کاخ سفید یا بنگاه اقتصادی ترامپ؟
به گزارش گاردین، یک فعال کارگر چینی که مشغول انجام تحقیقات درباره ادعاهای مربوط به نقض حقوق کارگران در کارخانه تولید کفش ایوانکا ترامپ بود، توسط پلیس بازداشت شد. دو فعال دیگر نیز که در همین زمینه تفحص می‌کردند، ناپدید شده‌اند. این مسئله می‌تواند برای خانواده ترامپ دردسر بزرگی ایجاد کند.
کد خبر: ۲۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳        25 June 2017

کاخ سفید یا بنگاه اقتصادی ترامپ؟

«دنگ گوالیان»، همسر «هوآ هایفنگ»، گزارش داده است که همسرش به دلیل شنود غیر قانونی بازداشت شده است. «دیده‌بان کارگری چین» یک نهاد حقوق بشری در آمریکا است که هایفنگ سال‌ها به طور مخفیانه برای آن کار کرده است. این سازمان تحت نظر گروه هوآجیان در «گوانگدونگ» جنوبی‌ترین استان چین قرار دارد.

روابط با چین، در سایه تجارت خانوادگی

هایفنگ 36 ساله در هفته گذشته قصد داشت به هنگ کنگ سفر کند که در مرز متوقف شد و در شنزن، شهرستانی که در مرز هنگ کنگ قرار دارد، تحت بازجویی پلیس قرار گرفت و پس از آن آزاد شد. وی سپس به استان جیانگشی سفر کرد و قبل از اینکه پلیس به همسرش اطلاع دهد، ناپدید شد. خانم دنگ با اظهار اینکه او بدون درآمد هوآ قادر به حمایت از دو فرزند جوان و همچنین سه تن از بستگان مسن خود نیست، به گاردین گفت: «هنگامی که پلیس با من تماس گرفت، من بسیار ترسیده بودم و از خشم و ترس می‌لرزیدم». این اتفاق در حالی حساسیت سیاسی برند تجاری مرتبط با نام خانواده ترامپ را افزایش می‌دهد که دونالد ترامپ بارها و بارها چین را برای فرار فرصت‌های شغلی از ایالات متحده از زمان ریاست جمهوری «شی جین پینگ» مورد انتقاد قرار داده است.

ترامپ خود نیز از زمان آغاز ریاستش در آمریکا ده‌ها تن نیروی چینی را به خدمت گرفته است. «جرد کوشنر»، همسر ایوانکا، مشاور ارشد دونالد ترامپ نیز به تازگی به دنبال سرمایه‌گذاری با چینی‌هاست و به این منظور و برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی به آنها وعده ویزا و کارت سبز می‌دهد.
 
ایوانکا

سازمان‌های غیردولتی خارجی نیز تحقیقات موشکافانه خود را از زمان به قدرت رسیدن جین پینگ در سال 2012 افزایش داده‌اند. همچنین به تصویب رسیدن قانون‌های جدید نیازمند گروه‌هایی است که در کشور با همکاری پلیس فعالیت می‌کنند. «لی کیانگ»، مدیر اجرایی سازمان دیدبان کارگری چین اعلام کرد «لی ژائو» و «سو هنگ»، دو شخص دیگری هستند که در استان جیانگشی در کارخانه کفش ایوانکا ترامپ مشغول تفحص بوده‌اند و اکنون ناپدید شده‌اند. او معتقد است آنها نیز توسط پلیس بازداشت شده‌اند.

ناپدید شدن فعالان کارگری معترض

لی می‌گوید: «من فکر می‌کنم آن دو نفر نیز بازداشت شده‌اند؛ چرا که این کارخانه محصولات ایوانکا ترامپ را تولید می‌کند. در حال حاضر این یک وضعیت سیاسی بسیار پیچیده است. من از رئیس جمهور آمریکا و خود خانم ترامپ درخواست تجدیدنظر و آزادی فعالان را دارم». لی اضافه کرد: «فعالان مخفی از تخلفات کارگری همچون دستمزد ناچیز، توهین به کارگران و آزار زنان خبر داده‌اند که ما در 27 آوریل طی تماسی با برند ایوانکا ترامپ این موضوع را به آنها گوشزد کرده و درخواست نمودیم خود را با قوانین کارگری چین تطابق دهند. اما تاکنون هیچگونه تغییری ایجاد نشده است».
 
به گزارش روزنامه گاردین، برند ایوانکا ترامپ از هر گونه اظهارنظری در این زمینه امتناع کرده است. در هنگام تماس با بخش روابط عمومی کارخانه، خانمی با گفتن «در حال حاضر وقت ندارم» تلفن را قطع کرده است. تماس‌ها به گروه هوآجیان، صاحب کارخانه نیز بی‌جواب مانده و در حالی که سه تن از کارکنان ناپدید شده‌اند، دیگران می‌گویند آنها از وضعیت آگاه نبوده‌اند. هوآجیان کارخانه‌های «کارل لگرفلد» و «کندال و کیلی» نیز در اختیار دارد. 

کارگران چینی

لی همچنین اظهار داشت: «در طول 17 سال گذشته ما صدها تحقیق در مورد کارخانه‌های سراسر چین انجام داده‌ایم و این اولین بار است که محققان ما بازداشت شده‌اند. این اتهام از جانب پلیس جیانگشی هیچ پایه و اساسی ندارد». فعالان معمولاً به راحتی از کارخانه اخراج و یا در بدترین شرایط توسط پلیس بازجویی شده و سپس آزاد می‌گردند. سازمان دیده‌بان کارگری چین قبلاً هم در شرکت‌های اپل و سامسونگ بدون هیچ حادثه‌ای مأموریت مخفی انجام داده است.

لی ژائو، یکی از فعالان ناپدید شده، قبل از گم شدنش از جانب پلیس تماسی دریافت کرده اما از او بازجویی نشده بود. وی در همان جایی که هوآ در گواندونگ کار می‌کرد، مشغول به کار بود که پس از 5 روز به خاطر عکس‌های گرفته شده با موبایلش اخراج شد. وی پس از رفتن به جیانگشی ناپدید شد.

منبع: theguardian

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: