کد خبر: ۲۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷        15 August 2017

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس گفت: در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان ۰.۵ درصد ارزش معامله، از سهامداران چه سود و چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می شود.


خبرگزاری تسنیم: مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس گفت: در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان ۰.۵ درصد ارزش معامله، از سهامداران چه سود و چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می شود.
 
به گزارش سنا؛ محسن خدابخش با بیان این مطلب گفت: هدف سازمان اساسا مخالف این شایعات است. سازمان به دنبال این است که افرادی که در معاملات ضرر می کنند معاف از پرداخت مالیات باشند.
 
مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از 1.55 درصد هزینه معاملات سهام، نیم درصد آن متعلق به مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام است اظهار داشت: سازمان بورس این مالیات را برای معاملات زیان ده زیاد می داند و به دنبال رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای حذف این بخش از قانون است اما این معافیت به معنای این نیست که سازمان بورس یا سازمان امور مالیاتی به دنبال این هستند که از افرادی که سود کسب می کنند مالیات بیشتری به جبران این اقدام گرفته شود.
 
وی در ادامه افزود: قانون صراحت دارد که مالیات فروش سهام، مالیات مقطوع است. بنابراین پیگیری ها به گونه ای نیست که اقدامی خلاف مصالح و مناسبات بازار سرمایه انجام گیرد و همه این صحبت ها و شایعات چاقویی است که دست خود سهامداران را زخم می زند.
 
خدابخش با تأکید بر اینکه تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار حذف نیم درصد مالیات مقطوع از معاملات زیان ده است گفت: در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش چه سود چه زیان شناسایی کرده باشند به میزان 0.5 درصد ارزش معامله، از سهامداران گرفته می شود. در حالی که در هیچ جای دنیا از معامله ای که تبدیل به زیان شود مالیات گرفته نمی شود و سازمان بورس نیز در حال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات 0.5 درصد در زمان فروش است.
 
وی با بیان اینکه در عرف بین الملل هم در بازارهای سرمایه مالیات فقط از شرکت ها و قبل از تقسیم سود گرفته می شود تصریح کرد: در حال حاضر نیز در ایران این مالیات 25 درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می شود. بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت ها و به طور غیر مستقیم به ماخذ 25 درصد پرداخت می کنند.
 
خدابخش ادامه داد: بنابراین کسر مالیات از معاملات سهام یک مالیات مضاعف بوده که سازمان بورس مدت هاست به دنبال حذف این مالیات و کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه است.
 
یادآور می شود، رییس سازمان بورس پیش از این در مراسم اختتامیه جشنواره بورس و رسانه درباره کاهش کارمزد سازمان بورس از کاهش 25 درصدی این کارمزد خبر داده است. بدین ترتیب با مصوبه شورای عالی بورس از ماه پیش کارمزد سازمان بورس از معاملات بازار سرمایه از 0.0008 به 0.0006 کاهش پیدا کرده است.
 
به گفته شاپور محمدی، سازمان بورس همچنین به دنبال کاهش کارمزد ارکان و جایگزین کردن درآمدهای جدید برای تحت تأثیر قرار نگرفتن سود های پیش بینی شده بورس ها است.
 
همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم کاهش کارمزد را لازمه راه اندازی معاملات الگوریتمی و پربسامد خوانده و بیان داشته این اقدام زمینه معاملات سریعتر، قوی تر و کارآمد تر را فراهم می کند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: