کد خبر: ۲۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵        06 September 2017

برخی کارشناسان رویکرد درون گرایی ترامپ و عقب نشینی آن از بسیاری صحنه‌ها و توافقات بین‌المللی بعد از روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا را فرصتی برای آلمان ارزیابی می‌کنند.


خبرگزاری تسنیم: با روی کار آمدن "دونالد ترامپ"، به عنوان رئیس جمهور آمریکا عقبگرد این کشور در بسیاری مسائل بین المللی از جمله حمایت از محیط زیست، عقب نشینی از توافق های بین المللی و تجارت آزاد به وضوح دیده می شود.

در چنین شرایطی که در سایه سیاست های انزواطلبانه ترامپ خلا رهبری در غرب ایجاد شده است برخی کارشناسان حدس می زنند که سیاست درون گرایی دونالد ترامپ بتواند به فرصتی برای آلمان برای پر کردن این خلاء تبدیل شود.

ترامپ بعد از روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که می خواهد به مذاکرات با اروپا درباره توافق تجارت آزاد با آمریکا موسوم به "تی تی آی پی" که به نوعی می توان گفت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان معمار این پروژه بوده است پایان دهد. وی همچنین خروج از توافق زیست محیطی پاریس را هم اعلام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در رویکردی مخالف با اروپا، توافق هسته‌ای غرب با تهران را زیر سوال برده و با شعار «اول آمریکا» بدون توجه به نظرات شرکای اروپایی سیاست‌های مدنظر خود را پیش برده و بر آن اصرار می ورزد.

آنگلا مرکل بعد از روی کار آمدن ترامپ چندین اظهار نظر جنجالی داشته است که حکایت از این دارد که برلین می خواهد بی توجه به این رویکرد ترامپ، سیاست‌های خود را در پیش گیرد و شاید بتوان گفت که این عقب نشینی آمریکا فرصتی برای پر کردن خلاء رهبری غرب از طرف آلمان است.

مرکل چندی پیش  به صورت غیرمستقیم اعلام کرد که آمریکا دیگر قابل اعتماد نیست و دیگر نمی توان به آن تکیه کرد. وی خواستار در پیش گرفتن سیاستی مستقل شد. مرکل همچنین بر لزوم پیشبرد توافق زیست محیطی پاریس با وجود مخالفت آمریکا تاکید دارد.

صدر اعظم آلمان همچنین اخیرا در اظهار نظری از آمریکا خواست که به جای اختلاف با اروپا به مذاکرات برای توافق تجارت آزاد موسوم به "تی تی آی پی" ادامه دهد.

برلین همچنین بر خلاف ترامپ  در اظهار نظرهای مختلف بر لزوم پایبندی به برجام تاکید داشته است.

صدر اعظم آلمان همچنین بر خلاف واشنگتن در مناقشات با کره شمالی بر راه حل صلح آمیز تاکید داشته و با اظهارات جنگ طلبانه مخالف است.

رویکردهای صدر اعظم آلمان در مسائل مختلف که در سطح بین المللی طرفداران بیشتری نسبت به رویکردهای خودمدارانه ترامپ دارد، می تواند مسیر صعود آلمان به جایگاه رهبری غرب را هموارتر کند.

در همین راستا هفته نامه "اشپیگل" نیز در شماره اخیر خود به شرایط کنونی حاکم بر آلمان پرداخته و نوشت: امروز بعد از گذشت سه دهه چیزهای زیادی در آلمان تغییر کرده و آن فضای خالی سورئال 1989 هیچ شباهتی به آلمان امروز ندارد. برخی چیزها نیز بدون تغییر باقی مانده اند.

در واقع آلمان امروز همان آلمانی است که از خشونت پرهیز می کرد، اتحاد را به آغوش کشید و نسبت به همه اشکال افراط گرایی تردید نشان داد؛ همان آلمانی که در جامعه دموکراتیک فراآتلانتیک لنگر انداخت. اما این کشور چگونه می تواند به حیات خود ادامه دهد؟

اشپیگل در راستای مزایای انزواطلبی ترامپ برای آلمان نوشت: برخی با توجه به سیاست درون گرایی ترامپ و رها کردن احتمالی برنامه تجارت آزاد و تعهد دیرین آمریکا به دموکراسی، آلمان را جانشین مناسبی به عنوان رهبر جدید غرب تلقی می کنند. چنانچه در یک نظر سنجی صورت گرفته در سال 2013 ، آلمان محبوبترین کشور شناخته شده و مرکل نیز یکی از قابل اعتمادترین چهره های سیاسی اروپا. تعهدات آلمان به جنبش محیط زیست گرایان، سیاست خلع سلاح چند جانبه و حقوق بشر، اعتباری اخلاقی و معنوی به این کشور داده است. همچنین قدرت اقتصادی آلمان نیز قابل توجه است.

 این هفته نامه آلمانی همچنین تاکید کرد که در چنین شرایطی و با توجه به تضعیف و کناره گیری آمریکا، از آنجایی که برخی ترامپ را بازتاب خستگی و تردید واقعی آمریکایی ها می دانند، آلمان باید خود را برای رویارویی با تهدیدات مختلف در غیبت آمریکا از جمله تهدیداتی مانند تحریکات روسیه، بحران پناهجویان و مسائل خاورمیانه آماده سازد.

 به هر حال در 24 سپتامبر (دوم مهرماه) انتخابات پارلمانی در کشور آلمان برگزار می شود و اگر آنگلا مرکل بتواند از رقیب سوسیال دموکراتش مارتین شولتز پیشی گرفته و برای دور چهارم صدر اعظم آلمان شود جایگاه قدرتمندتری را بدست آورده و مطمئنا شرایط مناسب تری برای قدرت طلبی بیشتر آلمان و پا جای پای آمریکا گذاشتن برای آلمان و رهبری آن فراهم می شود.

اگر مرکل بتواند بر خلاف ترامپ سیاست های معقول ومنطقی تری را در مسائل مختلف بین المللی در پیش گیرد، مطمئنا توجهات کشورهای غربی که از سیاست های غیر قابل پیش بینی و خطرناک ترامپ به تنگ آمده اند به مرکل به عنوان وزنه قدرتمندی در اروپا بیشتر شده و  فرصت های بهتری برای برلین فراهم خواهد شد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: