در پی شهرهای بی سانحه و نزول آمار حادثه چهارشنبه پایان سال93
چندسال است که چهارشنبه آخر هرسال به یک کابوس وحشتناک تبدیل شده است. به بهانه چهارشنبه سوری وقایع جبران ناپذیری رخ می دهد که جان جوانان ونوجوانان را هدف قرار داده است.
کد خبر: ۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹        08 March 2016
بیتا حقیقی پور- تحریریه اطلس خبر|  چه شد که از مراسم سنتی ایرانیان یعنی پریدن از روی آتش و گفتن جمله "زردی من از تو و سرخی تو از من" و قاشق زنی برای پخش آجیل بین در و همسایه به این روز رسیدیم که در آخرین چهارشنبه سال همه تلاش کنیم تا قبل از تاریکی هوا خود را به خانه برسانیم  و جان خود را نجات دهیم.
هر سال نیرری انتظامی از برخوردها و تدابیر امنیتی در سطح شهر به خصوص تهران در رسانه ها سخن می گوید و رسانه ملی صحنه هایی را نشان می دهد شاید جوانان و نوجوانان از دیدن آنها درس عبرت بگیرند.

روز گذشته سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، در حاشیه همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تاکید کرد که متخلفان در چهارشنبه سوری با دستور مقام قضایی تا پایان تعطیلات بازداشت خواهند بود.
او گفت که پلیس به هیچ عنوان اجازه اقدامات خلاف قانون را نمی‌ دهد و بستن خیابان‌ ها و سلب آسایش مردم ممنوع است و پلیس طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد.
این در حالی است که سردار ساجدی نیا، فرمانده تهران بزرگ، صبح روز یک شنبه از کشف و ضبط 15 تن مواد محترقه و دستگیری 49 متهم دراین رابطه خبر داد. 

بر اساس این گزارش، چندی پیش اقداماتی در راستای شناسایی سایت‌ های اینترنتی و وبلاگ‌ هایی که به فروش مواد محترقه غیرمجاز اقدام کرده بودند، از سوی نیروی انتظامی و دستگاه های زیربط آغاز شد.‌ براساس قانون، آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره و خرید و فروش مواد محترقه در فضای سایبر ممنوع است و پلیس با گردانندگان این سایت ها برخوردهای قانونی می کند.
البته سازمان آتش نشانی تهران نیز از برنامه های خود در چهارشنبه آخر سال خبر داد. بر اساس برنامه ریزی انجام شده دراین ایام علاوه بر آماده باش تمامی 121 ایستگاه، اکیپ های سیار آتش نشانی نیز در سطح شهر و نقاط حساس و پر تردد استقرار خواهند یافت تا در صورت لزوم خدمات مورد نیاز را در کمترین زمان ممکن ارائه کنند.

در یک مراسم آتش بازی اولین مشکلی که به ذهن هر کسی می رسد سوختگی است. سوختگی در اثر بوته های خشک خیلی شدید نیست. اما سوختگی چهارشنبه سوری این روزها که انواع مواد محترقه استفاده می شود به این آسانی ها خوب شدنی نیست. طبق آمار حادثه دیدگان در چهارشنبه سوری سال 92 بیش از همه دچار سوختگی درجه یک و سطحی شدند و پس از آن سوختگی درجه ۲، پارگی، زخم و خراشیدگی و سوختگی درجه ۳ که شدیدترین نوع سوختگی است، قرار دارد.

بهمن ماه امسال دو حادثه مربوط به مواد محترقه که در چهارشنبه سوری اتفاده می شوند حادثه ساز شد. براین اساس، سخنگوی سازمان آتش نشانی از انفجار شدید منزلی مسکونی خبر داد که مملو از مواد منفجره برای چهارشنبه آخر سال بود. هفت فرد دراین حادثه در خانه حبس شده بودند که به دلیل سوختگی شدید به بیمارستان منتقل شدند.

حادثه دیگر که از سوی سازمان آتش نشانی اعلام شد مربوط به خانه مسکونی بود. شدت انفجار طوری بود که به ساختمان های مجاور نیز خسارت وارد شد. در این حادثه یکپسر هشت ساله و خانمی 43 ساله آسیب یدند و مرد 50 ساله ای که زیر آوار مانده بود نیز فوت کرد.
بر اساس این گزارش،  آمارهای سال 91 از آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری نشان می دهد که 60 آسیب دیدگان، نوجوانان بودند. 

 سوختگی های ناشی از بازی با مواد محترقه خطرناک در چهارشنبه سوری دارای دو نوع عوارض هستند. برخی از آن ها به عنوان عوارض زود رس مطرح هستند و برخی در دراز مدت بر افراد عوارض ایجاد می کند. قطع عضو بدن از عوارض زودرس سوختگی ها است. عفونت ثانویه در محل زخم ناشی از سوختگی یک عارضه زودرس دیگر است. مشکلات روحی و عصبی از عوارضی است که فرد دچار سوختگی در طولانی مدت به آن مبتلا می شود.

سال 93 سخنگوی سازمان آتش نشانی از اولین قربانی چهارشنبه سوری خبر داد. یک نوجوان ۱۶ساله به‌دلیل انفجار حاصل از مواد محترقه در پشت‌بام یک واحد مسکونی در منطقه نعمت‌آباد پایتخت، جان خود را از دست داد. انفجار در منزل مخسکونی باعتث وقوع این حادثه شده بود.
سخنگوی اورژانس کشور از افزایش مجروحان چهارشنبه سوری در سال 93 به 407 تن و نیز مرگ سه فرد در حوادث این شب خبر داد. مجتبی خالدی درباره آخرین آمار مصدومان و کشته شدگان حوادث چهارشنبه سوری در کشور، اعلام کرد که تا 407 فرد در حوادث چهارشنبه سوری مصدوم شده ‌اند.

سه فرد نیز در پی این حوادث جان خود را از دست داده‌ اند، یکی از این حوادث مربوط به نوجوان 14 ساله‌ای در تهران بوده، دیگری نیز جوان 17‌ ساله‌ای در ورامین و سومی نیز مربوط به جوانی 18 ساله در کرج بوده است دو جان باخته 17 و 18 ساله در پی انفجار مواد محترقه در دستشان جان خود را از دست داده اند. 37 فرد از مصدومان حادثه دیده زن بوده اند.
به گفته سخنگوی اورژانس کشور 22 فرد دار سال 93 به دلیل آسیب زیاد قطع عضو شدند و دو فرد در شهرستان های کنبد و کرج تخلیه چشم شدند.

تهران و بعد از آن شیراز پر حادثه ترین شهرها در شب چهار شنبه سوری بودند.
البته معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در 27 اسفندماه سال 93 اعلام کرد که در برخی استان‌ها مانند گیلان،‌ اردبیل،‌ آذربایجان شرقی،‌ کهکیلویه و بویراحمد، ایلام،‌ سمنان،‌ چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالی و جنوبی، یزد، قزوین و لرستان هیچ‌گونه سانحه ‌ای مبنی بر حوادث چهارشنبه سوری گزارش نشده است.
سال 92 در استان مازندران 70نفر در حادثه چهارشنبه سوری مجروح شدند که از این تعداد 52 نفر مرد و17نفر زن بوده اند. این در حالی است که کسی در حوادث چهارشنبه سوری فوت نکرده است.

در کل آمار حوادث چهارشنبه سوری در سال 93 روند نزولی داشته و امید است تا سال 94 خانواده ها داغدار و اسیر حوادث تلخ چهارشنبه سوری نباشند.

برچسب ها: چهارشنبه سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: