پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی دقایقی پیش با حضور سران و مقامات ارشد کشورهای عضو این سازمان از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جاکارتا اندونزی گشایش یافت.
کد خبر: ۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲        07 March 2016
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به منظور شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی و دیدار با مقامات اندونزی وارد جاکارتا شد.
در این نشست فوق العاده که با عنوان «اتحاد برای دستیابی به راه حل عادلانه و دائمی» و در واکنش به وضعیت نگران کننده در فلسطین و قدس که نه تنها فلسطینیان بلکه جهان اسلام را تحت تاثیر قرار داده است، سران، وزیران خارجه و نمایندگان ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت دارند.
هدف از برگزاری این نشست مهم در جاکارتا بازگرداندن موضوع فلسطین و مسجد الاقصی به رادار جهانی است.
رنتو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی اعلام کرد که دراین نشست فوق العاده ۶ موضوع اصلی با محور فلسطین و مسجدالاقصی مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد.
مرز فلسطین با توجه به اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها براساس نقشه ۱۹۶۷، سرنوشت آوارگان فلسطینی با توجه به زندگی بیش از چهار میلیون فلسطینی در خارج از این کشور، وضعیت بیت المقدس با توجه به تعیین شرق بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین، امنیت و دسترسی به آب تمیز ازجمله محورهای مورد بررسی در این نشست است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده است.
رییس جمهوری اندونزی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و چهار کشور تایلند، بوسنی، روسیه و آفریقای مرکزی به عنوان ناظر دعوت کرده است.
جاکارتا براساس درخواست محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و ایاد مدنی دبیر کل سازمان همکاری اسلامی میزبانی نشست فوق العاده این سازمان برای بررسی موضوع فلسطین را در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بر عهده گرفت.
وزیر امور خارجه مصر به عنوان نماینده رییس جمهوری این کشور و رییس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سخنران مراسم افتتاحیه این نشست مهم بین المللی است و پس از آن جوکو ویدودو رییس جمهوری اندونزی سخنرانی می کند.
محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و ایاد امین مدنی دبیر کل سازمان همکاری اسلامی از دیگر سخنرانان نشست فوق العاده سران سازمان همکاری هستند.
در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی به میزبانی اندونزی ۴۹ کشور از ۵۶ کشور عضو شرکت دارند. دو کشور ناظر و پنج نماینده از کشورهای عضو شورای امنیت دائمی سازمان ملل متحد نیز در این نشست شرکت کرده اند.
تصویب پیش نویس برنامه کار، عکس یادگاری سران و مقامات ارشد کشورهای حاضر در نشست فوق العاده، سخنرانی روسای هیأت های شرکت کننده در این نشست از جمله وزیر امور خارجه ایران از دیگر برنامه های پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی است.
پیش نویس قطعنامه و بیانیه جاکارتا درباره فلسطین و قدس شریف در پایان این نشست به تصویب می رسد.
نشست وزرای امور خارجه و مقامات ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز بعدازظهر یکشنبه برای بررسی پیش نویس قطعنامه و اعلامیه جاکارتا برگزار شد.
سازمان همکاری اسلامی (سازمان کنفرانس اسلامی) دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که ۵۷ کشور از چهار قاره جهان عضو دارد.
این سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع مسلمانان در روح ترویج صلح بین المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. سازمان همکاری اسلامی بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ برگزار شد به عنوان یک نتیجه از آتش سوزی جنایی مسجد الاقصی در اشغال بیت المقدس تأسیس شد.
در سال ۱۹۷۰ نشست اولین کنفرانس اسلامی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شد که برای ایجاد دبیرخانه دائمی در شهر جده تصمیم گرفته شد.
ایاد بن امین مدنی دبیر کلّ فعلی سازمان همکاری اسلامی از سال ۲۰۱۴ است.
سال ۱۳۷۶ هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران و با شرکت بیشتر سران کشورهای اسلامی و مقامات عالی رتبه پنجاه و پنج کشور مسلمان در شانزدهم آذرماه ۱۳۷۶ برگزار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: