در مذاکرات هیات راه آهن ایران در مسکو با همتایان خود از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، فنلاند، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان و روسیه، موضوع های مربوط به راه اندازی و تسهیل در تردد قطارهای باری از مسیر ترانزیتی جمهوری اسلامی بررسی شد.
کد خبر: ۲۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶        22 May 2017


به گزارش اطلس خبر به نقل از ایرنا، در جمعبندی مذاکرات دو روزه اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای همسود متشکل از چند جمهوری سابق شوروی و کشورهای شریک این همکاری از جمله هیات ایرانی به ریاست حسین عاشوری عضو هیات مدیره و رئیس کارگروه ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی که امروز (دوشنبه) انتشار یافت، آمده است: محورهای کارکردی حمل و نقل سال 2016 و سه ماهه اول سال 2017 در نشست هیات ها تجزیه و تحلیل شد و همچنین علل و عوامل برخی کاستی ها و زمینه ها برای پیشرفت بیشتر مورد مذاکره قرار گرفت.
محورهای اصلی مربوط به ایران در این نشست، پیوستن راه آهن جمهوری اسلامی به سامانه IT کشورهای همسود و همچنین تردد واگن های باری ایرانی در قلمرو این کشورها در نشست اصلی و رایزنی های دوجانبه بود.
در حاشیه این اجلاس دو روزه که 28 اردیبهشت پایان یافت، همچنین هیات ایرانی با همتایان خود از قزاقستان، ترکمنستان، فنلاند، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان و روسیه در باره وضعیت حمل و نقل و راهکارهای توسعه همکاری ها در این بخش مذاکره کرد.
محورهای این نشست ها، تسهیل اقدامات برای تردد قطار باری از چین به تهران، حمل کود شیمیایی از ازبکستان و گوگرد از ترکمنستان به بندر عباس،
انتقال محموله پودر و شمش آلومینیوم از تاجیکستان و حمل بار از روسیه به ایران برای ترانزیت به مقاصد صادراتی بود.
جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی و جغرافیایی جایگاه خاصی برای راه آهن های CIS یا همسود محسوب می شود.
از سوی دیگر، وزارت کشاورزی و شرکت راه آهن دولتی روسیه نیز در باره راه اندازی قطارهای سردخانه دار بین این کشور و ایران برای جابجایی محصولات کشاوزی و غذایی آماده می شوند.
اداره تنظیم بازارهای محصولات صنایع کشاورزی روسیه 25 اردیبهشت ماه پیشنهاد ایجاد راهروهای حمل و نقل برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی با کشورهای ایران، ازبکستان، تاجیکستان، بلاروس و جمهوری آذربایجان را مطرح کرده که باید برای تایید نهایی به دولت روسیه ارائه شود.
در چارچوب این طرح، قطارهای تندرو سردخانه دار به مقاصد ایران، تاجیکستان و بلاروس حرکت خواهند کرد.
اوایل اردیبهشت ماه نیز عاشوری در پایان نشست ریلی مدیران ارشد سازمان او اس جی دی (26 عضو سازمان منطقه ای کشورهای شرق اروپا، قفقاز، آسیای میانه، روسیه و چین) در بلاروس به خبرنگار ایرنا گفت که تهران پیشنهاد کرد، قطاری از مینسک پایتخت این کشور به بندرعباس برای حمل کالاهای مورد تبادل دو کشور و همچنین بین حاشیه خلیج فارس و هندوستان با بلاروس و کشورهای خواهان همکاری راه اندازی کنیم که مورد استقبال قرار گرفت.
عضو هیات مدیره و رئیس کارگروه ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی افزود: با توجه به این موضوع، مقرر شد ماه آینده (خرداد) متن توافق چهارجانبه تهران، مسکو، باکو و مینسک را در این باره تنظیم و نهایی کنیم تا قطار مینسک-بندرعباس راه اندازی شود.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: