به کادرفنی جوان تیم ملی اعتماد دارم
تکواندو در حالی این روزها خود را برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی و رقابت‌های جهانی آماده می‌کند که رئیس فدراسیون تکواندو معتقد است با آرامش می‌توان در این دو رویداد موفق بود.
کد خبر: ۲۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴        23 April 2017
پولادگر


به گزارش اطلس خبر به نقل از تسنیم، تکواندو با برگزاری رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا و جام فجر و حضور در رقابت‌های نوجوانان آسیا خود را برای دو رویداد مهم و حساس بازی‌های کشورهای اسلامی و قهرمانی جهان آماده می‌کند. دو مسابقه‌ای که رئیس فدراسیون تکواندو معتقد است اگر آرامش لازم برای بازیکنان و کادرفنی فراهم شود حتما نتیجه لازم را در باکو و کره‌جنوبی کسب خواهند کرد.

سیدمحمد پولادگر در خصوص برنامه‌های این فدراسیون گفت‌وگویی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم انجام داده است.

تسنیم: جام باشگاه‌های آسیا در حالی برگزار شد که باز هم استقبال خوبی از سوی تیم‌های خارجی را شاهد نبودیم.

هفتمین دوره جام باشگاه‌های آسیا امسال به میزبانی شهر ساری برگزار شد. سال‌هاست این رقابت‌ها را برگزار کرده‌ایم و در همه دوره‌ها نیز افتخار قهرمانی‌اش به ما رسیده است. مسابقاتی که در تقویم اتحادیه آسیا ثبت شده است اما متاسفانه در حد انتظار ما و اتحادیه آسیا برگزار نمی‌شود. علت آن هم برمی‌گردد به این که کشورهای آسیایی در امر باشگاه‌داری فعالیت نمی‌کنند. این حرف من به عنوان متولی فدراسیون تکواندو ایران نیست. حرف فدراسیون جهانی نیز همین است که فدراسیون ایران در برگزاری لیگ‌های منظم و پیوسته فراتر از آسیاست و برای همین است در جام باشگاه‌ها تعامل کمتری از آسیایی‌ها می‌بینیم. این در حالی است که اروپایی‌ها دیرتر از ما شروع کردند اما شاهد هستیم که جام باشگاه‌های اروپا در سه سال گذشته خیلی فعال‌تر از آسیا بوده است. به همین دلیل توسعه آن را در رشد تکواندوی اروپا می‌بینیم.

تسنیم: برنامه خاصی برای تغییر این فضا ندارید؟

قصدمان این است که این تجربه این مسابقات را به تمام کشورهای آسیایی توسعه بدهیم. امیدوارم کشورهای آسیایی نیز به این موضوع توجه کنند و لیگ‌های تکواندو نیز در کشورهای آسیایی توسعه پیدا کنند. ایران می‌تواند الگوی مناسبی برای کشورهای آسیایی و جهانی باشد.

تسنیم: با این اوصاف این مسابقات را همچنان برگزار می‌کنید؟

قطعا این مسابقات ادامه پیدا می‌کند. این امر برای ما حیاتی است. باشگاه‌های ما هم می‌دانند که علاوه بر مسابقات لیگ، رقابت‌هایی در سطح آسیا هم دارند. همچنین با توجه به ثبت این رقابت‌ها در تقویم فدراسیون جهانی و آسیایی این مسابقات دارای رنکینگ  جهانی است. این  رقابت‌ها را همچنان ادامه می‌دهیم با وجود اینکه این که کشورهای دیگر مشارکت کمی داشته باشند. ما بهره برداری خودمان را از این مسابقات می‌کنیم.

تسنیم: جام فجر به لحاظ فنی و استقبال تیم‌های خارجی شرایط بهتری داشت اما بازهم مشارکت تیم‌های خارجی ضعیف بود. علت آن را در چه مواردی باید جستجو کرد؟

در پاسخ به این سوال موارد زیادی را باید در نظر گرفت. در برگزاری بیست و هشتمین دوره مسابقات جام فجر با وجود این که ما از 6 ماه قبل زمان برگزاری مسابقات را در تقویم فدراسیون جهانی ثبت کرده بودیم اما دو ماه قبل اتحادیه آسیایی زمان برگزاری رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا را در قزاقستان در همین تاریخ اعلام کرد و با توجه به رایزنی و مکاتبات ما تاریخ این رقابت‌ها به زمان دیگری موکول شد. این بی‌نظمی در اتحادیه آسیا وجود دارد آن هم به دلیل مدیریت آشفته‌ای که در کنفدراسیون آسیا است.

دومین موضوع به تعداد قابل توجه و متعدد تورنمنت بین‌المللی برمی‌گردد. پس از اینکه بحث رنکینگ سیستم در تکواندو مطرح شد قطعا کشورها نزدیک‌ترین  تورنمنت را برای حضور در این مسابقات انتخاب می‌کنند. در آسیا به دلیل مسافت زیاد و هزینه‌های ترانسفر کشورها ترجیح می‌دهند در مسابقاتی با هزینه کمتر شرکت کنند. مسئله بعدی که می‌توان به آن اشاره داشت این است که قبلا تعداد زیادی از تیم‌های خارجی حاضر در این رقابت‌ها همین کشورهای حاشیه خلیج فارس بود اما با توجه به مسائل سیاسی پیش آمده در این منطقه و روابط ایران با کشورهای عربی، تیم‌هایی مثل اردن، قطر، امارات و عربستان چند سالی است که در این رقابت‌ها شرکت نمی‌کنند. این در حالی است که کشوری مثل اردن سال‌های گذشته پای ثابت رقابت‌های جام فجر بود اما این تیم در دو، سه سال گذشته از شرکت در مسابقات جام فجر امتناع می‌کند. این کشورهای عربی در بحث فوتبال نیز مشارکتی با فوتبال ایران ندارند.

تسنیم: چرا زمان ثابتی را برای جام فجر در نظر نمی‌گیرید؟ تاریخ این رقابت‌ها بارها تغییر کرده است.

بهمن ماه زمان مناسبی برای مسابقات جام فجر نیست. علت آن هم این است که بهمن اولین ماه سال میلادی است و بیشتر کشورها بودجه برای اعزام‌هایشان ندارند. ما همه جوانب را در نظر می‌گیریم و در نظر داریم فصل بهار زمان ثابت برگزاری جام فجر شود. البته این را هم باید بگویم که من به شخصه از برگزاری جام فجر امسال نسبت به سال قبل راضی‌تر هستم. برخی کشورها برای اولین بار در این جام حضور داشتند. کشورهایی مثل اسلوونی، یونان که خیلی هم رضایت داشتند از حضور در این جام و اعلام کردند که سال دیگر هم حضور خواهند داشت.

تسنیم: تکواندو در پایان این ماه بازی‌های کشورهای اسلامی  را پیش‌رو دارد که با توجه به برگزاری این مسابقات در آذربایجان، این مسابقات برای تکواندوی ایران از حساسیت بیشتری برخوردار شده است.

به نظرم حساسیت خاصی نیست و نباید به این دید نگاه کنیم. چرا باید این مسابقات را برای خودمان حساس کنیم؟ اگر برخی از رسانه‌ها و فضای عمومی و عوامل محیطی همان شرایطی که  المپیک ایجاد شد را فراهم نکنند و آرامش وجود داشته باشد قطعا نتیجه خوبی خواهیم گرفت. دلیلی ندارد حساسیت‌های مسابقات را به دلیل برگزاری آن در آذربایجان بالا ببریم. این نگاه باعث می‌شود بچه‌های ما لطمه ببینند.

تسنیم: مهم‌ترین مسابقه‌ای که در پیش است رقابت‌های قهرمانی جهان در کره جنوبی است. برخی‌ها معتقدند موفقیت در این مسابقات احیای دوباره تکواندوی ایران خواهد بود.

ما قهرمان جهان هستیم و با این عنوان عازم کره‌جنوبی می‌شویم. موفقیت در کره‌جنوبی احیای دوباره تکواندوی ما نیست. شاید این بحث به دلیل نتیجه نگرفتن در المپیک مطرح است. این را قبول دارم که ما در المپیک نمره خوبی نگرفتیم  البته در دوره خودش صحبت‌های زیادی در این خصوص داشتیم. اسناد و مدارکش هم موجود است که در همان زمان افرادی دانسته جو را برای ملی‌پوشان ما سنگین کردند و همین موضوع به بازیکنان ما لطمه زد. فشار زیاد و بار سنگین روانی، مدال‌هایی که پیش بینی شده بود را از بازیکنان ما گرفت. این تنها دلیل نتیجه نگرفتن نبود اما مهم‌ترین دلیل بود.

این بازیکنان نمایندگان مردم ایران هستند. باور کنید بسیاری از کشورهای دنیا آرزوی داشتن یکی از همین بازیکنان را دارند و ما باید قدرشان را بدانیم. بچه‌های ما غیرت و تعهد دارند و با همین تعصب مبارزه می‌کنند دیگر نیازی نیست فشار روانی را هم به این بازیکنان وارد کنیم.در این شرایط بازیکنان با ترس از شکست  وارد میدان می‌شوند. این شرایط آنها را به بلور شکننده‌ای تبدیل می‌کند که هر لحظه فرو می‌ریزند. خواهش می‌کنم  مردم این جوانان را به عنوان فرزندان  این آب و خاک ببینند و برایشان دعا کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند. باید نگاهمان را از نتیجه‌گرایی به وظیفه‌گرایی تغییر بدهیم. بازیکنان ما سال‌ها است مدال آور بوده‌اند و به این مدال‌آوری آنها عادت کرده‌ایم.

تسنیم: به نظر می‌رسد اعتماد زیادی به موفقیت تیم در مسابقات قهرمانی جهان دارید؟

بله همین طور است. با آرامش و اعتماد به نفس منتظر نتایج خوب در مسابقات پیش‌رو هستم.

تسنیم: به مربیان جوان تیم ملی هم اعتماد کامل دارید؟

به مهدی بی‌باک و کادر فنی جوانش اعتقاد کامل داریم. هیچ زمانی از فرصت دادن به جوانان و باور کردنشان پشیمان نبودم. مربیان با انگیزه کار می‌کنند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

تسنیم: تیم ملی در حالی عازم رقابت‌های مهمی می‌شود که غلامحسن ذوالقدری دیگر تیم ایران را همراهی نمی‌کند. برنامه‌ای برای بازگشت ذوالقدری به تکواندو ندارید؟

به توانمندی ذوالقدری اعتقاد کامل داشته و دارم. من چندین بار از آقای ذوالقدر دعوت مجدد کردم تا باز هم شاهد حضورش در تکواندو باشیم ولی ایشان صلاح دانستند تا استراحت کنند و ما هم به تصمیم‌شان احترام گذاشتیم.

تسنیم: شما به دنبال استراحت و رفع خستگی از تکواندو نیستید؟

اگر بگویم احساس خستگی نکرده‌ام حقیقت ندارد. ما نسلی هستیم که جوانان هم سن و سالم برای موفقیت و سربلندی این خاک از جانشان گذشتند؛ با این سابقه فکری برایم سخت است که بگویم خسته شده‌ام. شاید در زمان‌هایی هم خسته شده باشم اما به خودم اجازه نمی‌دهم که بگویم خسته شده‌ام. از رفقایم خجالت می‌کشم که این روزها بیش از گذشته چهره تک تک‌شان جلوی چشمانم هستند.


برچسب ها: پولادگر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: