نوبخت در نشست خبری:
سخنگوی دولت گفت: تورم در اردیبهشت ماه ۷.۱ درصد بوده است.
کد خبر: ۲۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰        30 May 2017
نشست خبری نوبخت
به گزارش اطلس خبر به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به میزان نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۹۶ گفت: تورم در اردیبهشت ماه ۷.۱ درصد بوده است.

وی با اشاره به خرید تضمینی گندم از کشاورزان افزود: تا تاریخ نهم خرداد ۹۶، یک میلیون و ۹۶۴ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که ارزش آن ۲۵۷۱ میلیارد تومان است.

نوبخت تصریح کرد: از این رقم یک میلیارد و ۲۹۸ هزار تومان پرداخت شده است و یک هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان دیگر باقی مانده که با سرعت این رقم نیز پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش‌بینی ما خرید ۱۱ میلیون تن گندم برای سال جاری است، گفت: ارزش این ۱۱ میلیون تن گندم، ۱۵ میلیارد و ۲۵۲ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰۰ میلیارد تومان از این رقم، از خزانه پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از طریق تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود و باقی آن نیز از طریق شرکت بازرگانی دولتی پرداخت خواهد شد.

نوبخت با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: شاهدید برای سند ۲۰۳۰ چه کردند، پشت وانت بار نشستند، با بلندگو، در روستاها فریاد زدند. دیدید چقدر شبنامه منتشر کردند. مردم همه اینها را شنیدند. قبول کنید همه حرفها را زدید. ملت فهیم بود و همه اینها را شنید و باز هم رای داد. رئیس جمهور چند روز اخیر تلفنی با روسای جمهور کشورهای دیگر از جمله فرانسه، آذربایجان و قطر صحبت کردند. اظهارنظر وزیر امور خارجه عمان را شنیدید. نشان داده شد آن «شو» که در عربستان برگزار شد، اراده کشورهای عربی نیست. اگر کسانی واقعا خیرخواه مردمند نگذارند شرایط داخلی متشنج شود و حلاوت و شیرینی انتخابات با این حرفها تلخ شود.

نوبخت در ادامه این نشست خبری در خصوص فضای بعد از انتخابات گفت: مردم انتظار دارند بعد از اعلام نظر شورای نگهبان، مباحث مربوط به انتخابات به اتمام برسد و رقبای انتخاباتی نیز باید دست به دست دولت دهند و دولت آمادگی دارد از ظرفیت آنها استفاده کند.

دولت خود را موظف می‌داند که پروژه مسکن مهر را به اتمام برساند

وی همچنین در مورد برنامه‌های دولت برای رونق مسکن گفت: دولت در مورد طرح مسکن مهر، خود را موظف می‌داند که این پروژه را به اتمام برساند؛ به همین منظور نیز سال گذشته هزار میلیارد تومان برای کمک به این پروژه پرداخت شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی از طرح‌های این دولت در این حوزه است، گفت: بخشی از کمک دولت از طریق افزایش تسهیلات مسکن صورت می‌گیرد و در آینده نزدیک نیز این طرح‌ها نهایی خواهد شد.

نوبخت در مورد سایت کارورزی و در پاسخ به این سؤال که گفته شده است این سامانه غیرفعال است، تصریح کرد: دولت مصمم است این کار را انجام دهد؛ یکی از طریق پرداخت حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت و دیگری از طریق طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلانی که مدرک دارند و دولت در حال تمهید مقدمات برای اجرای این پروژه است.

سامانه کارورزی هم‌اکنون فعال است

وی همچنین تعطیلی سامانه کارورزی را تکذیب کرد و گفت: این سایت هم‌اکنون فعال است.

سخنگوی دولت در مورد افزایش اقلام خوراکی گفت: دولت امروز به ویژه در ارتباط با گوشت، کمبودها را از طریق واردات جبران کرده و از طریق نهاد تنظیم بازار، دولت با مساعی فراوان سعی در کنترل میادین دارد و تقریباً در بازار از ثبات نسبی برخوردار هستیم.

نوبخت درباره رفع حصر و در پاسخ به این سؤال که روز گذشته رئیس دستگاه قضا نسبت به وعده رفع حصر رئیس‌جمهور واکنش نشان داده است، خاطرنشان کرد: قدرت در ساختار نظام بین سه قوه توزیع شده است.

وی افزود: رئیس‌جمهور هم رئیس‌ قوه مجریه و هم مسئول اجرای قانون اساسی است و او از همه اختیاراتش استفاده می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر رئیس قوه‌ای مطلبی دارد، در جامعه به این ترتیب منعکس کند، این تضارب افکار بین جناح‌های سیاسی، به قوا هم تسری پیدا خواهد کرد؛ لذا بهتر است این مسائل را در جلساتی که سران قوا با یکدیگر دارند، مطرح کنند که یکی از این جلسات نیز شورای عالی امنیت ملی است که رئیس قوه قضائیه هم عضو این شورا هستند و اگر در این جلسات شرکت نمایند، می‌توانند مباحث خود را مطرح کنند.

نوبخت تأکید کرد: اینکه این مطالب را در سطح جامعه بکشانیم، پیام خوبی به داخل و خارج و مردمی که از ما انتظار کمک دارند، نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است این مطالب در آن جلسات مطرح شود.

وی همچنین در مورد امنیت شغلی گفت: این دولت در حال تنظیم لایحه مدیریت خدمات کشوری است که در این لایحه چگونگی تبدیل وضعیت قراردادی به پیمانی و رسمی و قطعی در آن مورد بررسی قرار گرفته و دولت تلاش دارد زمینه‌های امنیت شغلی را فراهم کند.

می‌توانیم نسبت به ایجاد امنیت شغلی اقدام کنیم

سخنگوی دولت تصریح کرد: با تنظیم و تکمیل لایحه مدیریت خدمات کشوری، ما می‌توانیم نسبت به ایجاد امنیت شغلی اقدام کنیم.

نوبخت در خصوص قطع مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد بعد از افزایش مستمری آنان توسط دولت گفت: ماه اول این اتفاق افتاد و باعث نگرانی ما شد، سریعاً با مسئولین کمیته صحبت شد و پذیرفتند مبالغی که خودشان به صورت ماهیانه به آنها پرداخت می‌کنند باید ادامه یابد و این مستمری دولت، مازاد بر آن مبلغ ماهیانه است.

وی اظهار داشت: دولت از خزانه مبلغی برای پرداخت مستمری ماهیانه آنان به کمیته امداد می‌دهد و از سوی دیگر از منابع هدفمندی یارانه‌ها نیز مستمری دیگری به این اقشار پرداخت می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور چه روزی خواهد بود؟ گفت: هنوز قطعی نشده است.

وی همچنین در مورد جوان‌گرایی در کابینه گفت: استفاده از نشاط و نیروی جوانی مشخصاً این نیست که افراد جوان را به مسئولیت دستگاه‌های اجرایی بگماریم، البته رئیس‌جمهور مصمم هستند که از افراد کم‌سن‌تری استفاده کنند.

مجوز دولت برای استخدام دوهزار نیروی جوان به عنوان مشاورین مدیران

نوبخت با بیان اینکه دولت مجوز ۲۰۰۰ استخدام نیروی جوان را به عنوان مشاورین مدیران صادر کرده است، گفت: رئیس‌جمهور تصریح داشته‌اند که از جوان‌ها و همچنین زنان باید در دستگاه‌های اجرایی استفاده شود؛ به همین منظور نیز سه تا چهار نفر از مدیران زن به زودی در سازمان برنامه و بودجه جایگزین آقایان خواهند شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد از خانم‌ها در کابینه استفاده شود؟ گفت: چرا امکان ندارد؟

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری پرسید نمره دولت را در جذب سرمایه خارجی چه می‌دهید؛ نوبخت در پاسخ گفت: بر اساس آمار رسمی، در سال ۹۲ کل مجوز سرمایه‌گذاری خارجی ۱.۴ میلیارد بود که این رقم در سال ۹۵ به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسید که نزدیک ۱۰ برابر افزایش یافت.

وی افزود: این موضوع نشان‌دهنده آن است که تمهید مقدمات، ثبات داخل و رفع تحریم‌های موجود، مؤثر بوده اما برای آنکه اینها خودش را در سفره‌های مردم نشان دهد، طول می‌کشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: بعد از برجام، سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سالی که دولت کار خود را شروع کرد، به بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

تاسیس وزارت گردشگری سیاست دولت نیست

نوبخت در خصوص تشکیل وزارت گردشگری که مورد سؤال خبرنگاری بود، گفت: این موضوع جزو سیاست‌های دولت نیست، اما دولت در حال مطالعه عملکرد وزارتخانه‌هایی است که در گذشته ادغام شده‌اند و اینکه ارزیابی کند وضعیت فعلی آنها بهتر است و یا آنکه از هم جدا شوند.

خبرنگاری پرسید قبل از انتخابات برای عده‌ای از شهروندان پیامک برقراری مجدد یارانه ارسال شد اما این کار به دستور رئیس‌جمهور متوقف شد، آیا بعد از انتخابات یارانه آنان وصل شده است، سخنگوی دولت پاسخ داد: کسانی که استحقاق دریافت یارانه را دارند، مکانیزمی طراحی شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی، یارانه آنها را برقرار کند.

وی افزود: تاکنون حدود ۴.۵ میلیون نفر یارانه‌شان قطع شده است که بیش از ۲.۵ میلیون نفر از آنان مجدداً برقرار شد.

نوبخت توضیح داد: هر ماه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مقداری از افرادی که یارانه شان قطع شده بود، را دوباره وصل می‌کند.

انشاءالله شاهد تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور خواهید بود

وی همچنین در مورد انتخابات و اینکه تعدادی نتوانستند رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند، گفت: در فرآیند اخذ رأی نکاتی بود که توسط وزیر کشور اعلام شد؛ یکی از بارزترین عاملی که منجر به این شد عده‌ای نتوانند رأی دهند، این بود که در سنوات گذشته بعد از ساعت ۲۴ شب، کسانی که در شورا حضور داشتند، از آنان رأی‌گیری می‌شد، اما این دوره شورای نگهبان اعلام کرد بعد از ساعت ۲۴ شب، هر نوع رأی‌گیری قانونی نیست؛ بنابراین عده ای نتوانستند رأی خود را به صندوق بیندازند.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که رئیس‌جمهور در ایام تبلیغات گفته بودند بعضی کارها با ۵۱ درصد نمی‌شود انجام داد، حالا که ایشان رأی بیشتری آورده‌اند، آیا مطالبات اصلاح‌طلبی را محقق خواهند کرد؟ گفت: انشاءالله شاهد تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور خواهید بود.

سخنگوی دولت در مورد بازداشت برخی استانداران و فرمانداران بعد از انتخابات تصریح کرد: برخی از رفتارهای مدیران سیاسی در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها به عنوان تخلف، اعتراض و شکایت کرده‌اند اما اینکه چه حد این اعتراض‌ها درست باشد یا خیر، باید بررسی شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه کشورهای عمان، امارات و هند، حساب‌های ایران را به دلیل تحریم‌های جدید  سنا مسدود کردند، دولت چگونه این موضوع را پیگیری می‌کند؟ گفت: من این خبر را از شما می‌شنوم، بعد از بررسی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

وی در مورد برنامه‌های دولت برای افزایش اشتغال گفت: برنامه ششم به عنوان یک مانیفست در مقابل دولت قرار دارد بنابراین خود به خود و در برنامه ششم جزو اولویت‌های دولت دوازدهم است.

نوبخت در بخش دیگری این نشست خبری با اشاره به چهار اولویت برنامه ششم ادامه داد: موضوع آب و محیط‌زیست، بحث‌های مربوط به توسعه اقتصادی و اشتغال، تأمین مالی و کاهش فاصله طبقاتی، از جمله این اولویت‌هاست.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین بخش دیگری از این اولویت‌ها، اولویت‌های مکان‌محور است مانند منطقه مکران که در برنامه ششم آمده است.

وی با بیان اینکه منابع افزایش مستمری اقشار نیازمند از کجا تأمین می‌شود؟ گفت: این افزایش یارانه طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ صورت گرفته است. طبق این تبصره، چگونگی توزیع منابع مشخص شده و بر این اساس دیوان محاسبات ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها را مشخص کرده به اضافه رقمی که از ردیف‌های متفرقه مربوط به یارانه‌ها در بودجه وجود دارد که علاوه برآن، از خزانه نیز ۱۱ تا ۱۲ میلیارد تومان برداشت می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه بودجه طرح تحول سلامت کاهش یافته است، گفت: در گذشته چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای طرح سلامت پرداخت می‌شد که در سال ۹۵ این رقم به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید، چرا که در سال‌های اولیه نیازمند هلدینگ بودیم و می‌بایست پول بیشتری پرداخت می‌کردیم، اما الان هزینه‌ها کمتر شده است؛ بنابراین می‌توانیم این منابع را در جای دیگر هزینه کنیم.

بانک مرکزی و وزارت نفت شفاف سازی می کنند

نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری درباره تجمعات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری مقابل بانک مرکزی گفت: در جلسه یکشنبه گذشته، آقای دکتر سیف، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از این نوع موسسات اعتباری ارائه کرد. با توجه به برنامه ریزی بانک مرکزی امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات اینها حل شود. البته التفات دارید برخی از این موسسات در سالهای گذشته بدون طی مراحل قانونی، اقدام به فعالیت کردند و بانک مرکزی الان برای صیانت از سپرده های هموطنان، اقدامات لازم را انجام داده است.

همچنین خبرنگاری درباره صادرات سالانه ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز رایگان به ترکیه سئوال پرسید که سخنگوی دولت پاسخ داد: این مسئله در ارتباط با قرارداد صادرات گاز است که در این زمینه وزارت نفت قرار است گزارش مشروح را منتشر کند.

 صندوق توسعه ملی به روستاییان وام می دهد

وی درباره برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی روستاییان هم گفت: قرار نیست دولت از صندوق توسعه ملی، پولی را برداشت کند. هر سال، بر اساس قیمت نفت، پولی به صندوق وارد می شود که بخشی به صورت ارزی و بخشی به صورت ریالی تسهیلات داده می شود.

سخنگوی دولت افزود: طبق قانون برنامه، ۱۰ درصد از مبالغ صندوق به صورت ریالی در بخش صنعت و ۱۰ درصد هم به بخش کشاورزی داده می شود. الان یک حکم تکمیلی آمده که غیر آن ۱۰ درصد، ما بتوانیم ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات بدهیم. اصلا کار صندوق، تسهیلات دادن است. دولت نمی آید ۱.۵ میلیارد دلار از پول صندوق را برداشت و تبدیل به ریال کرده و توزیع کند، بلکه ۱.۵ میلیارد دلار خاص به صورت ریالی برای اشتغال روستاییان تسهیلات داده می شود.

نوبخت در ادامه گفت: اگر قرار است جلوی مهاجرت از روستا به شهر گرفته شود، باید زمینه اشتغال در روستاها فراهم شود. در مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه و لایحه دولت هم مشخص است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این تسهیلات را در اختیار روستاییان قرار می دهد تا برای تهیه ابزار کار خود استفاده کنند. تمام این موارد در آیین نامه اجرایی عنوان می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ممکن است به دلیل افزایش یارانه خانوارهای تحت پوشش، تورم در اقتصاد به وجود بیاید؟ گفت: تورم، ریشه های دیگری دارد و اینها با همدیگر ارتباطی ندارد. تورم را مرکز آمار ایران ۷.۱ درصد اعلام کرد. بالابردن انتظارات تورمی، به اقتصاد جامعه کمک نمی‌کند. تورم از سه محل به وجود می آید؛ یکی از سمت تقاضا و افزایش حجم پول در بازار است. راه دوم، از طریق افزایش هزینه های تولید است و راه سوم هم انتظارات تورمی است که موجی راه بیفتد و تورم ایجاد کند. احساس می کنیم برخی رسانه ها به این مسئله دامن می زنند. برخی از صاحبنظران منتقد می گفتند چرا دولت نرخ تورم را پایین برده و رکود به وجود آمده است که باید اندکی تورم بالا برود و رکود درست شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: متوسط مستمری خانواده های تحت پوشش ۷۰ هزار تومان بود. ما از طریق افزایش یارانه، این مبلغ را به ۲۴۰ هزار تومان رساندیم و ۲ ماه هم پرداخت شد. آنچه موجب اعتراض بود، این بود که می گفتند ما می خواهیم یارانه همه خانوارها را ۳ برابر کنیم. این شدنی نبود.

دولت به خواسته های ۱۶ میلیون نفر دیگر توجه خواهد کرد

وی با اشاره به بحث مهندسی انتخابات ادامه داد: ما نسبت به گفته دیگران پاسخ نمی دهیم. ما نسبت به اجرای سیاست‌های دولت، مسئولیت‌پذیریم و پاسخ می دهیم. سیاست دولت این است که همه ملت ایران بدون تقسیم‌بندی که برخی در آرا و طبقات می کنند، دارای احترام هستند. برای رشد ۸ درصدی اقتصادی، نیازمند همکاری همه مردم هستیم. ما بین مردم فرق قائل نمی شویم و دولت مصمم است ضمن احترام به ۱۶ میلیونی که به کاندیدای دیگری رای دادند، به خواسته های آنان توجه کرده و همچنین از توانمندی های آنان در راستای توسعه ملی استفاده کند.

نوبخت گفت: قطعا مهندسی انتخابات، سخن درستی نیست. باید واژگان تعریف شود! مهندسی انتخابات را تکذیب می کنیم. همه فرآیند انتخابات از سوی شورای نگهبان تحت نظارت بوده. همه کاندیداها در تبلیغات خود از برنامه‌هایشان دفاع می کردند و متاسفانه شاهد بودیم برخی کاندیداهای محترم مرزهای اخلاق را درنوردیدند. لزومی ندارد یادآوری کنیم هر کس در هر جایی بوده، از فرصتهای خود برخوردار شده. مردم روز ۲۹ اردیبهشت با شنیدن سخن همه کاندیداها، رای خود را دادند. کسی از رقبای آقای روحانی از بیان نظرات خود که بعضا غیرواقعی بود، فروگذار نکردند. مردم همه این سخنان را شنیدند و در روز رای گیری، رای دادند. در شمارش آرا، برای همه صندوقها، شورای نگهبان، ناظر داشت. به صورت صحیح و سالم شمارش آرا صورت گرفت. به دفعات سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد اتفاقی که در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد، پیش نیامده است.

برنده انتخابات ملت ایران بود

وی با تاکید براینکه انتظار  داریم شورای نگهبان در وقت مقرر قانونی، نظر خود را بیان کند، گفت: بالاخره ۱۵-۱۶ میلیون هم رای خوبی است. دوستان خیلی احساس شکست نکنند. برنده انتخابات ملت ایران بود که ساعت‌ها صف کشید و منتظر ماند و رای داد. همه کسانی که در خارج صف کشیدند، به همان کسی رای دادند که در داخل رای آورد. این نشان دهنده اعتماد مردم به مردم‌سالاری دینی است.

سخنگوی دولت افزود: به نظر می‌رسد باید اقدامات جوانمردانه، اخلاقی و مردم‌سالارانه جناب آقای ناطق نوری در ۲ خرداد ۷۶ را که هنوز شمارش آرا به اتمام نرسیده بود، به رقیب خود تبریک گفت، یادآوری کنیم. دولت مصمم است سریعتر به مطالبات مردم پاسخ دهد. برای مردم احترام قائلیم و از ظرفیت همه برای پاسخگویی به انتظارات ملی استفاده خواهیم کرد.

ساعات کار اداری در ماه مبارک کم نمی شود

وی همچنین درباره کاهش ساعات کار اداری در ماه مبارک رمضان گفت: کارکنان دولت باید طبق قانون ۴۴ ساعت در هفته کار کنند. مجلس هم یک بار این مسئله را بررسی کرد و رای نداد. الان توافق شده یک ساعت وقت معمول ناهار همکاران ما که در ماه مبارک نیست را در انتهای زمان اداری، زودتر بروند. این را هم در نظر بگیرید نباید بگذاریم کار مردم زمین بماند. می شود گفت همه باید یک ساعت کار کنند، ولی آثار سوء اقتصادی زیادی دارد. همچنین برای تعطیلی روز شنبه آینده هم تصمیمی گرفته نشده است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: