‌کنند، توصیه ما به عربستان این است که در مسائل داخلی کشورها دخالت نکند.»

آمریکا می‌خواهد برجام را زیر پا بگذارد که نمی‌تواند

او درباره اظهارنظر وزیر خارجه امارات درباره کم‌کردن اثر روسیه در منطقه هم گفت: «اماراتی‌ها زیاد سخن می‌گویند که درست نیست.»

اظهارات نیکی هیلی در سازمان ملل نیز موضوع دیگری بود که دکتر ولایتی به آن اشاره کرد و گفت: «ایشان اولین فرد و اولین باری هم نیست که ضد ایرانی سخن می‌گویند؛ این اظهارات به خاطر آزادی دیرالزور است، پیروزی‌های دیگر هم موفقیت دولت عراق را نشان می‌دهد. سازمان ملل هم تربیونی برای آمریکایی‌ها در خاک آمریکاست، اینها می‌خواهند برجام را زیرپا بگذارند که نمی‌توانند.»

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: