وزیر راه و شهرسازی گفت:انتظار داریم با برقراری خطوط بانکی، سیستم‌های تبادل پول بین ایران وبلغارستان از سر گرفته شود.
کد خبر: ۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵        07 March 2016
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ وزیر راه و شهرسازی با اشاره به از سرگیری برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان پس از وقفه‌ای ۷ ساله‌ بر لزوم توسعه روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه حمل و نقل، توریسم و بانکی تأکید کرد.

عباس آخوندی صبح امروز دوشنبه ۱۷ اسفندماه در افتتاحیه هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان به ریاست دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی و ایوالو مسکوفسکی وزیر حمل و نقل٬ ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان با تاکید بر اهمیت ارتباط حمل‌ونقلی بین ایران و بلغارستان گفت: کریدورهای بسیار مهمی از ایران و بلغارستان می‌گذرد و مسیر ما را به غرب و شرق و همچنین شمال و جنوب تسهیل می‌کند؛ به همین جهت توسعه روابط به ویژه در حوزه حمل‌ونقل برای ما حائز اهمیت است.

وی با یادآوری اینکه این نشست هجدهمین نشست مشترک دو کشور پس از ۷ سال وقفه است، افزود: امیدواریم روابط دو کشور در دوران پس از برجام تقویت شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: البته در آغاز سال ۹۴ کمیته‌های حمل‌ونقلی دو کشور با یکدیگر جلسه داشتند و آن جلسات آغازی برای فعالیت‌های حمل‌ونقلی دو کشور پس از این وقفه بود.

آخوندی سخنان وزیر حمل ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان را که ریاست کمیسیون مشترک دو کشور از طرف بلغارستان را دارد امیدوار کننده ارزیابی و عنوان کرد: بنده چند موضوع را از موضع مسئول حمل ونقل ایران و چند موضوع را به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور مطرح می‌کنم.

عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: از موضع وزیر راه وشهرسازی باید بگویم که فعال شدن کریدورهای حمل‌ونقلی هم در حوزه زمینی (جاده و ریل) و هم در حوزه بنادر و هوایی برای ما اهمیت دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر خطوط ریلی ایران از طریق ارمنستان و گرجستان و از سوی دیگر از طریق ترکیه به بلغارستان متصل است، از همین رو باید در کمیته مشترک حمل ونقل دو کشور شرایط هموار شدن حمل‌ونقلی بین دو کشور و در نظر گرفتن امتیازات ویژه در این کریدورها بررسی و عملیاتی شود تا این کریدورها شرایط رقابت در سطح بین‌المللی را داشته باشد.

آخوندی با تاکید بر لزوم دستیابی به توافق‌های چندجانبه در زمینه حمل‌ونقل افزود: این توافقات باید در زمینه جاده و راه‌آهن در زمینه زمان و قیمت در کریدورها انجام شود، همچنین لازم است تسهیلاتی برای عبور آسان بار و مسافر در کریدورهای دو کشور در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان اضافه کرد: در حوزه ریلی مدتی بود که به دلیل مناقشات ترکیه، حمل‌ونقل مسافر به این کشور متوقف بود که در سفر اخیر هیات ترکیه‌ای به سرپرستی نخست‌وزیر این کشور به ایران تصمیم‌گیری شد که حمل ونقل مسافر با ترکیه از سر گرفته شود.

 وی با بیان اینکه این تصمیم به این معناست که ما می‌توانیم از طریق راه‌آهن تا بلغارستان حمل‌ونقل مسافری را ادامه دهیم، اضافه کرد: این موضوع می‌تواند در دستور کار کمیته حمل‌ونقل دو کشور قرار گیرد تا شرایط عملیاتی آن بررسی شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بلغارستان دروازه ورود ایران به اروپا بوده و ما برای بلغارستان نیز دروازه ورود به خلیج‌فارس، شبه قاره هند، چین و آسیای‌میانه هستیم و امیدواریم بتوانیم به یک مدل حمل‌ونقل ترکیبی، حمل‌ونقل آسان و ارزان در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی و دریایی دست یابیم.

آخوندی از آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات لجستیکی به شرکت‌های حمل‌ونقلی بلغاری در بنادر ایران خبر داد و افزود: در مقابل انتظار داریم برای شرکت‌های ایرانی در بلغارستان نیز تسهیلاتی لجستیکی دریافت کنیم. در این زمینه نیز کمیته حمل ونقل، امور کارشناسی را به عهده خواهد گرفت.

وی با اشاره به قطع روابط بانکی دو کشور اضافه کرد: انتظار داریم با برقراری خطوط بانکی میان دو کشور سیستم‌های تبادل پول بین ایران وبلغارستان از سر گرفته شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید موضوع انرژی به ویژه گاز را موضوع جالبی برای سرمایه‌گذاری خواند و یادآور شد: این موضوع می‌تواند برای دو کشور منافعی به دنبال داشته باشد که بحث در این زمینه به کمیته کارشناسی خود ارجاع می‌شود. همچنین در زمینه خدمات فنی-مهندسی امکان همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم بین شرکت‌های ایرانی و بلغاری همکاری‌های خوبی صورت گیرد.

آخوندی موضوع توریسم را یکی از موضوعاتی خواند که به شدت مورد توجه دولت ایران است و عنوان کرد: در حوزه حمل ونقل این آمادگی وجود دارد که در تمام زمینه‌ها خدمات مناسبی برای فعال‌سازی مسیرهای هوایی و زمینی ارائه شود. افزون بر این باید در زمینه سیاسی نیز تسهیلات مناسبی جهت صدور روادید و شکل‌گیری تورهای مرتب بین دو کشور برقرار شود.

وی با اشاره به کاهش روابط بین الملل ایران در چند سال اخیر ادامه داد: ما در حال حاضر با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا روابط تجاری خود را توسعه داده‌ایم و این آمادگی وجود دارد که با بلغارستان نیز در زمینه‌های مختلف اقتصادی وارد مذاکره شویم. فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری بسیاری در ایران وجود دارد که می‌توان آنها را در این سفر یا سفرهای بعدی به شما معرفی کرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان کمیته‌های تخصصی هجدهمین کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان را نام برد و گفت: کمیته تجارت-صنعت که به موضوعات اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه در بخش‌های مختلف می‌پردازد؛ کمیته حمل ونقل، انرژی و ارتباطات؛ کمیته اجتماعی، توریسم، بهداشتی ورزش و جوان و نیز کمیته تدوین اسناد، چهار کمیته مشترک تشکیل شده میان دو کشور هستند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: