هنوز یک هفته از سخنان تند ترامپ علیه پاکستان در خصوص حمایت از تروریسم و تایید مواضع هند در خصوص اسلام آباد نگذشته است که «جان مک کین» در سفرش به منطقه جدیت اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم را ستود.
کد خبر: ۲۵۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵        05 July 2017
به گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم: در حالی که تنها یک هفته از سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به آمریکا و دیدار او با ترامپ می‌گذرد، کاخ سفید تمام بیانیه‌های پر تب و تابی را که صادر کرد بود، پس گرفت!

نخست وزیر هند که با تکیه بر سخنان بی‌ریشه رئیس جمهور آمریکا و در خوشی ناشی از همدل شدن واشنگتن با دهلی نو در خصوص خصومت با پاکستان اقدام به خرید میلیون‌ها دلار اسلحه از آمریکا کرده بود، اینک به بی‌اعتبار بودن سخنان آمریکا پی خواهد برد.

ترامپ پس از آنکه مودی را به آغوش کشید در سخنانی تند علیه پاکستان این کشور را حامی تروریسم دانست و اعلام کرد که سختگیری‌های واشنگتن علیه اسلام آباد بلافاصله آغاز خواهد شد.

در فاصله کمتر از 24 ساعت لایحه مربوط به حذف پاکستان از اتحاد ناتو و قطع کمک‌های مالی واشنگتن به این کشور نیز به سنای آمریکا ارائه شد، تا «نارندرا مودی» با خیال راحت میلیون‌ها دلار پول تحویل ترامپ داده و به کشورش بازگردد.

ولی این پایان کار نبود و اقدام آمریکا بلافاصله واکنش پاکستان را برانگیخت، سیاستمداران پاکستانی از مهم نبودن آمریکا و توجه بیشترشان به سوی «چین و روسیه» سخن گفتند!

حرف‌هایی که بوی جدیت آن از مشام تیز سیاستمداران آمریکایی دور نماند و برای آنها واضح شد که اگر دیر اقدام کنند موقعیت مهم و استراتژیک پاکستان را برای همیشه از دست خواهند داد.

بنابراین جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکا در راس هیئتی بلند پایه به اسلام آباد و کابل سفر کرد تا عملا مشخص شود که آمریکا تکیه گاهی امن برای هیچ کشوری نیست.

مک کین نه تنها به تحسین و تمجید از سیاست‌های ضد تروریستی پاکستان پرداخت بلکه پارا فراتر گذاشته وسخنانی بر زبان راند که بدون شک تعجب «مودی» نخست وزیر هند که اینک به فلسطین اشغالی سفر کرده است را دو چندان می‌کند.

تا پیش ازاین دولتمردان آمریکایی همسو با سران افغانستان دائما در مورد حمایت پاکستان از تروریسم در افغانستان و به ویژه همکاری با «شبکه حقانی» سخن می‌گفتند.

ولی مک کین آب پاکی را روی دست دولتمردان افغانستان هم ریخته و گفت: « پاکستان علیه تروریسم و به خصوص شبکه حقانی عملیات‌های ضد تروریستی زیادی انجام داده است!»

او ادامه داد که پاکستان در عملیات‌هایی که در وزیرستان انجام داده نیز بسیار موفق بوده و تروریست‌ها را کاملا ضعیف کرده است.

مک کین همچنین از همدلی و همسویی آمریکا با پاکستان نیز سخن گفت.

در هر حال فعلا زمان مناسبی برای آمریکا نبود که کاملا طرف هند را بگیرد، زیرا منافع واشنگتن به خطر می‌افتاد.

دولتمردان پاکستانی نیز می‌دانند که هیچگاه نباید به واشنگتن تکیه کنند و به همین علت روابطشان با چین و روسیه را افزایش داده‌اند و این یعنی اهرم فشاری همیشگی بر آمریکا.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: