در حال حاضر تنها یک پنجم کرسی‌های پارلمانی در اختیار زنان است و تنها ۱۹ نفر از ۱۹۶ روسای دولت در کشورهای مختلف را زنان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹        08 March 2016
به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از ایندپندنت, بیش از یک قرن است که روز جهانی زن توجه همگانی را به مصائب و مشکلات و دستاوردهای زنان جلب می کند. هم اکنون اما 15 سال دیگری پیش رو است که قرار است اهداف برابری جنسیتی در سطح جهانی دنبال شود. با طرح «جهان برابر تا سال2030 » که مورد حمایت سازمان ملل است، بیش از 40 کشور روز جهانی زن را گرامی داشته اند.
 موضوع مهم این است که چطور می توان این طرح را به صورت عملی طی سال های آتی پیاده کرد. توانمندسازی زنان در این طرح به عنوان محور توسعه پایدار معرفی می گردد. با این وجود ایده برابری خواهی جنسیتی بیش از یک قرن سابقه دارد و دلایل بی شماری منجر به شکل گیری روز جهانی زن شده است.
 
چه زمانی روز جهانی زن برای اولین بار بنیان گذارده شد؟
 
سوسیالیست ها برای اولین بار ایده حمایت از گسترش حق رای زنان در روزی مشخص را برای نشان دادن سهم قابل توجه آنها در جامعه مطرح کردند. روز جهانی زنان برای اولین بار از سوی کلارا زتکین، سوسیالیست و نظریه پرداز آلمانی به همراه 100 نماینده از 17 کشور در مارس 1911 سازماندهی شد. این اتفاق از سوی بیش از یک میلیون نفر در اتریش، آلمان، دانمارک و سوئیس مورد توجه قرار گرفت و منجر به شکل گیری صدها تظاهرات در امپراتوری اتریش - مجارستان آن زمان شد.
 
چرا این روز شکل گرفت؟
 
در ابتدا هدف از نام گذاری 8 مارس به عنوان روز جهانی زن کسب حق رای برای تمامی زنان، حق تصدی سمت های دولتی و برخوردای از حقوق اشتغال برابر با مردان بود.
 
در حال حاضر تنها یک پنجم کرسی های پارلمانی در اختیار زنان است و تنها 19 تن از 196 روسای دولت در کشورهای مختلف را زنان تشکیل می دهند. در طی این بیست سال تنها 7 نفر به تعداد زنانی که در راس قوه مجریه کشورهای مختلف قرار گرفته اند، اضافه شده است و این نشان می دهد که هنوز اقدامات بسیاری باید صورت بگیرد.
 
تعداد زنان حاضر در کابینه کشورهای مختلف در بازه 1994 تا 2014 نزدیک به 17 درصد افزایش یافته است. با این وجود، تعداد زنان وزیر هنوز در مقایسه با مردان کم است.
 
تمرکز روز جهانی زنان در سال جاری به روی چه موضوعی است؟
 
سازمان ملل برای اولین بار در سال 1975 روز جهانی زن را گرامی داشته و از آن زمان تاکنون هر سال به روی وضعیت زنان در قسمت های مختلف جهان تمرکز می کند.
 
طرح جهان برابر تا 2030 که قصد دارد اهداف مغفول هزاره در زمینه توسعه را دنبال کند، هدفی مستقل برای توانمندسازی زنان به عنوان ابزاری برای حل ناکارآمدی های اقتصادی، فقر جهان گستر و ازدیاد جمعیت جهانی ارائه کرده است. این طرح همچنین دستاوردهای زنان در طول تاریخ را مورد ستایش قرار می دهد.
 
آیا هنوز به این روز نیاز است؟
 
علاوه بر اهدافی که از دیرباز برای شکل دهی به این روز وجود داشته، هشدارهای جدی در مورد سوء استفاده از زنان وجود دارد. تخمین ها نشان می دهد که 120 میلیون نفراز جمعیت زنان زیر 20 سال - نزدیک به 10 درصد این جمعیت - به طرق مختلف مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند. این در حالی است که گزارش موارد تعرض جنسی و درخواست پیگرد قانونی در بسیاری از موارد صورت نمی گیرد. بیش از یک سوم زنان در سراسر جهان در طول زندگی خود خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده اند.
 
در حال حاضر بنا به آمار ارائه شده از سوی نشست اقتصاد جهانی، نزدیک به 250 میلیون زن نسبت به یک دهه گذشته شاغل هستند، در حالی که درآمد آنها با درآمد مردان در 2006 برابری می کند. جالب آن که تنها یک دهم از زنان شاغل متاهل درآمد خود را آزادانه خرج می کنند.
 
نظر سازمان ملل در مورد روز جهانی زن چیست؟
 
بان کی مون اعلام کرده که شخصا کمپینی برای ارتقای موقعیت زنان و تضمین حضور آنها در مجالس پارلمانی تشکیل داده است.
 
به گفته بان کی مون: «در حال حاضر بسیاری از مفروضات و تعصب های بی جا در حال از میان رفتن هستند و زنان می توانند در زمینه ها مختلف پیشرفت کنند.»
 
زنان تاثیرگذار جهان معاصر چه کسانی هستند؟
 
1- آنگلا مرکل: صدراعظم آلمان برای پنجمین سال متوالی و برای دهمین بار عنوان تاثیرگذارترین زن جهان را در لیست فوربس به خود اختصاص داد.
 
2- هیلاری کلینتون: این امکان وجود دارد که کلینتون در 2016 رئیس جمهور آمریکا، قدرتمندترین کشور دنیا شود. وی همیشه در لیست زنان تاثیرگذار از دید مجله فوربس وجود داشته است.
 
3- ملیندا گیتس: وی بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس را در سال 2000 تاسیس کرد. کمک های بشردوستانه این بنیاد با رسیدن به سقف 3.9 میلیارد دلار گوی سبقت را از دیگر خیریه ها گرفته است.
 
4- جانت یلن: وی مدیر فدرال رزرو آمریکا است. رسیدن وی به این سمت در سال 2014 تحولی تاریخی محسوب می شد.
 
5- مری بارا: وی مدیر عامل جنرال موتورز است. بارا اولین مدیرعامل زن در این شرکت بزرگ است.
 
6- کریستینا لاگارد، مدیر اجرائی صندوق بین المللی پول: وی در دوران حضور خود در صندوق بین المللی از افزایش حضور زنان در بازار کار حمایت کرد.
 
7- دیلما روسف : رئیس جمهور برزیل که در سال2010 به عنوان اولین رئیس جمهور زن برزیل انتخاب شد.
 
8- شریل سندبرگ، مدیر ارشد فیس بوک: وی نقشی قابل توجه در گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش درآمد با استفاده از شبکه های دیجیتالی داشته است.
 
9- سوزان وجسیسکی: عضو هیات مدیره یوتیوب
 
10- میشل اوباما، بانوی اول آمریکا: وی بر موضوعاتی همچون توجه به خانواده های نظامیان و ایجاد توازن میان حرفه و خانواده برای زنان شاغل تمرکز دارد.
 
11- پارک گئون های: وی اولین رئیس جمهور زن در کره جنوبی است. کره جنوبی در جهان توسعه یافته از بیشترین سطح نابرابری جنسیتی رنج می برد.
 
12- اپرا وینفری: تهیه کننده، بازیگر و مجری
 
13- جینی رومتی: مدیر عامل شرکت ای.بی.ام.
 
14- مگ ویتمن: مدیرعامل شرکت هیلوت-پاکارد
 
15- ایندرا نویی: رئیس هیات مدیره و مدیر اجرائی شرکت پپسی
 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: