دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار گفت:دراین اجلاس دنبال محکوم کردن هیچ کشوری نیستیم بلکه بنا داریم به یک راهکار منطقه‌ای و بین المللی با اتکاء به نقاط اشتراک دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۲۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰        24 June 2017
به گزارش اطلس خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: یوسف رشیدی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که امروز (شنبه) برگزار شد،با اشاره به چالش‌ها و راهکارهای عملی برای مقابله با گردد و غبار اظهار داشت: این کنفرانس فنی و تخصصی است و اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار قصد دارد تا با گردآوری صاحبنظران، کارشناسان و متخصصان این حوزه، ظرفیت‌ های لازم در زمینه مقابله با گرد و غبار را ایجاد کند و پل ارتباطی بین دولت‌ها و انجمن‌ها در این زمینه باشد.

 معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزار کنندگان کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که  دو نهاد سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: از سوی دولت ایران وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست متولی برگزاری کنفرانس هستند.

 وی افزود:کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار یک شورای سیاستگذاری داخلی متشکل از سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها دارد. ریاست این شورا را معصومه ابتکار - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برعهده دارد. در کنار شورای سیاستگذاری دو کمیته علمی با ریاست متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست و کمیته اجرایی با ریاست بنده تشکیل شده است.

رشیدی گفت: در این اجلاس دنبال محکوم کردن هیچ کشوری نیستیم، بلکه بنا داریم به یک راهکار منطقه‌ای و بین المللی با اتکاء به نقاط اشتراک دست پیدا کنیم، هدف رسمی دولت و برگزار کننده‌ها آن است که اجلاس در یک محیط کارشناسی و تخصصی به دور از بحث‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی برگزار شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: باتوجه به تصویب چهار قطعنامه مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل، از ایران در بند 7 آخرین قطعنامه مقابله با گرد و غبار به دلیل برگزاری کنفرانس بین‌المللی قدردانی شد، به همین دلیل این کنفرانس به استناد بند 7قطعنامه سازمان ملل در ایران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه  کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار طی سه روز از 12 تا 14 تیر ماه برگزار می‌شود، تاکید کرد: در روز دوشنبه (12 تیرماه ) افتتاحیه کنفرانس در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در روز اول اجلاس، علاوه بر افتتاحیه دو اجلاس وزرا ، یک نشست تخصصی هم داریم. اجلاس وزرا در سطح بالا و به منظور بررسی مسائل مختلف در حوزه گرد و غبار برگزار می‌شود.

وی گفت: این دو اجلاس وزرا بیانیه ای مبنی بربیانیه تهران خواهد داشت که درآن جزئیات همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای و برنامه ریزی‌ها بیان شده است.

رشیدی تاکید کرد: بعد از ظهر روز دوشنبه یک نشست فنی و تخصصی با عنوان تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست گرد و غبار و خسارت‌های ناشی از آن با حضور متخصصان بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در روز سه شنبه ( 13 تیرماه )کارشناسان و متخصصان بین‌المللی از کانون‌های گرد و غبار بازدید میدانی از کاشان و اهواز خواهند داشت وکارشناسان در خصوص اقدامات و برنامه‌های ایران در زمینه مقابله با گرد و غبار مانند جنگل کاری‌ بحث خواهند کرد.

دبیر اجرایی کنفرانس مقابله با گرد و غبار افزود:در روز چهارشنبه (14 تیرماه)،  سه نشست تخصصی و یک نشست جمع بندی برگزار خواهد شد که صبح روز چهارشنبه نشست فنی و تخصصی شناسایی منابع، پایش، اندازه‌گیری، پیش بینی و پیش‌آگاهی گرد و غبار برگزار می‌شود. نشست تخصصی سوم به سیاستگذاری، نوآوری و کنترل منابع مربوط اختصاص دارد، همچنین آخرین نشست تخصصی در مورد همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدامات و پاسخ‌ها برگزار خواهد شد.

رشیدی گفت: بعد از برگزاری نشست‌های تخصصی یک نشست جمع‌بندی برگزار می‌شود که ماحصل آن بیانیه فنی و تخصصی خواهد بود.

وی افزود: در  اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار دو بیانیه تحت عنوان بیانیه تهران در روز اول و بیانیه تخصصی در روز آخر تدوین خواهد شد.

 وی در ادامه افزود: تاکنون حدود 31 کشور در این اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند کشورهای فرانسه، چین، آلمان، مکزیک، آمریکا، ترکیه وغیره  کشورهایی هستند که در سطح وزیر و کارشناس حضور خواهند داشت.

 رشیدی گفت: از سازمان ملل دو معاون دبیر کل و 9 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در این اجلاس شرکت خواهند کرد که تا کنون حدود 80 متخصص و کارشناس و وزیر اعلام آمادگی کرده‌اند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: