با گذشت یک هفته از اعلام پاکی آنفولانزا فوق حاد پرندگان خبری از صادرات مرغ و تخم مرغ نیست.
کد خبر: ۲۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳        17 May 2017
به گزارش اطلس خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: با گذشت یک هفته از اعلام پاکی آنفولانزا فوق حاد پرندگان خبری از صادرات مرغ و تخم مرغ نیست.
 
البته بسیاری از کارشناسان بخش معتقدند تا زمانیکه سازو کار یارانه صادراتی در نظر گرفته نشود، همچنان با مازاد تولید روبر خواهیم بود.
 
حال به سراغ مسئولان امر می‌رویم تا از آخرین وضعیت سرگیری صادرات با خبر شویم:
 
فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: علی رغم اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر پاک بودن کشور، گران بودن تخم مرغ نسبت به بازار عراق تن‌ها مانع سد راه صادرات است.
 
وی افزود: در شرایط کنونی نرخ تخم مرغ حدود ۳۰۰ تومان نسبت به بازار عراق گران‌تر است از این رو اختصاص یارانه از سوی دولت به صادرکنندگان ضروری است.
 
طلاکش با بیان اینکه مانعی سد راه مقررات صادرات وجود ندارد، گفت: چندسالی است که دولت شعار اختصاص یارانه به صنعت را داده و این درحالی است که تا کنون سازوکار لازم برای اجرا را فراهم نکرده است.
 
دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ادامه داد: در صورت نبود بودجه لازم برای تخصیص یارانه صادراتی انتظار می‌رود که دولت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش قرار دهد تا با مازاد تولید روبرو نباشیم.
 
وی با اشاره به راهکارهای اساسی و موثر در روند نزولی مازاد تولید بیان کرد: با توجه به مازاد روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن تخم مرغ می‌توان گفت که حذف مرغ‌های پیر از گردونه تولید و مشوق صادراتی تن‌ها راه حل اساسی در جهت کاهش مازاد تولید است و این درحالی است که دادستانی برخی استان‌ها همکاری لازم در جهت صدور حکم حذف مرغ‌های پیر با معاونت امور دام ندارند.
 
طلاکش متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که با سرگیری مجدد صادرات قیمت‌ها افزایش خواهد یافت چرا که در شرایط کنونی نرخ تخم مرغ جوابگوی هزینه مرغداران نیست.
 
خبری از مشوق صادراتی نیست

 
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با گذشت یک هفته از اعلام پاکی آنفولانزا حاد پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی خبری از صادرات نیست چرا که این موضوع از سوی دامپزشکی جهانی باید تایید شود.
 
وی با اشاره به راهکارهای اساسی در جهت رونق صادرات افزود: گرچه تخصیص مشوق صادراتی از سوی دولت می‌توان گامی موثر در جهت رونق صادرات باشد، اما دولت توان مالی لازم برای پرداخت یارانه را ندارد از این رو لازم است صنعت برنامه ریزی لازم در جهت جلوگیری از زیان مرغداران را به کار گیرد.
 
وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل بالای تولید، تقاضای چندانی در بازار‌های هدف وجود ندارد که درنهایت این امر روند نزولی قیمت در بازار داخلی را به همراه دارد.
 
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه ماهانه با مازاد ۲۲ هزارتن مرغ روبرو هستیم، گفت: از آن جا که تولید باید صادرات محور باشد لذا در صورت استمرار این روند مرغداری‌ها به تعطیلی کشیده خواهد شد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: