قشقاوی:
رییس هیات نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور گفت:
کد خبر: ۲۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲        26 April 2017


به گزارش اطلس خبر به نقل از ایلنا، حسن قشقاوی معاون وزیر و نماینده شورای نگهبان در وزارت خارجه و رییس هیات نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور به همراه محمدی رییس ستاد انتخابات و حسین جهنده قایم مقام رییس ستاد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران به سوالات آنها در خصوص انتخابات در نمایندگی های ایزان در خارج از کشور پاسخ دادند.

قشقاوی با بیان اینکه  از پنج ماه گذشته فرایند انتخابات در خارج از کشور آغاز شده است، گفت: آقای محمدی رییس هیات اجرایی برگزاری انتخابات خارج از کشور با حکم رحمانی فضلی وزیر کشور است.

او اضافه کرد: ما جلسات را به صورت منظم در وزارت کشور و در محل شورای نگهبان و یک بار با حضور نماینده شورای نگهبان در وزارت خارجه تشکیل دادیم در مرحله اول اعضای هیات اجرایی و نظارت مرکزی انتخاب شدند و اسامی آنها اعلام شد بلافاصله طی نامه‌ای به نمایندگی‌های خارج از کشور تعداد شعب اخذ رای از نظر سفرا و سرکنسول‌ها را اعلام کردیم. حاصل این شد که در ‌۱۰۳ کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و از این میان ۱۳۲ نمایندگی یعنی در سفارت‌خانه‌ها و سرکنسول‌گری‌ها مرکز انتخابات داریم که در برخی کشورها به تناسب نیاز و حضور هموطنان ما احتمالا تغییرات جزیی خواهد داشت.

 قشقاوی گفت: از میان کشورهای مهمی مانند کانادا که ۴۰۰ هزار ایرانی مقیم کانادا داریم، به دلیل عدم روابط دیپلماتیک ما یادداشت رسمی به سازمان ملل در نیویورک دادیم و نمایندگی سازمان ملل با ایران و کانادا ارتباط برقرار کردند و ما از دولت کانادا تقاضا کردیم به احترام  دموکراسی تمهید برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کنند به گونه‌ای که هموطنان ما بتوانند به رییس‌جمهور مورد نظرشان رای دهند. همچنان پیگیری‌مان با دولت کانادا ادامه دارد.

او افزود: در آمریکا ما ۳۰ صندوق حوزه رای‌گیری در شهرهای مختلف به سیاق دوره قبل داریم.  درست است ما ۱۹۰ کشور در جهان داریم ولی در بعضی کشورها ما نمایندگی نداریم و بعضا هم ما هم‌وطن نداریم در این کشورها اما در برخی کشورها از نمایندگی زیاد داریم مثلا در امارات ما ۱۹ حوزه انتخابیه داریم در انگلیس هم ۱۲ حوزه رای گیری پیش‌بینی شده است.

رییس هیات نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور یادآور شد: میزان استقبال هم‌وطنان ما بیشتر از مشارکت آنها است. هرچند چند محدودیت‌هایی وجود دارد که به لحاظ قانونی نمی‌شود کاری کرد یکی از این محدودیت‌ها تصریح قانون است که گفته روز جمعه باید انتخابات برگزار شود و روز جمعه روز کاری در خارج از کشور است و ساعت اخذ رای ساعت کاری در این کشورها است که همین مشارکت را کاهش می‌دهد البته ما پیشنهاد دادیم اگر بشود از لحاظ قانونی در آمریکا چون اختلاف ساعت داریم و عملا پنجشنبه غروب امکان اخذ رای در آمریکا تا جمعه ‌ظهر وجود دارد این کار انجام شود اما به دلیل تصریح قانون ممکن نشد. اگر می‌بینید برخی کشورها مشارکت بیشتری دارند برای این است برای مثال بغضی از کشورها از یک هفته قبل مثل ترکیه آغاز به اخذ رای کردند. بعضا از طریق پست آرا را ارسال می‌کنند یا از طریق الکترونیکی. اینها محدودیت‌های قانونی است و ما احترام می‌گذاریم و تلاش ما این است که هم در خارج و هم در داخل مر قانون مراعات شود.

قشقاوی تاکید کرد: ما استعلام می‌کنیم از وزارت کشور برای این پیشنهادات و هر پاسخی که وزارت کشور و شورای نگهبان بدهد ما عمل می‌کنیم. کلیه اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت در همه این حوزه‌های انتخاباتی از  مشخص شده‌اند و احکام این‌ها صادر شده است و از این جهت وزارت خارجه همیشه دقیق کارش را انجام داده است. کلیه ملزومات مورد نیاز از قبیل تعرفه‌ها و مهرها ارسال شده و از طرق مطمئنه و به دست همکاران ما رسیده است و اعلام وصول شده است. برای همین آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات وجود دارد.


برچسب ها: قشقاوی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: