پدر علم کویر شناسی ایران گفت:ایجاد سد سازی در بالا دست ترکیه، باعث خشک شدن دشتها در پایین دست و تشدید ریزگردها در ایران می شود.
کد خبر: ۲۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳        22 May 2017
به گزارش اطلس خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران و جغرافیدان برجسته کشور  روز یکشنبه در نشست دانشجویان و حفاظت محیط زیست در دانشگاه آزاد واحد شهرکرد گفت :ایجاد سد سازی در بالا دست ترکیه، باعث خشک شدن دشتها در پایین دست شده است و این مساله نیز باعث تشدید ریزگردها در ایران می شود.

به گفته وی، هنگامی که سدی ساخته می شود باید بیشترین آب به پایان دست انتقال داده شود، اما اکنون این اتفاق نمی افتد و آب روستاها با احداث سدها به شهرها اختصاص می یابد.

کردوانی افزود: مالچ پاشی نفتی بر روی ماسه ها 11 عیب دارد و هر کسی برای مهار ریزگردها و ماسه ها مالچ نفتی مصرف می کند، به انسان ها ضرر می رساند.

پدر علم کویر شناسی ایران پیشنهاد کرد: برای این کار از روش های طبیعی که کمترین ضرر را برای انسان ها دارد، باید استفاده کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: سد سازی باعث تغییر اقلیم نمی شود و آنچه در برخی رسانه ها در این زمینه مطرح می کنند، صحیح نیست.

کردوانی یادآور شد: آنچه در این زمینه مغفول مانده است، مدیریت در سدهاست که همراه با رسوب شده اند و پشت این سدها اکنون از گل و لای و رسوب خاک انباشته شده است.
به گفته وی، کاهش بارش ها در کره زمین بدلیل گرم شدن زمین است، بگونه ای که این گرما باعث شده مناطق کم بارش دارای بارشی کمتر و مناطق پر بارش دارای بارشی بیشتر نسبت به گذشته شده است.

وی تعاریف ارائه شده از محیط زیست را اشتباه دانست و گفت: محیط زیست مجموعه ای از خاک، آب و هواست که زیستگاه موجودات زنده است.

کردوانی افزود: این که عده ای منابع را به تجدید پذیر و تجدید ناپذیر تقسیم می کنند، اشتباه است، زیرا برخی از منابع مانند جنگل و مراتع نه تجدید پذیر بلکه تکثیر پذیر هستند.

وی گفت: دیگر آبی در کشور وجود ندارد و به جای این که اختصاص آب به صنایع با بخش کشاورزی مورد حمایت واقع شود، باید مردم را به درست مصرف کردن آب راهنمایی کرد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: