لاریجانی:
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امام صادق (ع) اساسِ زندگی مؤمنانه را بر مسئولیت‌شناسی، عدالت‌خواهی، دوراندیشی، داشتن نگاه راهبردی، میانه‌روی و صِدق می‌داند.
کد خبر: ۲۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳        19 July 2017



به گزارش اطلس خبر به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع)، احادیثی پیرامون جایگاه و شخصیت ایشان بیان کرد.

وی ادامه داد: شیخ عطار در کتاب «تذکره الاولیاء» در ذکر امام جعفر صادق (ع) می‌نویسد اگر تنها صفت او را گویم، در زمان من برنیاید که در جمله علوم، اشارات و عبارات، بی‌تکلف به کمال بود و اعتماد همه بر وی بود؛ هم الهیان را شیخ بود و هم محمدیان را امام و اهل زُهد را پیشرو و هم اهل عشق را پیشوا و هم عُباد را مقدم و هم زُهاد را مُکرم، هم صاحب تصنیف حقایق بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امام صادق (ع) به درستی دریافته بودند که پس از انحرافات گوناگون دوره اُموی و عباسی، چنانچه تفکر اسلامی در وجوه مختلف فقهی، کلامی و حدیثی تدوین نگردد، از نهضت رهایی‌بخش اسلام چیزی باقی نخواهد ماند و در بیانی نورانی فرمودند «آدمی که عاقل نباشد، صالح نخواهد شد»؛ این صحبت فقط در مورد افراد نیست، بلکه جامعه‌ای که بر مدار عقل نچرخد، نمی‌تواند صلاح ملت را در نظر بگیرد؛ عقلانیت در حکمرانی در منطقه امام صادق (ع) کلید رستگاری جوامع است.

لاریجانی اظهار داشت: فرد و جامعه‌ای از قوه روشنگر عقلانیت بهره‌مند می‌شود که در مسیر علم‌اندوزی قرار گیرد و درواقع در مجموع فرمایشات امام صادق (ع)، توسعه علمی راه اصلاح فرد و جامعه است.

وی تصریح کرد: امام صادق (ع) کرامت و نجابت جامعه را نتیجه رشد علمی می‌داند. ایشان در حدیثی می‌فرمایند «علم سِپَری است برای انسان و جامعه؛ جامعه علم‌محور، ایمن و استوار است و صداقت باعث عزت می‌گردد، نادانی و جهل، ذلت و خواری است و فهم در مردم، بزرگواری و شرف است و آن کس که عالم به زمان خود باشد و بفهمد که در چه عصر و زمانی زندگی می‌کند، امور شبهه‌آور و اضطراب‌آفرین به او هجوم نخواهد آورد.»

لاریجانی گفت: در این احادیث امام (ع)، مبنای ترقی، مجد، عظمت، عزت و کرامت، پیشرفت فرد و جامعه در صداقت، عقلانیت و توسعه علمی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در حدیثی به یکی از یاران خود می‌فرماید «تو را به ۶ چیز وصیت می‌کنم که آن را به شیعیان من برسانی؛ اول امانتی که به تو سپرده شده، ادا کنی و در امانت، خیانت نکنی؛ مقصود امام (ع) معنای عام است، به معنای هر مسئولیتی که بر گردن انسان قرار می‌گیرد».

وی ادامه داد: دوم برای دیگران هم همان را بخواهی که برای خودت می‌خواهی. سوم بدان که کارها، آخری دارد، عاقبت کارها را همیشه در نظر بگیر.

لاریجانی گفت: چهارم، پیشامدهای ناگهانی تو را غرق کند و از مسیر اصلی جدا نسازد. پنجم از بلندپروازی پرهیز کنید که مثل بالا رفتن کوه ممکن است راحت باشد اما پایین آمدنش، دشوار. ششم کاری که نمی‌توانی انجام دهید، وعده ندهید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این ۶ نکته وصیتی است که امام صادق (ع) به شیعیان خود نمود که اساسِ زندگی مؤمنانه را بر مسئولیت‌شناسی، عدالت‌خواهی، دوراندیشی و داشتن نگاه راهبردی و میانه‌روی و صِدق می‌داند.

وی تأکید کرد: این وصیت، وصیتی اعتلابخش برای شیعیان است که اگر به آن پایبند شوند، جامعه محبان اهل بیت را به جامعه پرنشاط و پیشرو مبدل می‌گرداند. از خداوند می‌خواهیم به ملت ما توفیق دهد تا تعالیم آن پیشوای بزرگ، راهنمای ما در همه شرایط باشد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: